Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert XP etter endt formatering?


Anbefalte innlegg

Hei ;) Skal prøve å formatere pcen fra Windows Vista til Windows XP igjen... Men nå har jeg formatert samme disk, tre ganger og disken er tom. men når pcen restarter etter formateringen så kommer det opp en blå skjerm hvor det står Windows xp på og så står det:

 

Installasjonsprogrammet avsluttes, så restartes PCen. Og så kan jeg velge om jeg vil boote med xp CD-en eller ikke på nytt...

 

 

Virker som jeg ikke får installert Windows XP. Skjønner ikke det. Har gjort det før..

 

hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe ganger det blir slik.....

 

Men hvis du har Vista plate, boote fra den, velg... repair my comuter.., velg ..command prompt...,

skrive ..Diskpart.., skrive ..select disk 0... (hvis du har bare en disk i maskinen, hvis ikke du må velge riktig disk nr, med å utføre ...list disk... før select disk commando)

skrive ..clean.. , for så å prøve igjen med xp plate.

 

 

clean vil fjerne alle partitioner. Ikke utføre det hvis du har noe du skal ta vare på disken.

Lenke til kommentar

Har ingen Vista-plate men skjønner ikke helt hvorfor fordi hvis jeg nå etter tre formateringer av partisjonen, tar å venter så kommer den inn i installasjonen og må kontrollere disken... dette trinnet fullføres, så restarter pcen og etterhvert blir det svart skjerm, ikke bilde. Men det virker som det likevel er noe der..

Lenke til kommentar
og må kontrollere disken... dette trinnet fullføres

 

trinnet...du mener etter formateringen ?, eller en slags chkdsk controll trinn?

 

Men sletter du partitionen, oppretter ny og formaterer, eller?

 

 

edit:obs ,,,controll rett etter formatering ja. Da skal vel egentlig kopiere alle filene inn, før den rebooter for å installere.

 

Så kopierings trinn finner ikke sted, slik du forklare det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jo, etter formateringen får maskin opp et akkurat likt bilde (blå side) som kopierer alle filer i Windows fram til 100%. Så starter datamaskinen på nytt.

 

Les lengre opp, Duqe ;) Jeg har prøvd å formatere tre ganger nå og det står f.eks andre gang jeg prøvde at partisjonen var tom. Og jeg har kun en harddisk i PCen. Altså en partisjon, ikke flere!

Lenke til kommentar
Da er ikke så greit. Du får liksomt ikke noe feilmeldninger som man kan bli smartere. det bare stopper opp.

 

Ja, dette er veldig merkelig...

 

Eller jo, får opp en melding... Men det er når jeg avslutter pcen eller den restarter.

 

No signal detected

 

Du kan godt slette denne partition, opprette ny og formatere igjen.

 

Jeg kan se om jeg får til dette i morra. Så gir jeg evt. tilbakemelding her :)

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar
Jo, etter formateringen får maskin opp et akkurat likt bilde (blå side) som kopierer alle filer i Windows fram til 100%. Så starter datamaskinen på nytt.

 

Les lengre opp, Duqe ;) Jeg har prøvd å formatere tre ganger nå og det står f.eks andre gang jeg prøvde at partisjonen var tom. Og jeg har kun en harddisk i PCen. Altså en partisjon, ikke flere!

 

Har fått med meg at du har formatert tidligere, men hvis ikke pcen er selvbygd så pleier det å være en opprettet partisjon for restore/backup som er normalt en standard for fabrikkonfiguerte pcer.

 

Har selv vært i dette problemet med en Fujitsu siemens bærbarpc. Det første jeg gjorde var å ompartisjonere hele pcen, men allikevel så fikk jeg ikke installert fem forskjellige XP versjoner, endte med at jeg la inn Vista.

 

Men jeg vil anbefale deg å ta råd fra wiberos.

 

 

Btw: også opplevd samme med stasjonær pc, løste problemet med å starte cden med en IDE diskleser istedet for SATA diskleser.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Okei, nå skal jeg prøve å si litt om hva som skjer

 

 

Nå har jeg satt inn det gamle skjermkortet mitt, ASUS GeForce 6600GT 128 MB.Starter maskinen med xp CD-en på vanlig måte. Så går jeg tilfeldigvis bare videre og da kommer det opp at installasjonsprogrammet avsluttes. Så restarter pcen og da kommer det opp en blå skjerm med hvit skrift. står følgende der;

 

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. En prosess eller tråd som er viktig for systemoperasjonen, er uventet lukket eller avsluttet.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Hvis det er en ny installering, ber du maskinvare eller programvareprodusenten om windows-oppdateringer du kan trenge. Hvis problemene fortsetter, deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver BIOS-minnealternativer som bufring eller skygging. Hvis du må bruke sikkerhetsmodus til å fjerne eller deaktivere komponenter starter du datamaskinen på nytt, trykker F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer, og velger sikkerhetsmodus.

 

Teknisk informasjon:

 

*** STOP: 0x000000F4(0x00000003,0x89D78380,0x89D784F4,0x805FA7A8)

 

Får opp No signal detected med begge skjermkort; ASUS GeForce 6600GT og GeForce 7600 GS. Denne lille meldingen kommer når PCen starter på nytt eller avsluttes

 

GeForce 7600 GS (byttet igjen hos Elkjøp) trengs ikke likevel. PCen er 5 år gammel i mai.

Bruker heller det skjermkortet jeg har hatt hele tida, ASUS GeForce 6600GT. Vil ikke bruke mer penger på den, siden den er eld gammel nesten...

 

Ja, Datamaskinen er selvbygget.

 

Når jeg nå starter pcen med XP CD-en får jeg opp når jeg skal formatere at det ikke går å formatere flere ganger nå og at jeg må prøve å fortsette installasjonen uten å reparere eller å reparere først så fortsette installasjonen. Prøver å reparere men det stopper opp fordi den klarer ikke kopiere en eller to filer. Og så får jeg opp at jeg må være oppmerksom på at Windows XP ikke er installert på datamaskinen.

 

Jeg skal prøve en gang til nå med å bare fortsette installasjonen og se hva som skjer...

 

Håper dette var litt bedre forklart fra min side ;)

Lenke til kommentar

Denne formateringen skjærer seg også...

 

 

 

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Hvis det er en ny installering, ber du maskinvare eller programvareprodusenten om windows-oppdateringer du kan trenge.

Hvis problemene fortsetter, deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver BIOS-minnealternativer som bufring eller skygging. Hvis du må bruke sikkerhetsmodus til å fjerne eller deaktivere komponenter starter du datamaskinen på nytt, trykker F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer, og velger sikkerhetsmodus.

 

Teknisk informasjon:

 

*** STOP: 0x0000000A (0x300000C,0x000000FF,0x000000 00,0x804E3B58)

Starter dumping av fysisk minne.

Dumping av fysisk minne er ferdig.

Kontakt systemansvarlig eller brukerstøtteavdelingen hvis du vil ha mer hjelp.

 

jeg gjør:

 

1. Slettet partisjonen

2. Opprettet ny partisjon

3. Formatert partisjonen

4. Kopiert Windows sine filer

5. Etter alt dette (1,2,3,4) kommer denne meldingen opp på blå skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...