Gå til innhold

Er Russland egentlig en trussel for Norge?


Anbefalte innlegg

I den siste tiden har Russland stadig symbolisert at de har blitt en militær trussel på ny. De stadige utenlandsflygningene feks. som har rettet seg mye mot bla. Norge. Russland er sterkt imot Kosovos uavhengihet og har uttalt at forholdet mellom Russland og Norge kan påvirkes negativt av at Norge har annerkjent Kosovo som stat. I fohold til Kosovo har Russland også i det siste sagt at de er villige til å bruke militær makt.

 

Det har også vært mye snakk om en mulig ny, kald krig og et nytt våpenkappløp.

Dette er kansje ikke helt til det beste for Norge som er nabo av Russland og som i tillegg står på god fot med USA som Russland har et litt annstrengt forhold til.

 

Flere eksempler kan sikkert nevnes, men i det fulle og hele, tror dere at Norge har noen grunn til å frykte Russland? Er Russland en trussel for Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært tema på forumet før, men jeg kan godt si at jeg er ikke redd for at Russland skal være et trusselmoment for norsk sikkerhet i nær fremtid. Det de gjør ang Kosovo situasjon er å vise litt muskler. Hvor langt er de villig å gå når det gjelder Kosovo er det litt usikker, men personlig så mener at de ikke har muskler nok til å stå imot resten av Vest-Europa ekskludert Spania (siden de ikke støtter Kosovos løsrivelse).

 

Om så Russland er alvorlig med sine trusler så skal ikke det konsekvent har noen betydning for Norge til tross for at Norge støtter Kosovos løsrivelse. Internasjonale relasjoner mellom Norge og Russland kan forverres som resultat av Kosovo situasjon men det vil ikke automatisk bety at Russland skal utsette Norge for eventuell angrep. Vi er bare to nasjoner som har forskjellig syn ang saken som omhandler Kosovo, men det alene skal ikke være nok for at Russland kutter ut all kommunikasjon med Norge. Samarbeidet mellom Statoil og oljeselskaper i Russland i det siste tyder på at relasjoner mellom Norge og Russland er ikke så ille som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Russland er noen umiddelbar trussel, man må tenke på at vi ikke bare har USA på vår side, men også NATO. At Russland nå vokser ser jeg ikke på som noe trussel og det er ikke unaturlig for en tidligere stormakt å brumme litt når den kommer ut av dvalen. Økonomisk og militært ligger vesten mange år foran Russland.

 

Derimot begynner man kanskje å se litt sprekker i NATO når for eksempel ikke alle medlemslandene vil bidra i Afghanistan, noe amerikanerne har uttrykt sin bekymring over.

 

Vanskelig å si, men spennende tema.

Lenke til kommentar

Russland er ingen trussel mot Norge. De har store ambisjoner for fremtidige samarbeid med oss innen olje og gass. Norge har teknologi, know how og infrastruktur som er uunnværlig for Russerne.

 

Blir det en krise mellom t.eks. USA og Russland, vil trolig Norge komme i en sær stilling ved å ha gode relasjoner til begge landene, siden begge noe å tjene på gode relasjoner med oss.

 

Se Russland som et ekstra sikkerhetsnett. Så fort vi får Russisk gass inn på den Norske gassinfrastrukturen, vil de på lik linje som USA og NATO komme til unnsettning hvis vi blir angrepet.

Lenke til kommentar
Er sikkert land som har et mye verre forhold til Russland enn det norge har så det er vel ikke noe å frykte. Men at NATO kommer til hjelp hvis vi eventuelt skulle bli angrepet, har jeg mine tvil om. Det er viktigere for NATO å ha et godt forhold til Russland enn å forsvare Norge.

Hvorfor skulle russland angripe norge?

Lenke til kommentar
Russland er ingen trussel mot Norge. De har store ambisjoner for fremtidige samarbeid med oss innen olje og gass. Norge har teknologi, know how og infrastruktur som er uunnværlig for Russerne.

 

Blir det en krise mellom t.eks. USA og Russland, vil trolig Norge komme i en sær stilling ved å ha gode relasjoner til begge landene, siden begge noe å tjene på gode relasjoner med oss.

 

Se Russland som et ekstra sikkerhetsnett. Så fort vi får Russisk gass inn på den Norske gassinfrastrukturen, vil de på lik linje som USA og NATO komme til unnsettning hvis vi blir angrepet.

 

 

Vi står nok i en pikant posisjon midt mellom NATO og Russland. Tingen er at i litt over 10 år så var Russland makt og økonomisk relativt ubetydelig for Norge. Idag er det et stort marked, mye penger i omløp og de har muskler. Samtidig har NATO svekket seg i forhold til at USA er så ekstremt svekket som de er.

 

Men at det er en trussel i forhold til Norge ser jeg ikke. Diplomatisk er Kosovo er problem, men ikke reelt tror jeg. Samtidig så har jo vi talt Russlands sak i forhold til rakettskjoldet, noe som er et enda større mysterium for meg siden hvis rakettene smeller over hodet på Poland så ville avfallet drifte over hele Europa.

 

Så forholdet til Russland er ganske bra, og tror neppe det er noe vits for å frykte Russland. Gazprom(russiske stat) hadde ikke gitt StatoilHydro(norske stat) andeler i sitt største gassfelt offshore hvis forholdet hadde vært anstrengt!

 

Jeg mener jo at NATO er bare tull for oss idag og at vi egentlig har det bedre med Russland både terretorielt og økonomisk for framtiden. Men jeg ser jo selvfølgelig mye slik som Kongsberg, forholdet til EU osv. osv. er hinder på veien der. Men jeg vet at det er ganske radikalt så skal ikke argumentere for det hefra til himmelen :p

 

På samme måte som USA har hatt konflikter med "alle" andre land enn Canada på sitt kontinent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...