Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser og/eller får bluescreen


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Min stasjonære PC har begynt å hikke litt. Dette er noe den har holdt på med en måneds tid, og i varierende grad.

 

Det som skjer er at PC-en henger seg. Jeg merker det gjerne ved at programmene slutter å reagere, og etter noen sekunder slutter også musepekeren å flytte på seg. Etter ytterligere noen sekunder blir skjermen svart og maskinen restarter, eller det kommer opp en blåskjerm hvor han klager på nv4disp.dll (tror jeg det er). Det hender også at den bare blir stående og jeg må bruke svenskeknappen.

Når den kræsjer er det slik at i 90% av tilfellene lyser det fast på HD-lampa i kabinettet, men det høres ikke ut som HD'en jobber nevneverdig mye. Det er gjerne slik jeg merker et "heng" dersom jeg f.eks. er inne i et spill og ikke vet om den laster neste brett eller har fryst..

 

Jeg har forsøkt å reinstallere XP, men uten hell. Første gangen jeg reinstallerte hang den seg under selve installasjonen, så jeg måtte begynne på nytt.

 

Har også forsøkt å oppgradere det som er av drivere (skjermkort, hovedkort, bios...) uten at det har blitt bedre.

 

Det som er litt rart er at dette gjør den gjerne når jeg skrur på PC-en. Etter at den har kræsjet to-tre ganger fungerer den som regel fint i timesvis.

Andre dager kræsjer den ikke i det hele tatt.

 

Er det noen som har noen tips om hvor jeg kan begynne å lete etter feilen? Er det noen logger jeg kan se i, eller andre måter å begynne å feilsøke? Jeg vil gjerne ha en sterk mistanke før jeg begynner å bytte komponenter.

 

Jeg har hatt PC-en på service der jeg kjøpte den, men der klarte de ikke å fremprovosere feilen. Typisk nok!

 

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windbg som er en del av Debugging Tools For Windows er da et utmerket verktøy.

Nå har jeg installert dette - men forstår ikke en strek ;)

 

Kan du (eller noen andre) gi meg en kjapp innføring i hva jeg skal gjøre for å finne ut av problemet mitt?

 

Forsøkte "Open Crash Dump" og valgte MEMORY.DMP i C:\Windows (eneste stedet jeg fant en fil som heter memory.dmp), men fikk en feilmelding.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering til..

 

De siste dagene har jeg lagt merke til at PC-en ofte kræsjer idet jeg bytter bilde på skjermen (minimerer/maksimerer vinduer f.eks). Skjermen blir svart (slår seg av), HD-lampa i kabinettet lyser fast og ingenting skjer før jeg bruker svenskeknappen.

 

Noen som har noen ideer om hva som er galt?

Lenke til kommentar
nv4disp.dll er jo nvidia driveren (altså skjermkort driveren), har du forsøkt å oppdatere den?

Skjermkortdriveren er nyeste nytt (har et 7800GT-kort). Har også nyeste drivere for hovedkort osv..

 

Noen som har noen mistanker om hva det kan være? Jeg er innstilt på at jeg må kjøpe et nytt kort for å erstatte det defekte - men gjelder å finne ut hva som er defekt først.

Finnes det noen diagnoseprogram for sånt?

Lenke til kommentar

Om filen heter memory.dmp er det faktisk en kjerneminnedump som gir en del mere info enn feks en Minidump. Dog burde også Windows lage en såkalt Minidump uansett i mappen \Windows\Minidump\.

 

Hvilken feilmelding er det Windbg gir deg egentlig? Du må huske å konfigurere enn plass hvor Windbg kan finne symbol-filene til modulene som lastes. Dette er fordi Modulnavn og funksjoner ikke eksisterer i den binære koden og må lastes manuelt.

 

Heldigvis har Microsoft en offentlig symbol-server som du kan laste ned symboler til alle moduler som eksisterer i Windows. Hvor symbol-banen ligger kan du konfigurere på flere måter men det enkleste er vanligvis å åpne Windbg og trykke Ctrl+S og skrive inn symbol-banen som da er: SRV*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Hvor c:\symbols er banen hvor Symbolene blir lastet ned på maskinen din. Om du skal feilsøke Minidump-filer. må du også konfigurere en image-path; dette gjøres ved å taste Ctrl+I. Banen til Image-pathen er den samme altså: SRV*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

 

Deretter kan du åpne kræsjdumpen ved å trykke Ctrl+D (Sjekk at du tar den nyeste kræsjdumpen)

Deretter kan du få Windbg til å analysere kræsjdumpen og gi deg grunnleggende info om hva som gikk galt ved å bruke analyze verbose kommandoen. (Denne skrives inn i kommandofeltet som !analyze -v) Dette burde gi en grei oversikt over hva som er galt og hvordan man kan feilsøke problemet videre. Om du har flere kræsjdumper kan det være lurt å gå over alle og se om du finner noen fellesnevnere.

 

I dokumentasjonen til Windbg finnes det en del hjelp å få, men om du skulle lure på noe angående analysering av kræsjdumpen er det bare å spørre.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har fått lagt inn de pathene du beskrev, og fikk litt mer matnyttig informasjon fra programmet.

 

Som du sier, jeg har memory.dmp i c:\windows, og endel minidump's i c:\windows\minidump.

Det som er litt rart, er at nyeste minidumpen er fra 1.mai 2007 - maskina har definitivt kræsjet mange ganger etter det.

 

Når jeg prøver å åpne memory.dmp får jeg følgende feilmelding:

"An attempt was made to map a file of size zero with the maximum size specified as zero."

 

I de fleste minidump'ene klages det på BF2142.exe, og det er forsåvidt greit.

 

Imidlertid fant jeg denne også (klippet ut den biten jeg trodde kanskje ville være interessant:

Concatenated Error Code:

--------------------------

_VAL_UC_EN_PCC_BUSCONNERR_30F

 

This error code can be reported back to the manufacturer.

They may be able to provide additional information based upon

this error. All questions regarding STOP 0x9C should be

directed to the hardware manufacturer.

 

BUGCHECK_STR: 0x9C_AuthenticAMD

 

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

 

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

 

PROCESS_NAME: Idle

 

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 806e7bff to 804f9deb

 

STACK_TEXT:

8054d5c8 806e7bff 0000009c 00000004 8054d5f0 nt!KeBugCheckEx+0x1b

8054d6f4 806e2c52 80042000 00000000 00000000 hal!HalpMcaExceptionHandler+0xdd

8054d6f4 00000000 80042000 00000000 00000000 hal!HalpMcaExceptionHandlerWrapper+0x4a

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Om det ikke generer noen gyldige Minidumper kan det være fordi kræsjen er såpass seriøs at selv de mekanismene som generer minidumpen svikter.

 

Den minidumpen der var veldig interessant og skyldes defintivt defekt hardware. Det er rett og slett prosessoren din som har gjort noen tester mot hardwaren din og støtt på en hardware feil. Så man kan vertfall si 100% sikkert at det er noe galt med maskinvaren din.

 

Siden det er prosessoren som generer feilmeldingen til windows er infoen prosessorspesfikk, så for videre feilsøking kan du jo prøve AMD sitt Machine Check Analysis Tool (MCAT) for den prosessoren du bruker og se om det gir noe mere nyttig informasjon.

 

Men vil nok si at dette problemet skyldes mest sannsynlig skjermkortet!

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Skjermkortdriveren er nyeste nytt (har et 7800GT-kort). Har også nyeste drivere for hovedkort osv..

 

Når jeg spurte om du hadde oppdatert skjermkortdriveren så mente jeg ikke om du hadde den nyeste, jeg mente om du hadde prøvd en annen versjon. Som sagt, nv4disp.dll er nvidia driveren. Men det er ikke så greit å hjelpe deg før du poster den nøyaktige feilmeldingen du får, denne spesifiserer hva problemet gjelder.

 

Minnedumpen er i og for seg interessant, men om den er fra mai 2007 er vel oddsen på at den ikke har noe med dette å gjøre. Men du kan da teste hardwaren som fenderebest sa, og du kan også kjøre memtest på minnet ditt og se hvilke reultater du får.

Lenke til kommentar

Hei leste litt grundigere på den Minidump-fila nå:

BUSCONNERR_30F står det...det betyr timeout på buss 30F slik som jeg tolker det.

Sjekk i enhetsbehandling vilken enhet som er koblet på denne bussen!

1.Gå inn i enhetsbehandling.

2.Vis>Skjulte Enheter og Ressurser etter tilkobling.

3.Gå deretter på INNDATA/UTDATA (I/U) og se om du finner noen ressurser som slutter på 30F.

 

Selv om dette er en gammel kræsjdump er dette en definitiv hardware feil som aldri vil gå bort og kan nå ha eskalert og blitt enda værre.

 

Si om du finner noe på den bussen da!

Lenke til kommentar
Når jeg spurte om du hadde oppdatert skjermkortdriveren så mente jeg ikke om du hadde den nyeste, jeg mente om du hadde prøvd en annen versjon. Som sagt, nv4disp.dll er nvidia driveren. Men det er ikke så greit å hjelpe deg før du poster den nøyaktige feilmeldingen du får, denne spesifiserer hva problemet gjelder.

Jeg har jevnt og trutt lagt inn nyeste driver etter hvert som de har kommet ut (når jeg har husket på å sjekke, that is). Jeg har ikke merket noe forskjell på de forskjellige driverne.

Samme gjelder også for øvrige drivere, ikke bare for skjermkortet..

 

Edit: Liten justering

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Hei leste litt grundigere på den Minidump-fila nå:

BUSCONNERR_30F står det...det betyr timeout på buss 30F slik som jeg tolker det.

Sjekk i enhetsbehandling vilken enhet som er koblet på denne bussen!

1.Gå inn i enhetsbehandling.

2.Vis>Skjulte Enheter og Ressurser etter tilkobling.

3.Gå deretter på INNDATA/UTDATA (I/U) og se om du finner noen ressurser som slutter på 30F.

 

Selv om dette er en gammel kræsjdump er dette en definitiv hardware feil som aldri vil gå bort og kan nå ha eskalert og blitt enda værre.

 

Si om du finner noe på den bussen da!

Hei igjen!

 

Jeg finner ingen som slutter på 30F. Det skulle vel evt. stått mellom disse:

[00000290-00000297] Motherboard resources

[00000330-00000331] MDU-401 Compatible MIDI Device

 

Skjermkortet finner jeg her (tror jeg) :

[000003B0-000003BB] nForce4 PCI-Express Root Port

[000003C0-000003DF] nForce4 PCI-Express Root Port

 

Noen andre gode forslag? :)

Er det såpass sannsynlig at det er skjermkortet at jeg bare kan kjøpe et nytt?

Hadde nok uansett oppgradert til nytt skjermkort i løpet av våren, men er jo lite poeng i å kjøpe nytt skjermkort nå med en like ustabil maskin (dersom det er noe annet som er defekt).

Dersom det er noe annet dyrt som har tatt kvelden, kan det hende det er like greit å kjøpe en helt ny maskin?

Lenke til kommentar
Hei leste litt grundigere på den Minidump-fila nå:

BUSCONNERR_30F står det...det betyr timeout på buss 30F slik som jeg tolker det.

Sjekk i enhetsbehandling vilken enhet som er koblet på denne bussen!

1.Gå inn i enhetsbehandling.

2.Vis>Skjulte Enheter og Ressurser etter tilkobling.

3.Gå deretter på INNDATA/UTDATA (I/U) og se om du finner noen ressurser som slutter på 30F.

 

Selv om dette er en gammel kræsjdump er dette en definitiv hardware feil som aldri vil gå bort og kan nå ha eskalert og blitt enda værre.

 

Si om du finner noe på den bussen da!

Hei igjen!

 

Jeg finner ingen som slutter på 30F. Det skulle vel evt. stått mellom disse:

[00000290-00000297] Motherboard resources

[00000330-00000331] MDU-401 Compatible MIDI Device

 

Skjermkortet finner jeg her (tror jeg) :

[000003B0-000003BB] nForce4 PCI-Express Root Port

[000003C0-000003DF] nForce4 PCI-Express Root Port

 

Noen andre gode forslag? :)

Er det såpass sannsynlig at det er skjermkortet at jeg bare kan kjøpe et nytt?

Hadde nok uansett oppgradert til nytt skjermkort i løpet av våren, men er jo lite poeng i å kjøpe nytt skjermkort nå med en like ustabil maskin (dersom det er noe annet som er defekt).

Dersom det er noe annet dyrt som har tatt kvelden, kan det hende det er like greit å kjøpe en helt ny maskin?

 

Vel det kan være at det er den addressen BIOS har satt opp til bussen. Windows vil nemlig kunne velge å endre addressene på I/O og IRQ addressene. Det finnes en switch i boot.ini som hindrer Windows å dynamisk endre disse addressene slik at du ser de egentlige BIOS-verdiene. Om du vil prøve kan du jo legge til bryteren i boot.ini og se om addressene endrer seg.

 

Du kan legge til bryteren ved å kjøre msconfig deretter velge boot.ini fanen og gå inn på avanserte alternativer og huke av for /PCILOCK og deretter restarte systemet og gå inn i enhetsbehanding og se om addressene har endret seg. Hvis ikke kan du bare huke bort /PCILOCK igjen og restarte.

Lenke til kommentar
Vel det kan være at det er den addressen BIOS har satt opp til bussen. Windows vil nemlig kunne velge å endre addressene på I/O og IRQ addressene. Det finnes en switch i boot.ini som hindrer Windows å dynamisk endre disse addressene slik at du ser de egentlige BIOS-verdiene. Om du vil prøve kan du jo legge til bryteren i boot.ini og se om addressene endrer seg.

 

Du kan legge til bryteren ved å kjøre msconfig deretter velge boot.ini fanen og gå inn på avanserte alternativer og huke av for /PCILOCK og deretter restarte systemet og gå inn i enhetsbehanding og se om addressene har endret seg. Hvis ikke kan du bare huke bort /PCILOCK igjen og restarte.

Jeg forsøkte dette nå, men det var fortsatt ingenting på 30F, og adressene så forøvrig like ut (og i alle fall på de nevnt i forrige post).

Skal visst ikke være bare-bare dette! ;)

Lenke til kommentar

Vel feilmeldingen kommer jo fra prosessoren da så den behøver ikke nødvendigvis referer til bussen det er problem med, det kan jo også bare være en generell feilkode som prossoren ga problemet, litt synd egentlig at den isåfall ikke var mere spesifikk.

 

Du kan jo som nevnt over prøve verktøyet til AMD og se om det kan gi noe mere informasjon, men når maskinen ikke klarer å skrive en minnedump er det liksom ikke mye å feilsøke på annet enn feks å prøve en såkalt live kernell debugging men ved hardware feil som dette nok mest sannsynlig er er det sjelden de gir noe mere konklusivt resultat.

 

Alt man egentlig vet er at prosessoren har reportert en hardware feil ett sted i systemet og at du får blåskjermer om skjermkortdriveren din hele tiden. Det virker jo da som at problemet ligger i skjermkortet siden problem i feks hovedkort eller minne som oftest vil peke ut helt tilfeldige drivere som synderen og gi en ny type blåskjerm for hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...