C.F Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Hei. Tenkte å sette opp en filserver med Ubuntu. (Inspirert av denne tråden; (K)Ubuntu server howto ) Har sett litt på Multicom sin billig pc, [Link]. Tenkte å sett inn; Intel Pentium Dual Core E2180, 2GB DDR2 minne og 500GB harddisk. Finner lite info. om denne pc`en. Er det noen som har pc`en og kan komme med konkrete tilbakemeldinger evt. link til tester av maskinen. Hvis noen har andre tips, fyr løs. // Christian
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Ser jo ut som den skal være støttet bra av Ubuntu, ellers ville den vel ikke vært levert med Ubuntu i utgangspunktet. Den hardwaren du har listet opp er ihvertfall nok i lange baner til en filserver. Det du kanskje bør sjekke ut er om det er god plass til flere harddisker, om det er aktuelt..
NewGUY Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Eneste ulempa jeg kan se er nettverkskortet som bare er 10/100 Mbps. Men til opplysning: - Samme CPU, HD koster tilsammen 1322kr hos Amentio - 2GB Ram: 274kr - Kabinett med PSU: Du er da oppe i kr 2216kr Ca 900kr mindre enn Multicom PC-en. Og for de 900kr får du ett bra hovedkort med støtte for Linux (Spør her) for tips om hovedkort. Eneste ulempen er at du må sette opp maskine og Ubuntu på egenhånd, men du vet hva du får. Jeg liker ihvertfall ikke å kjøpe ei maskin der jeg ikke vet hvilket hovedkort som står i eller hva kabinettet har plass til. Endret 22. februar 2008 av NewGUY
C.F Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Takker for svar. Har lagt innkjøpet litt på hyllen. Mulig jeg har noen gamle deler som jeg kan sette sammen. Prosjektet er ikke helt lagt dødt.
myhken Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Takker for svar. Har lagt innkjøpet litt på hyllen. Mulig jeg har noen gamle deler som jeg kan sette sammen. Prosjektet er ikke helt lagt dødt. Jeg har testet ut linux en del i det siste, og det er utrolig hva slags hardware Linux støtter rett fra platen. Så kan være at du fint kan bruke Ubuntu på gammel hardware.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå