Gå til innhold

XP eller Ubuntu etc.? (Poster her pga det omfatter Win og Linux)


siripiri

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal opprette ett lite kontor der jeg skal ha 10pcer. Alle pcene blir brukt av personer med lite/ok datakunnskaper. Pcene skal kun brukes til word/excel(openoffice kanskje?), surfe og sende epost.

 

Hva trur dere er best aa velge? Ubuntu + Openoffice eller Windows XP + Office2007.

 

Trenger man virusprogram til Ubuntu? Virusrisiko?

 

Paa forhaand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du nesten finne ut selv om MS Office tilbyr noe funksjonalitet OpenOffice ikke har, som du trenger. Hvis ikke, ville valget vært klart for min del ihvertfall. Ubuntu + OOo har 0,- i lisenskostnader.

 

Det er ingen virusrisiko pr. dags dato, men om dette skulle endre seg, er det antivirussoftware tilgjengelig til linux (også lisensfritt).

 

Ubuntu har også tilnærmet like hardware-krav som Windows XP. Siden XP er i ferd med å fases ut til fordel for Vista, og Ubuntu ikke ligger an til å få de samme hardware-krav som Vista på lang tid enda, kan jo også det være noe som taler til Ubuntus fordel.

 

Men du vet best hvilke behov du har. Windows + MS Office kan gjøre ting lett som er vanskelig i Ubuntu + OOo, og omvendt.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Jeg ville satsa på Ubuntu+OpenOffice. Siden det er gratis og tar 10 ganger så kort tid å klargjøre. Sannsynligvis vil du høre litt klaging (kontorfolk liker ikke forandringer) i starten, og dem trenger nok litt hjelp til å komme igang. Men det er uansett verdt dem tusenene lisenser koster.

 

Btw. OpenOffice bruker et annet format enn MS office, så kan komme noen komplikasjoner om dem skal flytte filene mellom linux og windows ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det du også må se på er tid/ressurser på å lære ansatte ett nytt os samt all den opplæring du får på kjøpet ved at de ansatte sannsynligvis bruker xp eller vista hjemme.

Videre må du jo vurdere hvilke programmer du kan tenke å bruke fremover, f.eks vil det tenkes at man bruker ulike prosjektprogrammer, SAP, regnskapsprogrammer, tegneprogrammer osv og vil de fungere med ubuntu og lignende.

Tenkte en stund selv på å skifte etter å ha hørt så mye positivt, men etter å ha lest endel tester på de ulike alternativene følte jeg vel ikke at tiden er moden ennå.

du må jo også se på om den hardware du har støttes av ubuntu, også ulike saker som du tilkobler maskinen (mobiltelefoner/nokia pc suite, drivere til digitalkamera, osv).

tror også det er en stor fordel om du kjenner noen som kan guide deg gjennom ting når/hvis noe skulle oppstå da nedtid er verre i en jobbsammenheng enn privat.

 

 

Her er en test:

 

http://www.datanytt.no/?catid=6&artid=826

 

så får du jo vurdere om de problemene er større eller mindre enn xp sine.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje også ta med flere distroer i vurderingen. F.eks openSUSE som av mange blir sett på som en mer "bedriftsvennlig" distro enn Ubuntu.

 

Opplæring vil nok være et relativt lite problem om bruksområdet begrenser seg til OpenOffice, mailklient og surfing. Det meste er jo rimelig likt på overflaten.

Men om man trenger funksjoner som Exchange-støtte o.l, så får man det naturligvis litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Hvis du velger å gå for Linux foreslår jeg at du bruker Kubuntu (Ubuntu + KDE). Personelig tror jeg at Kubuntu er noe enklere å lære seg for Windowsbrukere. Blant annet på grunn av et mer Windows-lignende grensesnitt. Det er veldig individuelt hva man liker best, men KDE tror jeg som sakt kan være noe enklere enn Ubuntus GNOME-grensesnitt.

 

KDE kan forresten i likhet med de fleste Linux-grensesnitt brukes på alle distroer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...