Gå til innhold

Bygge egen gaming PC...


Anbefalte innlegg

Skal bestille deler og bygge min egen pc i løpet av et par uker nå.

Har ingen erfaring med å bygge pc'er fra før av, men har gjort en del research på området, så jeg vil ikke se på meg selv om helt n00b :p

Uansett, dere som har litt erfaring og mer greie på dette enn jeg har, kan jo se på oppsettet mitt og se om det ser bra ut, og om det er noe jeg har glemt, før jeg bestiller...

Skal hovedsaklig bestille fra komplett, men skal ha blant annet kabinett, kabinett vifter og PSU fra 3dfxcool.no

 

Oppsettet:

 

Hovedkort

Asus A7N8X hovedkort for Socket A nForce2-SPP/MCP, ATX, USB2.0, LAN

Prosessor

AMD AthlonXP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus Socket A (T-bred) prosessor

Cpu Vifte

Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 9"

Minne

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

Harddisk

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM SE 8MB cache WD1200JB

Skjermkort

Hercules 3D Prophet 9700 128MB DDR AGP, ATI Radeon 9700, TV-Out

Lydkort

Creative Soundblaster Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1

Kabinett

Neonlight Case, sølv

Kabinett Vifte

2xArctic fan 80mm temperatur-styrt

CD Brenner

Asus CD-brenner IDE 48x/16x/48x CRW-4816A, Intern Retail (FlextraLink)

DVD Rom

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray Bulk (DVD-117)

Floppy Drive

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Power Supply[

LEVICOM blackline 420 Watt ATX

 

Er klar over at jeg ikke har kjølepasta på lista, men kjøper meg en sprøyte med arctic silver 3! :D

Har forresten ingen store planer om å overklokke med det første...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke surround høytalere fra før, men har sett etter Creative inspire 5300 uten å finne det ganske lenge, hvis jeg ikke finner det innen pc delene er her satser jeg på Inspire 5500 tror jeg :)

 

e(XP)erience, det kabinettet er tøft ja! Kjøper det primært for temp målern og dekslene på cd-rom'ene :)

Bruker du temp målern på fronten? funker den bra?

Lenke til kommentar

Tror jeg ville droppet hele Audigy2 kortet og heller satset på det lydkortet som følger med på hovedkortet (som forøvrig er veldig bra). Da sparer du vel nesten en tusenlapp og kan heller bruke denne på å oppgradere til Pro ver. av skjermkortet ditt og/eller bruke litt til modding av kabinettet. Har selv Audigy2 lydkortet og er svært fornøyd med det, men angrer i dag veldig på at jeg kjøpte det da jeg nå kan få det samme hovekortet som du skal ha til nesten samme prisen. Har fått "testet" et lignende hovedkort med samme brikkesett og jeg kunne ikke registrere noen som helst forskjeller på lyden i forhold til på mitt Audigy2.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, keep em' comming! :D

 

Har revurdert ram-brikken litt og kommet frem til at jeg heller skal ha denne!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

 

Litt dyrere men sikkert verdt det... vurderer også å kjøpe 2 av denne brikken...

Ser forøvrig ikke noe poeng i å kjøre 3200, men som sagt, det er dere som kan dette så kom med visdomsord til en fremtidig Overklokkings freak! :p

 

rvbakken, ang. audigy 2 så foretrekker jeg dedikerte pci lydkort, deriblant audigy fordi det har Eax og andre små finesser fra creative...

Finnes noe sånt på onboard lyden forresten?

Lenke til kommentar

Jeg ville da heller droppet nFOrce hovedkortet(som har innebygd skjermkort)og heller gått for noe annet.. ville tatt et MSI kort men siden du kjører AMD så....og jeg ville forreste heller ventet og kjøpt ATI's R350 baserte kort(kommer mars/april) sies det, eller GeForce FX basert kort.

Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Selv liker jeg også best dedikerte lydkort, derfor Audigy2 og jeg har som sagt absolutt ingenting overhode å utsette på det. Kortet er jeg storfornøyd med! Grunnen til at jeg angrer er at jeg er student og økonomien derfor ikke er allverden... Hehe, sånn er livet, tar det vel igjen en gang.

 

Når det gjelder R350 har jeg følgende å si: Selv om det ikke er så alt for lenge til det blir lansert er det bare dumt å gå og utsette kjøpet. Ta deg selv i nakken og invester få fort du har bestemmt deg og ikke tenk noe mer på det. Ellers vil du jo bare gå og vente på det neste nye...

Lenke til kommentar

Må si meg enig i hva andre sier, kjøp 2x256 Twinmos m/Winbond. Ved å anvende hurtigere ramtimings, kan man merke hele 10% ekstra ytelse.(CAS2 sammenligna med CAS3) 10% er ganske mye, og tilsvarer den reelle forskjellen på Athlon XP 1500+ mot Athlon XP 1900+ i Quake3 Arena NV15 demo.

 

Med nevnte rambrikke kan du kjøre i CAS 1.5, eller sette front side bus til 200MHz X 10 multiplier (Det blir tilsammen 2GHz). Overklokking av minnet vil da fullt utnytte potensialtet med PC3200.

 

Ville ikke kjøpt 1024mb med ram men heller brukt pengene på en DVD brenner som kan brenne i hastighet 4X, fåes nå for ca kr2000,-

 

Skal du kjøpe høytallere så gå for Klipsch Promedia 2.1.

Lenke til kommentar
Jeg ville da heller droppet nFOrce hovedkortet(som har innebygd skjermkort)og heller gått for noe annet.. ville tatt et MSI kort men siden du kjører AMD så....og jeg ville forreste heller ventet og kjøpt ATI's R350 baserte kort(kommer mars/april) sies det, eller GeForce FX basert kort.

 

Hovedkortet har IKKE onbord skjermkort.

Msi har som regel kjølere på hk og det medforer mer støy og lavere driftsekkerhet

Lenke til kommentar
Takker for alle svar' date=' keep em' comming! :D

 

Har revurdert ram-brikken litt og kommet frem til at jeg heller skal ha denne!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

 

Litt dyrere men sikkert verdt det... vurderer også å kjøpe 2 av denne brikken...

Ser forøvrig ikke noe poeng i å kjøre 3200, men som sagt, det er dere som kan dette så kom med visdomsord til en fremtidig Overklokkings freak! :p

quote]

 

For å utnytte hovedkortets doble minne kanaler bør du kjøpe 2 stk ram av samme størrelse.....jo kjappere jo bedre 8)

Lenke til kommentar

Masse gode råd her, takker og bukker! :D

 

Skulle gjerne fulgt alle rådene her, men jeg er ikke akkurat stinn av penger, har snudd opp og ned på hver krone bare for å få det oppsettet jeg allerede har satt opp, og det svir allerede i regnskapet...

 

Som sagt, jeg kan ikke så mye enda, så jeg må spørre om å få vite litt mer om de doble minne kanalene og hva winbound er...?

Lenke til kommentar
Ville ikke kjøpt 1024mb med ram men heller brukt pengene på en DVD brenner som kan brenne i hastighet 4X, fåes nå for ca kr2000,-

 

Kan ikke si meg enig der. DVD-brenner er ikke nødvendig til en spille-PC. Se på overskriften. 1024 MB minne er heller ikke nødvendig ennå, men det kan fort bli det. En mann sa i 1981 at:

 

-640 KB RAM burde være mer enn nok for alle.

 

Den mannen het Bill Gates. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...