Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med BIOS


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser ut som om jeg har fått problemer med BIOS på en av mine maskiner. Lurer derfor på om det er noen som kan ha nyttige tips.

 

Feilmeldingen under boot er CMOS checksum error. Eller, denne meldingen kommer opp bare første gang etter eg resetter bios ved å ta ut batteriet noen sekunder.

 

Er en Inten E6750 med Asus P5K-E hovedkort. Maskinen er selvbygd og kanskje 6mnd gammel. Har ikke hatt problemer med denne tidligere og feilen oppsto uten at det ble gjort noen endringer. Fungerte helt fint fremt til jeg slo den av i går kveld.

 

Har som sagt prøvd å ta ut batteriet noen sekunder for å resette BIOS, men uten hell. Noen som har andre tips? Eneste jeg kan tenke på er at jeg trenger nytt batteri, men siden maskinen er så ny syns jeg dette kanskje er litt rart. Hvor kan jeg evt få tak i nytt batteri?

 

Mvh

 

Steinih

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Feilmeldingen under boot er CMOS checksum error" - den meldinga har visst hatt litt med RAM og gjøre, eg mista nylig "Boot media" etter at eg resatte Bios. Har to disker i Raid0 med operativsystemet på, etter og ha lest manualen ei stund i går fikk eg en ide om og gå inn i Bios, fikk satt Bios rett for SATA controlleren(e) og PC-en kom "tilbake" til funksjonell stand..

Lenke til kommentar
"Feilmeldingen under boot er CMOS checksum error" - den meldinga har visst hatt litt med RAM og gjøre, eg mista nylig "Boot media" etter at eg resatte Bios. Har to disker i Raid0 med operativsystemet på, etter og ha lest manualen ei stund i går fikk eg en ide om og gå inn i Bios, fikk satt Bios rett for SATA controlleren(e) og PC-en kom "tilbake" til funksjonell stand..

 

Hei

 

Har sjekket BIOS ut og inn og alt ser riktig ut etter det jeg kan se. Har også som sagt resatt BIOS ved å ta ut batteriet noen sekunder. Siden jeg måtte sette tid og dato på nytt etter dette, regner jeg med at det ble resatt. Men får fortsatt samme meldingen,

 

Mvh

Lenke til kommentar

Normalt er årsaken at batteriet må byttes. BIOS-instillingene dine lagres i CMOS og vedlikeholdes av batteriet. Er det ikke mer strøm på batteriet vil maskinen glemme instillingene (samt at dato/klokke vil vise feil) dette medfører at checksummen for instillingene ikke lengre stememr og feilmeldingen gis.

Lenke til kommentar
Normalt er årsaken at batteriet må byttes. BIOS-instillingene dine lagres i CMOS og vedlikeholdes av batteriet. Er det ikke mer strøm på batteriet vil maskinen glemme instillingene (samt at dato/klokke vil vise feil) dette medfører at checksummen for instillingene ikke lengre stememr og feilmeldingen gis.

 

Hei

 

Ja er klar over dette, men f.eks dato og klokke huskes. Jeg måtte kun sette dette på nytt når jeg tok ut batteriet for å resette BIOS. Hvor får jeg evt tak i et nytt batteri uten å måtte levere hele hovedkortet til levrandøren?

 

Mvh

 

Steinih

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv faktisk. Postet om dette og fikk de samme svarene som deg. Problemet hos meg ga seg bare av seg selv, men det kommer nok sikkert tilbake. Det er nok uansett batteriet som må byttes.

 

Fra svar i min post:

CR2032 batterier som er den vanligste typen, kan du kjøpe der det passer.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...