Gå til innhold

[LØST! ]Har fått tak i en virkende harddisk. Men har problem.


Markn

Anbefalte innlegg

Har en Hp pavilion W5000 her. Og jeg vet ikke om denne hardisken passer. Men får se da om noen smarte folk kan si meg noe. Hva burde jeg bestille av ledninger? Funker denne på min pc? Var det jeg ikke fikk med!

Kan det som ligger på pc en min nå bli sletta om jeg legger denne inn ?

Hardisken er av typen Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB.

Tenkte jeg skulle ha denne hardisken som nr 3. Har 2 fra før og vil ha litt mer minne.

Legger ved bilder!

Håper på hjelp! Hva betyr DS (Slave)?

 

P2140088.jpg

P2140090.jpg

P2140089.jpg

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom maskinen har IDE-interface (flatkabeluttak) så skal det ikke være noe problem. Du trenger en IDE-kabel og eventuelt en molex- (strømkabel) splitter (dersom du ikke har ledige uttak.)

 

På en IDE-kabel er det 2 plugger (du kan koble 2 disker til hver kabel / kanal).

På hver kanal kan du ha en disk som master og en som slave. Dette bestemmer du med jumperen på baksiden.

 

Det er ikke fare for at du mister noe data.

Du bør velge den disken som OS (operativsystemet) ligger på som first boot i BIOS.

Deretter må du formatere den nye disken du setter inn til det filsystemet du vil bruke (f.eks FAT eller NTFS). Dette kan du gjøre i Diskbehandling i Windows.

 

EDIT:

Forøvrig så er ikke DMax-plus 8-serien kjent for å være så alt for stabile. Har selv hatt samme disken i 80Gb-versjonen, og har hatt mange havari (med totalt tap av data),

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Bare Plug and Pray :thumbup:

 

Spøk til side.

Du mister nok ikke data ved å prøve å koble den til.

Disken din står nå til CS (Cable Select).

HP'n din finner nok mest sannynlig ut av dette selv.

 

Master/Slave brukes eventuelt for system som IKKE finner ut av ting selv.

Da er det slik at kun en disk på kabel er master, og en slave.

Master er normalt C disken som du da booter fra.

 

Ett sjakktrekk er nok å skrive ned hvilke disk som har hvilke jumpere satt, hvis du begynner å endre noe. Lett for at det kan gå i surr for deg hvis du ikke helt vet hva du gjør.

 

Fra før har du sikkert en kabel med 2 disker som fungerer idag. Den andre kabelen du har går til CD-ROM. Da bør du sjekke om CD-ROM står til CS(automatisk detektering) eller Master/Slave.

Står den til Master, sett jumper på disken til Slave, ogsett den på CD-ROM kabelen.

 

Piece of cake :new_woot:

Lenke til kommentar
EDIT:

Forøvrig så er ikke DMax-plus 8-serien kjent for å være så alt for stabile. Har selv hatt samme disken i 80Gb-versjonen, og har hatt mange havari (med totalt tap av data),

Ossen fikser du det derre: Deretter må du formatere den nye disken du setter inn til det filsystemet du vil bruke (f.eks FAT eller NTFS). Dette kan du gjøre i Diskbehandling i Windows.?

 

Har jo bare tenkt å ha musikk på denne da!! :)

Lenke til kommentar
En ledig strømkontakt?

Hmmm...ikke nødvendigvis. Kan jo hende powersupply ikke er utstyrt med flere...

Da kan du kjøpe en Y (splitt) 1 strøm inn -> 2 strøm ut.

 

:thumbup:

Trenger det ikke. Har 2 dvd brennere og dvd rom så jeg tok en ut og satt i hardisken. Formaterer nå og den virker som bare det! :) Har ikke mistet noe som helst og jeg er i et godt humør!

Takk alle for hjelpen!! :) :) :) :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...