Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Videoovervåkning på skole


Benjamin

Anbefalte innlegg

Hei, på skolen jeg går på er det for ikke så alt for lang tid tilbake hengt opp videokameraer på utsiden av skolen. Disse er hengt der for å unngå hærverk og ta de som eventuelt driver med hærverk.

 

Det har vært en del diskusjon i klassene om dette virkelig er lov, med hensyn til at videokameraene står på døgnet rundt, altså skoletida inkludert. Det skal være sagt at skolen ikke benytter seg av videoene selv, men leverer dem rett til politiet ved eventuelt oppdaget hærverk. Dette har blitt gjort allerede en gang da noen elever stjal penger fra en bil som sto ved hovedinngangen i skoletida. Skolen leverte da båndene til politiet og de skyldige ble tatt.

 

Det elevene som klager, klager på er bl.a. at de føler seg uvel ved at kameraene står på hele tida, men kameraene står bare ute, og det er sjelden at de eller noen andre er ute i friminuttene. Så jeg mener at klagen deres ikke er lagt med grunnlag i noe reelt problem, men dette er et spørsmål om juss og ikke meninger...

 

Håper jeg kan få svar på dette...

 

Til et helt annet spørsmål som ikke har noe med det å gjøre:

Er norges lover, samla eller delt lagt ut på nettet for fri benyttelse? Kunne gjerne tenkt meg å lese en paragraf eller to ved enkelte anledninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å drive kameraovervåkning må man ha søkt datatilsynet. Dette står på sidene til dubestemmer.no:

http://www.dubestemmer.no/serdeg-fakta.php

 

Jeg snublet også over et dokumetn ved litt søking nag videoovervåkning på skoler i forbindelse med hærverk:

http://www.bfk.no/html/saksdok/661607-10.html

 

Her står det:

2.4. Uttalelser fra Datatilsynet

 

Datatilsynet har tolket bestemmelsene i personopplysningsloven slik at det ikke er tillatt å videoovervåke skoler innenfor skolens åpningstid, med mindre helt særskilte hensyn tilsier det.

 

Ønsket om å avverge voldsepisoder, mobbing og tilsvarende må ivaretas med andre tiltak, f. eks. inspeksjon i skolegården.

 

Unntak kan tenkes dersom det er snakk om et område på skolen som det ikke er praktisk mulig å føre tilsyn med og som har vært særlig utsatt for hærverk eller lignende.

 

Videoovervåkning av elever i videregående skole som røyker ble avvist av Datatilsynet i 1996. Det er antatt i teorien at det neppe vil være enklere ved innføring av ny lov å få godkjent fjernsynsovervåkning av røykere.

 

Det skal sterkere grunner til for å kunne overvåke en kantine enn en parkeringsplass fordi det er et område der en begrenset krets av personer ferdes jevnlig, jf. lovens § 38, se lenken til kapittel 7 nedenfor. Kravet om "særskilt behov" vil normalt ikke være oppfylt i en skolekantine i følge Datatilsynet.

 

Det står også link til datatilsynets bestemmelser:

http://www.datatilsynet.no/upload/Dokument...er/kamoverv.pdf

 

Jeg får ikke lest igjennom dette nøye, men tror det vil hjelpe deg å få bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Unntak kan tenkes dersom det er snakk om et område på skolen som det ikke er praktisk mulig å føre tilsyn med og som har vært særlig utsatt for hærverk eller lignende.

 

Dette stemmer, det har tidligere vært hærverk, det er pga av det at det i første omgang ble satt opp kameraer.

 

Rektor har visst kontaktet datatilsynet og fått det godkjent, men når senere elever har kontaktet datatilsynet sa de at det var galt. Det er jo mulighet for at rektor har fått godkjennelse på feil grunnlag og vilkår, men også at de elevene kontaktet ikke var godt nok informert om hva skolen hadde fått lov til...

Lenke til kommentar

nei uff og uff stakkars små unger, hvorfor ikke ha kamera får å forhindre hærverk?

la oss si det sånn: noen hallikere i klassen din ødelegger et maleri inne på skolen som er vært tja... 40000,-

og dermed straffer rektoren alle på hele skolen. personlig ville jeg ha hatt kamera får å ta de dop-huene enn å la hele skolen straffes. og hva kan et kamera gjøre? krenke ditt privatliv?

før jeg begynte på videregående hadde vi noen kameraer ute på ungdomsskolen og gjett hva, ingen bryde seg om krenkingen av "privatlivet ute på skolegården" alle var positiv til å ha et kamere får å får hindre bråk, mobbing, hærverk osv...osv...osv

faktisk på Bodø ungdomskole ødela noen små jækler et maleri inne på skolen, alle klassene ble straffet en uke. kostnaden på maleriet (etter som jeg har hørt) var på ca 15000

hvis noen på skolen din synes at et kamera er krenkende er det bare fordi at de ikke kan tyrannisere skolen uten å bli oppdaget. hvis jeg har møtt syte koppene ville jeg personlig ha sagt: kiss my bloody ass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...