Gå til innhold

HDMI på xbox 360


Porty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

uansett finnes det omkoblinger fra component - VGA og omvendt. Begge deler er analoge signaler. På samme måte finnes det overgang HDMI - DVI som begge er digitale. Dersom man skal omforme mellom analogt og digitalt blir det verre. Da må man ha en egen boks til dette, og skal resultatet bli bra blir boksen dyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
uansett finnes det omkoblinger fra component - VGA og omvendt. Begge deler er analoge signaler. På samme måte finnes det overgang HDMI - DVI som begge er digitale. Dersom man skal omforme mellom analogt og digitalt blir det verre. Da må man ha en egen boks til dette, og skal resultatet bli bra blir boksen dyr.

 

Ja, det beste er å kjøre analogt hvis det er det man har fra kilden, og så la skjermen eller projektoren deinterlace, digitalisere og skalere.

Lenke til kommentar
Og det er der TV'ene sliter bigtime.

 

Endel PJer og TVer er gode på det, men mange sliter ja.

Det som imidlertid blir diskutert i tråden er hvorvidt man bør satse på eksterne bokser som skal gjøre konvertering av analogt videosignal (i de tilfellene hvor man kun har

VGA/component fra kilden) til digitalt (feks HDMI). Da er konvertering i TVen eller PJen i de aller fleste tilfeller å foretrekke. En ekstern videoprosessor som skal kunne gi et bedre resultat vil være svinedyr.

Selv kjører jeg 720p via component (analogt) fra X360 til projektor med godt resultat. Har ikke savnet HDMI fra 360en.

Gjorde også noen sammenligningstester: Analog lavoppløst, interlaced component fra DVD spiller til Epson TW700 projektor, kontra å fore samme projektor med oppskalert 720p HDMI fra en annen DVD spiller. Vi kjørte samme film i begge spillerne, og under svitsjing mellom dem var det svært vanskelig å plukke hvilken kilde vi så på hvis vi ikke visste det. Nå skal det nevnes at nettopp denne projektoren er god på deinterlacing og skalering. Resultatene var allikevel tankevekkende for meg, som hadde trodd at at DVD spilleren min som oppskalerer svært bra skulle feid den andre kilden av banen.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Det slo en tanke inn i hodet mitt.

 

Vi har jo vanlig dataskjermer som har VGA inngang. Og som regel så er LCD dataskjermene så gode at man ikke ser forskjell på DVI og VGA.

Jeg har VGA inngang på TV'en min. Har ikke prøvd den enda. Kjører DVI->HDMI.

 

Men jeg så forskjeller på Komponent (RGB) og HDMI fra xboxen min..

Skulle gjerne ha postet de bildene. Men de har blitt ubrukelige siden jeg ikke husker 100% hva som er hva. Noen få forskjeller sees. Noe med "dybden" i bildet. Men ellers så jeg ikke "korning" i bildet.

 

Jeg tenker slik at er ting Digitalt. Er det mye mindre komonenter som brukes, og mindre kretser på en TV trengs... Siden alt er "rått".

Lenke til kommentar
Men jeg så forskjeller på Komponent (RGB) og HDMI fra xboxen min..

Skulle gjerne ha postet de bildene. Men de har blitt ubrukelige siden jeg ikke husker 100% hva som er hva. Noen få forskjeller sees. Noe med "dybden" i bildet. Men ellers så jeg ikke "korning" i bildet.

 

Jeg tenker slik at er ting Digitalt. Er det mye mindre komonenter som brukes, og mindre kretser på en TV trengs... Siden alt er "rått".

 

Forskjellen mellom komponent (dette er ikke RGB selv om kontaktene har disse fargene) og HDMI vil som regel være følgende: En anelse skarpere bilde / mer kontrast, mer "smell" i fargene.

 

Helt enig i filosofien om å kjøre digitalt hele veien fra medie til skjerm av flere grunner: Færre koverteringer og skaleringer, enklere og rimeligere komponenter og kabler i signalveien -> Bedre bilde til lavere pris :o)

 

Men, som nevnt vil mange av disse fordelene falle ut dersom man koverterer en analog videokilde til digital ved hjelp av simple eksterne duppeditter.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
Men jeg så forskjeller på Komponent (RGB) og HDMI fra xboxen min..

Skulle gjerne ha postet de bildene. Men de har blitt ubrukelige siden jeg ikke husker 100% hva som er hva. Noen få forskjeller sees. Noe med "dybden" i bildet. Men ellers så jeg ikke "korning" i bildet.

 

Jeg tenker slik at er ting Digitalt. Er det mye mindre komonenter som brukes, og mindre kretser på en TV trengs... Siden alt er "rått".

 

Forskjellen mellom komponent (dette er ikke RGB selv om kontaktene har disse fargene) og HDMI vil som regel være følgende: En anelse skarpere bilde / mer kontrast, mer "smell" i fargene.

 

Helt enig i filosofien om å kjøre digitalt hele veien fra medie til skjerm av flere grunner: Færre koverteringer og skaleringer, enklere og rimeligere komponenter og kabler i signalveien -> Bedre bilde til lavere pris :o)

 

Men, som nevnt vil mange av disse fordelene falle ut dersom man koverterer en analog videokilde til digital ved hjelp av simple eksterne duppeditter.

 

Jeg har en Xbox 360 uten HDMI utgang. Og jeg kjøper ny tv nå som støtter full HD(1080p)

Men er det altså ikke vits for meg å kjøpe en sånn boks som omgjør fra analogt (RGB) til digitalt (HDMI) eller?

 

Er det evt såpass stor forskjell at jeg burde vurdere ny xbox kun pga digital overføring hele veien?

(hvis det har en større betydning så er det 52" det skal vises på)

Endret av Rairai
Lenke til kommentar

Jeg bare tenkte spørre her fordi dere andre her kan nok mye mer om det enn meg, jeg vil bare ha best mulig bilde på xbox'en og lurte på hvor store forskjeller det er på og bruke RGB i forhold til HDMI.. Fordi jeg aner ikke hvor stor forskjell det er.

 

Og det med konvertering fra analogt til digitalt tenkte jeg kanskje går ut over responsen? Nei jeg vet ikke jeg, men takk for svar! Da dropper jeg vel sånn boks som gjør om signalet og bare kjører på RGB!

Lenke til kommentar
Jeg bare tenkte spørre her fordi dere andre her kan nok mye mer om det enn meg, jeg vil bare ha best mulig bilde på xbox'en og lurte på hvor store forskjeller det er på og bruke RGB i forhold til HDMI.. Fordi jeg aner ikke hvor stor forskjell det er.

 

Og det med konvertering fra analogt til digitalt tenkte jeg kanskje går ut over responsen? Nei jeg vet ikke jeg, men takk for svar! Da dropper jeg vel sånn boks som gjør om signalet og bare kjører på RGB!

 

Forskjellene er subtile, som beskrevet lenger opp i tråden. Det er absolutt ikke noe poeng i å bytte xbox.

Pass på at du benytter komponent (3 rca kontakter, rød grønn blå) og ikke RGB som er scart basert. Med scart RGB får du ikke HD signal.

Det aller dårligste alternativet er som kjent kabelen med den gule kompositt video kontakten.

Lenke til kommentar
Såpass ja, da har jeg blanda om. Trodde rgb var rød grønn og blå =) Den er grei, det er det jeg bruker nå. Takk for at du retta på det, så jeg hvertfall beskriver ting riktig.

 

Du er ikke alene :thumbup:

 

Bare for å rette opp evt. misforståelser:

 

-RGB står for Rød, Grønn, Blå, og de overføres separat i en fullbestykket(alle pinnene tilkoblet) scartkabel. Hvis du kikker bak på TVen så vil du sannsynligvis se at den ene av scart-inngangene er merket med RGB. Det betyr at den kan motta RGB signaler, mens den andre kun tar kompositt (et dårligere format)

 

-Component overfører Luminance (Sort og Hvit detaljer), de andre to Rød Chrominance og Blå Chrominance (Fargesignaler). Synkroniseringssignalet sendes sammen med Luminance. At de 3 konnektorene er røde grønne og blå er dermed litt misvisende. Component kan overføre høyoppløst video og er det beste analoge videosignalet.

 

Sjekk denne tråden for enkel og god oversikt over videoformater og konnektor typer:

http://avforum.no/forum/guider-video/21599...videoguide.html

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...