Gå til innhold

Luftavkjølt peltier med en vri


Ascubal

Anbefalte innlegg

Noen som husker en gammel artikkel hvor en produsent hadde lagd en "boks" som du satt inn i 5.25" drevplassene. Denne enheten hadde da 2 vifter mener jeg å huske, dene ene vifta blåste bort varm luft, på utsiden av PC-en mener jeg, og den andre vifta blåste den kalde lufta inn i kabinettet..

 

Noen som husker denne her? Eller veit om linken? Mener det var på hw.no jeg leste om det engang..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nei, kjenner ikke hva produktet heter, men jeg må si meg enig med Kjell. Luftnedkjøling via peltier må nødvendigvis bli utrolig ineffektivt.

 

Kald luft blir det sikkert, men jeg tviler på om det får komponentene dine til å gå mer en 1-3 grader kaldere. Luft har som kjennt ikke særlig stor varmekapasitet.

 

For ikke å nevne at for å kunne få noe betydelig kjøling så måtte det vært mist 1-2 relativt kraftige peltier element, og da trenger du en dedikert PSU til oppsettet også.

 

Nei, jeg annbefaler fremdeles alle å gå enten til ren vannkjøling, waterchiller, eller direct-die fasekjøling dersom de ikke er fornøyd med luft. Det er lite utenom disse metodene, og varianter av dem, som er effektive nok til å være verdt det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...