Gå til innhold

ASP: ASP, Nybegynner og minste motstands vei! + Er dette mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i (frivillig) oppdrag å lage en side som skal være noe a la punktene nedenfor. Jeg har bare skrevet en hjemmeside i html for mange år siden og trenger derfor tips og råd om hva som er minste motstands vei for å få dette til. Kan jeg bruke Dreamweaver til dette? og kan jeg da skrive den i ASP?

 

Jeg har fått beskjed av universitetet at de ikke vil tillate meg å programmemere mot serveren her på Universitetet i Bergen. Må jeg det? Kan jeg ikke lage en ferdig pakke og så bare laste den opp på området vårt på serveren? Jeg får i alle fall ikke kjøre PHP fordi serveren ikke støtter dette i det hele tatt, den har derimot støtte for ASP så vidt jeg forstår.

 

It. avdelingen mener at dette er å ta seg vann over hodet, og mener jeg bare skal lage noen vanlige sider i html som jeg skal kjøre på serveren. Problemet er, som jeg sier nedenfor, at det krever for mye vedlikehold av oss.

 

Slik ønsker vi siden:

Siden skal være en nasjonal resurs-side for sosialantropologer som har studert, og studerer, i Latinamerika. Jeg har ikke så mye penger så jeg håper at jeg kan få forslag som er billige / freeware.

 

1. Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne lage til et kart over latinamerika der det skulle komme opp ikoner for dem som har studert der. F.eks. Jeg har studert i Nicaragua. Jeg går inn på siden og skriver inn mine personalia, noe ala det man gjør i Hotmail eller andre slike steder. Når jeg velger land, kommer det opp f.eks. et flagg eller noe lignende på kartet over Nicaragua. Trykker man på det vil man så få opp mine personalia som ligger lagret på siden. Er dette mulig?

 

1. Så ønsker vi at siden skal ha et diskusjonsforum. Finnes det noen slike som er gratis og bruke og som funker? Det bør ha en søkefunksjon, gjerne private meldinger og det bør ha muligheten for å kunne bruke passord for å låse et forum.

 

3. Det hadde også vært fint dersom man kunne ha sitt eget lille bildegalleri, med bilder fra feltarbeidet etc. Disse må det i så fall stilles krav til slik at de ikke tar hele plassen på serveren.

 

Hovedpoenget med siden må være at den nærmest kan drive seg selv. Dvs. at jeg skal kunne gå inn og endre mine personalia etc. uten at den som er ansvarlig for driften av siden trenger å gjøre dette. Vi er mange studenter og utskiftningen går raskt så det er litt vanskelig å få kontinuitet dersom en person må gjøre alle oppdateringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror nok ar du bør bruke en eller annen form for server-side scriptingspråk og asp er jo et godt alternativ. dette 'bør' du bruke sammen med en database (feks acces) for å gjøre det hele enklest mulig.

 

jeg tror nok det er enklest om du lager alt lokalt på maskinen din for så å laste det opp på serveren til uni når det hele er ferdig. nå vet jeg ikke hvilkent os du bruker men det følger jo med en webserver til win 9x (pws) og win nt (iis). har du *nix har du jo apache.

Lenke til kommentar

om du kan ha en slik side der må du nesten høre med nexgentel (er ikke kunde der så har ikke peiling). men hva med å lage det lokalt på maskinen din? da slipper du alt styret med opplasting, rettigheter på database og lignende. :lol:

 

du kan jo bruke dreamwaver som er et ganske populært program for å lage nettsider. (kan brukes til å lage sider med en haug scriptingspråk). ellers må du nok gjøre det på den gode gamle måten; notepad eller lignende.

 

å lære seg hardkoding er uansett det smarteste på sikt hvis du vil lære litt avanserte sider

:woot:

Lenke til kommentar
om du kan ha en slik side der må du nesten høre med nexgentel (er ikke kunde der så har ikke peiling). men hva med å lage det lokalt på maskinen din? da slipper du alt styret med opplasting, rettigheter på database og lignende.    :lol:  

 

du kan jo bruke dreamwaver som er et ganske populært program for å lage nettsider. (kan brukes til å lage sider med en haug scriptingspråk). ellers må du nok gjøre det på den gode gamle måten; notepad eller lignende.

 

å lære seg hardkoding er uansett det smarteste på sikt hvis du vil lære litt avanserte sider    

:woot:

 

for å si det som det er, skal det gå fort og du ikke kan noe asp eller no, bruk dreamweaver, håndkoding tar for lang tid. Men veldig avanserte sider kan man og lage i dreamweaver, men da må det og håndkoding til.

Så er det veldig avanserte sider det er snakk om så kan du kombinere litt begge deler for å få opp farten.

 

Jeg selv skjønner litt asp, men ikke nok til å skrive så mye som dreamweaver kan skrive, og jeg sparer tid, å skrive flere 100 linjer med kode fgår ikke på to sekunder.. 8)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et genialt enkelt og meget bra ASP forum kan du finne på http://www.pd9soft.com. Det er gratis i alle sammenhenger, og jeg bruker det faktisk på jobben siden det også er gratis for kommersielt bruk. I tillegg støtter den alle slags databaser (MySQL, MS SQL, Access), og Access er faktisk den databasen som blir brukt på forumet på utviklerens side. Jeg ble iallefall imponert over at det faktisk er mulig :) [/url]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I denne sammenhengen er jeg faktisk enig med it avdelingen.

Kravene dine er av en sånn karakter at det ikke er nødvendig å bruke asp.

Sidene kan du lage enkelt i Microsoft FrontPage, det gjelder både kartfunksjonen, bilde galleri og diskusjonsforum

Kartfunksjonen implementeres med html tag som er plassert over det respektive landet. Taggen fører deg til en underside av landet med bilde av studenter som har strudert der.

 

Vedlikehold er enkelt da informasjon er lett å oppdatere, og hverken front page eller html tar lang tid å lære.

 

Front Page har mange side maler som er enkle å bruke og redigere slik at det er tilpasset akkurat ditt behov.

Siden legges i en virutell katalog på en tjeneste som heter internet information services, der du får tilstrekkelige rettigheter for å oppdatere innholdet.

Prosessen bak iis er enkel.

Du kobler det opp til universitetets web server, og gjennom iis sendes dine forespørsler videre til en plass på nettverket der siden din ligger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...