Gå til innhold

Canon EOS 30D tibehør


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg Canon EOS 30D. Jeg er helt nybegynner på speilrefleks kamra så dette blir mit første kamra. Det som i all hovedsak blir tad bilder av er hunder. Trenger råd til objektiv, minnekort og veke/sek. Og ellers andre ting jeg ikke har tenkt på. hjerne med ca pris og link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags situasjoner du skal ta bilde av hundene kan være ganske avgjørende for tips og råd om valg av objektiv. Mens de sitter stille inne? i full fart ute i skumringen på kvelden? Nært eller langt unna? osv...

 

Hvilken prisklasse du tenker deg er også veldig vikti å angi, du får objektiver for alt fra en tusenlapp og opp til flere hundre tusen kroner...

 

Minnekort er billig nå, så kjøp ihvertfall 2gb eller større så har du godt med plass. Anbefaler Sandisk Extreme III, disse kortene er raske og av god kvalitet. Sjekk prisguiden her på hw.no.

 

Veske/bag/sekk kommer også litt an på bruken. Kjøper du deg bare ett objektiv nå er mitt råd å gå til en butikk med bra utvalg og kjøpe en snutebag der dette får plass, slik at det er lett å ta med. Har du kameraet mye med på tur i skog og mark kan en fotosekk med plass til andre ting enn kameraet også være et alternativ. Selv bruker jeg vanligvis bare ett objektiv, og har hatt det i en snutebag med beltefeste. På lengre turer har jeg festet snutebagen i mageremmen på sekken, då blir det også veldig lett tilgjengelig, uten å være i veien, og godt beskyttet.

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Når du er helt nybegynner og ikke vet hva du vil ha eller prisklasse er det litt vanskelig å gi råd, men jeg kan gi noen tips ihvertfall (sikkert noen andre som kommer med tips og meninger etterhvert også).

 

Jeg vil i hvert fall foreslå ett av følgende tre alternativer:

 

1. Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6

- Det billigste alternativet, som du kan få nytt for under en tusenlapp, eller brukt for noen hundrelapper. Er lett og laget av plastikk, og ganske skral, med roterende front (så det er ikke noe særlig å bruke solblender eller ploariseringsfilter). Men, til prisen gir den ganske grei kvalitet.

 

2. Canon EF-S 18-55m F3.5-5.6 IS

- Tilsvarende brennvidder som alternativ 1, men er kraftigere bygd, bedre optisk kvalitet, og har bildestabilisator. Koster rundt 2000,- nytt. Lettere å ta skarpe bilde håndholdt når du har IS, og et objektiv som yter litt mer rettferdig i forhold til kameraet ditt.

 

3. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC

- Dette objektivet har langt mer zoom enn de to andre, og er et kjekt allroundobjektiv for nybegynnere som ikke vet hvilke brennvidder de ønsker. Dårlig lysstyrke gjør det vanskelig å ta håndholdte bilder i dårlig lys når du zoomer litt inn, og har ikke IS for å kompensere, men i godt dagslys er ikke dette noe problem. Koster ca. 3000,-, og har optisk kvalitet som kan sammenlignes med alternativ 1, men byggekvaliteten er mye bedre (og er en del tyngre).

 

 

Alle tre er greie og fullt brukbare objektiver, og en rimelig måte å finne ut hva du etterhvert ønsker, f.eks. andre brennvidder eller bedre lysstyrke. Du kan ta meget gode bilder med alle tre, men selvfølgelig ikke helt på høyde med objektiver som koster flere ganger så mye...

 

PS: Gjensalgsverdien for objektiver er god, spesielt om du velger kvalitetsobjektiver som er enda dyrere enn disse. Dvs. at om du finner ut at du har valgt "feil" får du solgt objektiv som er pent brukt uten å tape store summer.

Lenke til kommentar
Når du er helt nybegynner og ikke vet hva du vil ha eller prisklasse er det litt vanskelig å gi råd, men jeg kan gi noen tips ihvertfall (sikkert noen andre som kommer med tips og meninger etterhvert også).

 

Jeg vil i hvert fall foreslå ett av følgende tre alternativer:

 

1. Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6

- Det billigste alternativet, som du kan få nytt for under en tusenlapp, eller brukt for noen hundrelapper. Er lett og laget av plastikk, og ganske skral, med roterende front (så det er ikke noe særlig å bruke solblender eller ploariseringsfilter). Men, til prisen gir den ganske grei kvalitet.

 

2. Canon EF-S 18-55m F3.5-5.6 IS

- Tilsvarende brennvidder som alternativ 1, men er kraftigere bygd, bedre optisk kvalitet, og har bildestabilisator. Koster rundt 2000,- nytt. Lettere å ta skarpe bilde håndholdt når du har IS, og et objektiv som yter litt mer rettferdig i forhold til kameraet ditt.

 

3. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC

- Dette objektivet har langt mer zoom enn de to andre, og er et kjekt allroundobjektiv for nybegynnere som ikke vet hvilke brennvidder de ønsker. Dårlig lysstyrke gjør det vanskelig å ta håndholdte bilder i dårlig lys når du zoomer litt inn, og har ikke IS for å kompensere, men i godt dagslys er ikke dette noe problem. Koster ca. 3000,-, og har optisk kvalitet som kan sammenlignes med alternativ 1, men byggekvaliteten er mye bedre (og er en del tyngre).

 

 

Alle tre er greie og fullt brukbare objektiver, og en rimelig måte å finne ut hva du etterhvert ønsker, f.eks. andre brennvidder eller bedre lysstyrke. Du kan ta meget gode bilder med alle tre, men selvfølgelig ikke helt på høyde med objektiver som koster flere ganger så mye...

 

PS: Gjensalgsverdien for objektiver er god, spesielt om du velger kvalitetsobjektiver som er enda dyrere enn disse. Dvs. at om du finner ut at du har valgt "feil" får du solgt objektiv som er pent brukt uten å tape store summer.

 

Alternativ 1 ville jeg styrt unna for det er kitobjektivet som brukes til 350D og 400D, jeg har nylig prøvd begge kameraene med dette og det ene objektive var "brukbart" menst det andre var håpløst. En ser også at mange har den erfaringen med disse og det vil være synd å få et elendig eksemplar å starte med .

Lenke til kommentar
Alternativ 1 ville jeg styrt unna for det er kitobjektivet som brukes til 350D og 400D, jeg har nylig prøvd begge kameraene med dette og det ene objektive var "brukbart" menst det andre var håpløst. En ser også at mange har den erfaringen med disse og det vil være synd å få et elendig eksemplar å starte med .

 

Ok, var ikke klar over at det var variabel eksemplarkvalitet på disse. Kitobjektivet (som jeg kun har tatt noen testbilder med og ellers ikke brukt) som i sin tid kom med min 350D ga skarpe og gode bilder for hva det var. Ellers er det vel Sigma som er kjent for å ha en noe vriabel kvalitetskontroll, der det lønner seg å sjekke objektivene litt og evt. sammenligne med andre eksemplarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...