Gå til innhold

Lære å spille fiolin?


lamial

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år og har aldri så mye som tatt i en fiolin.. Men jeg vil så gjerne lære å spille! Hører jo stadig om at de som er skikkelig gode begynte å spille når de var tre år og slikt.. Er det umulig for meg å lære det eller? Hvor lang tid vil det ta å få til en noenlunde ren lyd? Føler på en måte det er for sent for meg, fordi alle rundt meg er så negative til det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller ikke fiolin selv, men altså;

Hvis du virkelig vil lære det så er det aldri for sent for noe...

Det finnes folk som begynner å lære å RI når de er 60 år!! (Riktignok er det ganske uvanlig), men poenget er: Så lenge man VIRKELIG har lyst er det ingen eller ingenting som setter en stopper for det ;):yes:

Jeg synes du skal gjøre det!! ;) Fiolin er fint, det...

Lenke til kommentar

Høres spennende ut. Jeg og kunne tenke meg å lære meg fiolin.

 

Forøvrig får du sikkert mer gjennomgående opplæring om du er alene med lærer, men jeg kan tenke meg at timene blir dyrere også. Finnes det noen kommunal musikkskole der du bor bør du sjekke ut tilbudene deres.

Lenke til kommentar

Nei, det er slettes ikke en så verst pris. :-)

 

Jeg har stor tro på at man kan lære seg et musikkinstrument i litt eldre alder, men da må du vise desto større dedikasjon for å lære deg det, for jeg mistenker at får du veldig mye mindre gratis i form av gehørutvikling (evnen til å høre toneforskjeller, tonetrinn, akkordsammenhenger, toneart osv.) og i forhold til det rent motoriske. :)

 

Go for it, mister!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har også kjempelyst å lære meg å spille fiolin! Jeg er 15 år gammel, og har mange fiolinspillende idoler bl.a Charlie Chaplin. Jeg elsker sanger med vakre "fiolinriff" , og jeg er helt oppslukt i Fairytale-sangen til Alexander Rybak! Den har kjempevakker fiolinspilling! :whistle:

 

Jeg maser på mamma, men hun bare ignorerer det og syns det er teit, og at det koster penger.. :mad:

Og er det for sent for meg å lære det..?

 

Men jeg lurer på om det går an å begynne på fiolinkurs UTEN å må ha egen fiolin?

Det er litt kjipern å kjøpe en fiolin og så begynne på et kurs, og etter det finne ut at fiolinspilling ikke var noe for deg i det hele tatt.. Hva med fiolinen du brukte flere tusen på da!? :cry:

 

Hjelp, noen? .. <3

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på om det går an å begynne på fiolinkurs UTEN å må ha egen fiolin?

Det er litt kjipern å kjøpe en fiolin og så begynne på et kurs, og etter det finne ut at fiolinspilling ikke var noe for deg i det hele tatt.. Hva med fiolinen du brukte flere tusen på da!? :cry:

 

Hjelp, noen? .. <3

Det er kulturskoler rundt om kring som leier ut fioliner/bratsj osv. Var iallefall slik da jeg begynte å spille (tror jeg var 6-7 år elns.) og da fikk en leid ifra musikkskole.

Men om dette er aldersbetinget aner jeg ikke. Men jeg ville ha hørt med de kulturskolen i nærheten av deg om råd :)

Lenke til kommentar

Det er aldri for sent å lære noe nytt noe. Men når en starter 3 år gammel, så har man først og fremst 10-15 års erfaring mer enn de som starter senere i livet + at hjernen tar til seg informasjon lettere. Men har du lyst å lære noe nytt i 40 års alderen er det ingen sak så lenge en virkelig vil.

 

Hva med den dama på 100+ som både brukte internett og sendte sms som var på tv for noen uker siden?

 

Starta med gitar når jeg var 19 år, samme året som jeg starta seriøst med piano, og det ser ut til å gå veldig bra på tross av at jeg ikke har en lærer.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på om det går an å begynne på fiolinkurs UTEN å må ha egen fiolin?

Det er litt kjipern å kjøpe en fiolin og så begynne på et kurs, og etter det finne ut at fiolinspilling ikke var noe for deg i det hele tatt.. Hva med fiolinen du brukte flere tusen på da!? :cry:

 

Hjelp, noen? .. <3

Det er kulturskoler rundt om kring som leier ut fioliner/bratsj osv. Var iallefall slik da jeg begynte å spille (tror jeg var 6-7 år elns.) og da fikk en leid ifra musikkskole.

Men om dette er aldersbetinget aner jeg ikke. Men jeg ville ha hørt med de kulturskolen i nærheten av deg om råd :)

 

Jeg så på Trondheim Musikk- og kulturskole, men det virket skikkelig komplisert! Jeg måtte søke elevplass, og det var så mye styr! :ohmy: Har du gått på musikk- og kulturskole? :o Isåfall, hvordan var det?

 

Kan jeg leie en fiolin fra den skolen, og få nybegynnerkurs der eller noe sånt? Eller MÅ jeg gå på skolen? :dontgetit: Jeg kan jo ikke gå på to skoler heller! .. haha XD

 

hjeeeeeelp :ohmy:

Lenke til kommentar

Øhm...hvordan eller hur aner jeg ikke, jeg var 6 år og sluttet en stund etter at jeg begynte på ungdomskolen. Kan ikke spille nå pga en hand som er skadet som jeg ikke har rotasjon på håndleddet mitt...takk til legen som ødela handen min..

Jeg gikk på kulturskole i stedet jeg vokste opp ja.

 

Du var på Trondheim Musikk- og kulturskole? Ta turen innom å prat med noen som jobber der. Mye styr? Tror du at du bare får en fiolin utlevert sånn helt uten videre? :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men jeg lurer på om det går an å begynne på fiolinkurs UTEN å må ha egen fiolin?

Det er litt kjipern å kjøpe en fiolin og så begynne på et kurs, og etter det finne ut at fiolinspilling ikke var noe for deg i det hele tatt.. Hva med fiolinen du brukte flere tusen på da!? :cry:

 

Hjelp, noen? .. <3

Det er kulturskoler rundt om kring som leier ut fioliner/bratsj osv. Var iallefall slik da jeg begynte å spille (tror jeg var 6-7 år elns.) og da fikk en leid ifra musikkskole.

Men om dette er aldersbetinget aner jeg ikke. Men jeg ville ha hørt med de kulturskolen i nærheten av deg om råd :)

 

Jeg så på Trondheim Musikk- og kulturskole, men det virket skikkelig komplisert! Jeg måtte søke elevplass, og det var så mye styr! :ohmy: Har du gått på musikk- og kulturskole? :o Isåfall, hvordan var det?

 

Kan jeg leie en fiolin fra den skolen, og få nybegynnerkurs der eller noe sånt? Eller MÅ jeg gå på skolen? :dontgetit: Jeg kan jo ikke gå på to skoler heller! .. haha XD

 

hjeeeeeelp :ohmy:

Kulturskoler er jo ikke en fulltidsskole på lik linje med ungdomsskole, videregående osv. Jeg var elev i kulturskolen i flere år og du får timer på ettermiddagstid, en gang i uken (slik jeg hadde det hvertfall).

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg er 22 år og har aldri så mye som tatt i en fiolin.. Men jeg vil så gjerne lære å spille! Hører jo stadig om at de som er skikkelig gode begynte å spille når de var tre år og slikt.. Er det umulig for meg å lære det eller? Hvor lang tid vil det ta å få til en noenlunde ren lyd? Føler på en måte det er for sent for meg, fordi alle rundt meg er så negative til det...

 

 

Hei

 

Jeg har fiolinundervisning i mitt studio ved Helsfyr i Oslo. Da må bare komme innom for en gratis prøvetime.

Jeg har flere fioliner hvis du ønsker å låne. Det er ikke for sent å begynne.

 

 

mvh

Karl-Joakim

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...