Gå til innhold

Trenger tips til overklokking guide og nyttig informasjon


Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt og prøve meg litt på overklokking på dette gamle skrapet før jeg kaster meg på ny hardware =p Så jeg lurte om det var noen som kan gi meg nyttige tips til en god overklokkings guide og andre nyttige ting generelt om overklokking.

 

Det jeg kunne trenge mer informasjon om:

 

- Speedstep

- V-core

- Multiplier

- Busshastighet (FSB?)

- Hva rammen har med overklokking å gjøre

- Hvilken V-core man ikke burde overstige

- Leste noe om å kjøre minne på 1:1 (Ukjent begrep for meg)

- Innstillinger for ram alle de rare tallene bortover 1-1213-2-3-23-2. For eksempel =)

 

Og mye mer...

 

Alt i alt, trenger en god guide som opplyser viktig informasjon.

Helst ikke en 1-2-3 guide som bare forteller at du skal gå gradvis oppover med Busshastigheten og V-core i tillfelle ustabilitet skulle skje.

 

Har lett og lett, men dessverre fant jeg ingen store guider som har god innhold om overklokking.

 

Håper på svar. Trur jeg kan lære raskt =)

 

- Niern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint hvis du ramser opp hva slags "gammelt skrap" du har.

Selv om det alltid er kjekt å lære overklokking, så er det litt kjedelig hvis noen lager en guide til deg også er det gamle skrapet uegnet til den slags. Selv om det skal noe til da.

 

Men du skjønner hvor jeg vil? :)

 

Hvis ikke så er grunnen følgende; overklokking kan være veldig forskjellig alt etter hva slags maskinvare du har. Selv om enkelte ting er "basic" så finnes det litt ulike løsninger.

 

Hvis du søker etter guider på nettet så er hovedkortet det første du burde søke etter. Det er den viktigste komponenten du må ta utg.pkt i når du skal overklokke.

Lenke til kommentar
Fint hvis du ramser opp hva slags "gammelt skrap" du har.

Selv om det alltid er kjekt å lære overklokking, så er det litt kjedelig hvis noen lager en guide til deg også er det gamle skrapet uegnet til den slags. Selv om det skal noe til da.

 

Men du skjønner hvor jeg vil? :)

 

Hvis ikke så er grunnen følgende; overklokking kan være veldig forskjellig alt etter hva slags maskinvare du har. Selv om enkelte ting er "basic" så finnes det litt ulike løsninger.

 

Hvis du søker etter guider på nettet så er hovedkortet det første du burde søke etter. Det er den viktigste komponenten du må ta utg.pkt i når du skal overklokke.

 

Takk for svar =) Har lite tenkt å overklokke mye, så lite som mulig bare for å oppleve at dette skal jeg kunne greie ;D

 

Hardwaren er ganske så gammel, men kan bry meg i å ramse den opp anyway=P

 

- Intel Pentium 4 2.4GHz PC533 Socket 478,

1MB, Prescott, BOXED m/vifte

 

- MSI 865PE NEO2-V, I865PE, Socket-478,ATX

SATA, LAN, Dual-DDR, Lyd, Raid, AGP8X

 

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

- NVIDIA GeForce FX 5600 (256 MB)

 

Here's my garbage =) Enjoy!

Endret av Niern
Lenke til kommentar

- Speedstep, eller EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology)

 

Kort fortalt; når du overklokker så er det vanlig å sette denne til Disable. Hvis den er Enabled vil CPU gå tilbake til standardfrekvens når prosessoren ikke trenger all den kraften du har overklokket den til (f.eks når du bare surfer på nett og ikke spiller).

Jeg har aldri overklokket uten å sette den til Disabled, så jeg vet ikke helt hvordan den evt hindrer overklokking på noen måte, men det kan være at du ikke klarer å få ønsket hastighet hele tiden.

Speedstep er en måte å spare både strømforbruk og unngå for mye varme på CPU.

 

- V-core

 

Både CPU og GPU (skjermkort) har en prosessor-kjerne (core). V-core er da volten på disse kjernene. Ved overklokking settes da volten (etter hvert) opp for å takle de hastighetene du stiller inn. Hvor mye du må stille opp varierer alltid fra system til system.

 

- Multiplier

 

Noen hovedkort har en låst multiplier, dvs at det er bare FSB (FrontSideBus) du kan stille på for å overklokke. Er multiplier låst til f.eks 8 og du stiller inn FSB til 350, så blir hastigheten på prosessoren 8 x 350 = 2800MHz (2.8GHz).

At den er låst er ikke nødvendigvis noe negativt ang overklokkingen. Iallfall ikke på det nivået du er på nå :) For de som skal sette verdensrekord i overklokking, så er det sikkert en fordel at de kan forandre multiplier.

 

- Busshastighet (FSB?)

 

- Se under multiplier. Skal du kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor må du passe på at maks bushastighet på CPU ikke er større enn maks bushastighet på hovedkortet. Da får du ikke utnyttet hastigheten til CPU. Et hovedkort med maks 1066MHz er alstå et dårlig valg til en CPU med 1333MHz.

 

- Hva rammen har med overklokking å gjøre

 

RAM kjører også på en bestemt hastighet, jo kjappere jo bedre. Overklokker du CPU så sender den ifra seg mer data (informasjon). Da er det en fordel at også RAM er overklokket slik at den klarer å takle all dataen som kommer fra prosessoren på en kjappest mulig måte. CPU er hjernen i "kroppen", RAM er korttidshukommelse, som både leser og skriver (gir fra seg) datainformasjon.

Men du må ikke overklokke RAM selv om du overklokker CPU. Det er bare for å få optimale resultater. Og alt kommer jo også an på hva slags behov og hvor kresen du er.

 

- Hvilken V-core man ikke burde overstige

 

Det varierer også. I manualen på hver enkelt komponent står det hva som er anbefalt å IKKE overstige. Men heldigvis er maskinvare laget slik at maskinen heller slår seg av eller fryser for å gi beskjed om at noe er galt. Så det skal mye til for å ødelegge noe. I BIOS er de høye volt-verdiene ofte merket med rødt, de kan det være greit å holde seg unna.

 

- Leste noe om å kjøre minne på 1:1 (Ukjent begrep for meg)

 

Det bestemmer hastigheten på dataoverføring mellom CPU og RAM. Forholdet 1:1 er ofte det beste valget.

 

- Innstillinger for ram alle de rare tallene bortover 1-1213-2-3-23-2.

 

Kort fortalt så beskriver det hvor lang tid det tar å innhente og gi fra seg informasjon. Jo lavere tall, jo raskere jobber minnet. Når du kjøper RAM så er de merket f.eks 5-5-5-15. Det er utgangshastigheten de jobber på, men kan da overklokkes og settes til f.eks 4-4-4-10. hva som fungerer må man bare prøve seg frem til.

 

 

 

 

Her var nå litt info da. Men det kan sies mye, mye mer :)

Lenke til kommentar
- Multiplier

 

Noen hovedkort har en låst multiplier, dvs at det er bare FSB (FrontSideBus) du kan stille på for å overklokke. Er multiplier låst til f.eks 8 og du stiller inn FSB til 350, så blir hastigheten på prosessoren 8 x 350 = 2800MHz (2.8GHz).

At den er låst er ikke nødvendigvis noe negativt ang overklokkingen. Iallfall ikke på det nivået du er på nå :) For de som skal sette verdensrekord i overklokking, så er det sikkert en fordel at de kan forandre multiplier.

 

Det er vel CPU'en som har låst(eller ulåst) multiplier, ikke hovedkortet

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
Det er vel CPU'en som har låst(eller ulåst) multiplier, ikke hovedkortet

 

Åh? I så fall har jeg misforstått.

 

Men hva med tester der hovedkortet er i fokus, og det nevnes at multiplier var låst/ulåst, eller at den kunne settes ned til f.eks 6 eller opp til f.eks 9?

Jeg mener jeg har sett slike uttalelser i tester, selv med moderne prosessorer som C2D? :hmm: Dvs at multiplierens egenskaper kan variere fra hovedkort til hovedkort, selv om prosessoren er den samme.

Da ligger jo "problemet" i hovedkortets BIOS, og ikke hos prosessoren?

Eller? :roll:

 

*litt trøtt nå, så det ble knotete forklart :p *

 

Niern; Versegod, men det hjalp vel egentlig ikke særlig mye til selve overklokkingen vil jeg tro :fun:

Lenke til kommentar

Delvis rett .. , er cpu'ene som har ulåst multi,, eksempel intel sine extream series har ulåst multi ,, som tilsier standard : 3000/333=9 ergo 9multi*333fsb=3000 MHz

 

men den er ulåst så du kan eksempel sette den høyere ,,

 

de fleste cpu kan man sette multipliern ned ,, ekmpel på intel c2d e6400 kan man stille fra 6 til 8..

 

dette er smart med tanke på ram klokker eksmpel viss man kjører fsb ram synct

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...