Gå til innhold

Gembird SIS-PM


Anbefalte innlegg

Er elektriker selv og sier at dette høres veldig farlig ut. Skjøteledninger som overbelastes tar fyr, og det man vil regulere er lys og spesiellt varme. Aldri plugg en ovn i en skjøtelending!! Og at denne enheten har vern mot overbelastning er bare tull. Det er en grunn til at det heter sikringsskap, for det er ett skap. Skal vedde på at denne dingsen har en rekke glassikringer i seg, noe som ikke beskytter overlast etter noen europeiske forskrifter. Dere gjør som dere selv vil, MEN, husk på at 6 av 10 branner starter pga elektrisitet. Selv om brannvesenets uttrykkninger er 20% tørrkoking. Det er en naturkraft i stuen, så vær forsiktig.

Siden jeg kjeder meg litt, skal jeg utdype litt i denne samtalen som allerede er off-topic.

 

Hvis en elektriker sier at dette høres farlig ut, har han ikke mye innsikt i faget sitt. Jeg er selv utdannet elektriker med påbyggning på teknisk fagskole, og jobber som skipselektriker. For at denne enheten skal kunne starte en brann, må den ha dårlig kontakt internt i stikkontakten. En 1,5mm" ledning som denne som ligger åpent og alene er godkjent for 13A (var 15A før 2004), men det er medberegnet STOR sikkerhetsmargin. ledrene er godkjente for 19A over tid.

 

Det som er mere sannsynlig er at en brann starter i selve stikkontakten i veggen, og det skal egentlig ikke kunne skje hvis installatøren gjør en skikkelig jobb (som de dessverre ikke alltid gjør). Det kalles et selektivt anlegg, og går ut på at riktig sikring slår seg ut når det blir en overbelastning. F.eks. at stuesikringen slår seg ut, og ikke hovedsikringen. Oppgaven til sikringene i tavlen er å beskytte ledningene mot større støm enn det de tåler.

 

Jeg skal ikke si at denne Gembirden er av super kvalitet, men antar at det er ekte saker fra et relativt seriøst firma. Derimot, skjøtledninger, påvegg-stikkontakter og liknende materiell som man får kjøpt på biltema og nille og rimi har CE godkjenning. Problemet med det er at det ikke er tilstrekkelig for fast installasjon i huser, bare for bil/båt/campingvogn. Skal det være godkjennt for en installasjon, skal det ha FG-godkjenning (Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemnd). Og når det gjelder trommel-skjøteledninger, disse skal tromles helt ut før de belastes. Det er ikke lov å klamre skjøyteledninger, de skal ligge løst (du kan bruke strips ;))

 

Og at 6 av 10 branner starter pga elektrisitet er ikke helt riktig bilde. Har vært borti at en skolebrann i et nybygg ble anklaget for å være en elektrisk feil. Etter senere undersøkelse viste deg seg at det elektriske anlegget enda ikke var koblet til i denne bygningen. Det blir ofte sånt at hvis de ikke finner utav det, får det elektriske skylden.

 

Og avsluttningsvis kan jeg gå litt inn på topic igjen; Ja, det går an å bruke denne til mange fancy funksjoner, men det finnes langt bedre, mere praktiske og også billigere løsninger på stømsparing etc..

 

Gidder ikke engang. La det brenne, det er dine unger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, der er vi helt enige. Med andre ord: så lenge man trekker under 10A (2300W) fra den så spiller det ingen rolle om sikringa på kursen er 10, 16 eller 1000A.

 

Nå skal jeg ta på meg pirkebrillene.

 

Anta man har en sikring på 1000A som du sier, man har en belastning på 8A så padda blir ikke overbelastet. Men så skjer det en kortslutning i enheten/eller i selve padda. Ledningene innad i padda skaper så stor resistans at strømmen ikke kommer opp i 1000A.

Resultat: Padda, ledninger og hele sulamitten brenner opp UTEN at noen sikring går.

Det vil da være en potensiell sikkerhetsrisiko å bruke utstyr som ikke er spesifisert for mer enn 10A på en kurs som kan levere mer enn dette.

 

På 10A og 16A er det nok ikke noe fare for dette, da ledninger spesifisert for 10A normalt sett klarer å operere på 16A, og dersom kortsluttningsstrømmen blir større enn dette vil sikringen slå ut. En kobler jo f.eks lamper som bare trekker 0,3A på 16A kurser, men det vil ved korstluttning vil strømmen bli så stor at sikringen kobles ut. Om kortsluttningsstrømmer derimot kommer opp i 1000A kan være tvilsomt.

 

Men å koble "vanlige" husholdningsenheter, ledninger og padder på en kurs som ikke har annne for for overbelastningsvern enn en 1000A sikring ville jeg nok ikke gjort.

 

Om man derimot har ledninger og koblinger som også tåler 1000A vil ikke en kortsluttning med en så stor kortsluttningsstrøm føre til at enhetene brenner opp.

 

Vel, i dag så skal det måles kortsluttnings strøm på alle nye stikk kontakter som settes opp, for å se om det foranstående vernet vil slå ut.

 

Det finnes faktisk steder i Norge, hvor man er såpass langt unna vernet/trafo (husker ikke helt nå) at en sikring på 10 A og 16 A ikke vil slå ut. Dette er neppe i ett vanlig bolighus.

 

Vi tok noen målinger på T-Bane stasjonen på Ellingsrud eller noe slikt i Oslo, og der ville ikke vernene slå ut hvis man kortsluttet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjoner om strømstyrken, så sier Gembird følgende:

 

"The SIS-PMS can be used with nominal current of 10A. In many countries the power installation in the house is also safeguarded with 10A fuses.

 

Every Socket of the SIS-PMS can switch 10A for itself. The SIS-PMS have enough reserves for connecting consumer loads up to 16A/230V.

 

This is the max. current which is everywhere allowed in the home installations.

 

For this reason it is not possible to spark off the SIS-PMS under normal conditions."

Lenke til kommentar

Så lenge utstyre kommer med vanlig støpsel, så må de kunne brukes på vanlig stikk. DVS opptil 16 A. Det er jo egentlig ikke vanskeligere enn det.

 

Men da er det ikke spesielt lurt at denne dingens egenlig kun tåler 10 A, derfor ha den nok egen intern sikring.

 

Det kan hende at det i andre Europeiske land er mer vanlig med 10 A enn 16 som det har blitt her hjemme. Før så var det mer normalt med 10 A (skru sikrings tider).

 

Når det er snakk om større Ampere kurser, så har disse andre type kontakter, og er derfor ikke kompatible. Hvis bruker modder denne til å bruke på en komfyrkurs, og huset brenner ned, så er det ikke mye man får igjen på forsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...