Gå til innhold

Objektiv til Nikon D60


Anbefalte innlegg

Et helt ny på speilrefleks, og hadde egentlig bestemt meg for Nikon D40x da D60 plutselig kom og forstyrret bildet litt. Nok om det.

 

Noen som har noen råd eller synspunkter på hvilke(t) objektiv(er) jeg bør velge? Altså til en totalt nybegynner, uten ambisjoner om å gjøre foto til den store hobbyen heller?

 

Alternativ 1) 18-55mm + 55-200mm VR-objektivene

Alternativ 2) et 18-200mm-objektiv (nikon el sigma)

 

Fordeler/ulemper med ett kontra to objektiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et helt ny på speilrefleks, og hadde egentlig bestemt meg for Nikon D40x da D60 plutselig kom og forstyrret bildet litt. Nok om det.

 

Noen som har noen råd eller synspunkter på hvilke(t) objektiv(er) jeg bør velge? Altså til en totalt nybegynner, uten ambisjoner om å gjøre foto til den store hobbyen heller?

 

Alternativ 1) 18-55mm + 55-200mm VR-objektivene

Alternativ 2) et 18-200mm-objektiv (nikon el sigma)

 

Fordeler/ulemper med ett kontra to objektiver?

 

Fordelen med 1 objektiv er pris og at du mister færre shots fordi du alltid har riktig objektiv montert.

Ulempen med 1 objektiv er at en så ekstrem zoom-rekkevidde betyr at det blir flere optiske kompromisser. Slike objektiver er som regel ikke fullt så skarpe som 18-55 og 55-200-alternativene. Du kan selv finne tonnevis med tester av objektiver til Nikon på photozone.de

 

VR er også en veldig godt ting å ha når du skal opp i endel tele. Jo mer tele jo større effekt av ustø hender. Og da trenger du altså VR.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...