Gå til innhold

SW-oppdatering uten datatap - mulig eller bløff?


Anbefalte innlegg

Min K800i begynte å fuske pga et minnekort på 4GB så jeg leverte den til firmwareoppdatering hos Nordialog på Helsfyr. Etter sju dager fikk jeg SMS om at den var ferdig og på servicelappen står det den gode, gamle "oppgradert SW, testet OK"-regla.

 

Greit nok tenker jeg - men vent: alle brukerdata som kalendernotater, meldinger, kontakter, innstillinger - ja, selv bakgrunnen og temaet (som ligger lagret på minnekortet, jeg satt i minnekortet før jeg startet telefonen) kjørte som om absolutt ingenting hadde skjedd.

 

Videre hevder telefonens FOTA-program at det finnes nyere programvareversjoner tilgjengelig, og når jeg sjekker har jeg akkurat samme FW som før jeg leverte telefonen!

 

Når jeg ringer Nordialog får jeg vite at de tar backup av telefoner før de oppdaterer, og at den programvareversjonen jeg har (R1ED001060831) er den nyeste de har tilgjengelig for operatørfrie K800i-telefoner. Når jeg ringer Sony Ericsson får jeg derimot vite at den nyeste programvareversjonen for operatørfrie K800i-telefoner er R1KG001..., så om de ikke har hoppet over noen bokstaver er det hele fem programvareversjoner mellom SEs og Nordialogs nyeste programvareversjon.

 

Bløffer Nordialog når de hevder de tar backup av telefoner før SW-oppdatering? Kan det virkelig stemme at de mangler de seks siste programversjonene til en såpass populær telefon som K800i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok mye bløff ja. Siste firmware til K800i er R8BC004.

 

Følgende firmwares eksisterer også:

 

R8BC004

R8BA024

R1KG001

R1KC001

R1JG001

R1JE001

R1JC002

R1GD002

R1GB001

R1GB001

R1EJ001

R1EG001

R1ED001

R1CF001

R1CB001

 

Men noen av de eksisterer ikke i skandinavisk versjon. En ting er i alle fall sikkert, og det er at R1ED er en av de eldste firmwarene til K800.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
En ting er i alle fall sikkert, og det er at R1ED er en av de eldste firmwarene til K800.
Da tviler jeg på at telefonen fungerer bedre med 4GB M2-kort...

 

Du vet ikke om hvor dette ligger på SEs egne sider? Prøvde å finne noe å legge på borden, men SEs sider er ikke av de beste.

 

Noen som vet om den såkalte backupen er mulig?

Lenke til kommentar
Vær klar over at det ikke er alle K800i som har R8BC004 som siste tilgjengelige sw.
Sony Ericsson Call Center bekreftet at R1KG001 er den siste versjonen til operatørfrie K800i-telefoner i Norge, så det er uansett feil at telefonen kommer tilbake med R1ED001.

 

Tenker jeg "reklamerer" hos Nordialog og krever at de legger inn siste versjon med Software Update Content Refresh da dette er hva jeg ba om. Er også rart at servicemannen/-kvinnen hos Nordialog ikke tenkte så langt at nyere software er bedre enn gammel når det kommer til minnekortstøtte siden M2-kortene har åttedoblet seg siden R1ED001 kom ut.

 

Rart at et tilsynelattende seriøst verksted bløffer om at de tar backup av telefonens innhold før SW-oppdatering når de i virkeligheten bare bruker samme programvare som sluttbrukeren har tilgjengelig fra Sony Ericsson hjemmesider, og ikke legger inn nyeste programvare.

Lenke til kommentar

Etter en ukes bruk ser det ut til at oppdateringen faktisk hjalp, har ikke opplevd at telefonen har re-startet og telefonen virker litt raskerer når minnekortet settes i. Selv om jeg fortsatt er skeptisk til at de ikke la inn siste FW orker jeg ikke lage en sak ut av det.

 

Derimot, skulle vise en kunde hvordan en beskyttelsesfilm til skjermen ser ut her om dagen da jeg plutselig oppdager at verkstedet har fjernet den... Nesten mer irriterende enn at de la inn gammel FW. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det virker som om R1KG001 er den nyaste firmwaren til K800iv i alle fall via update funksjonen til mobilen.

 

Men,som Fredrik (Lurifaksen) skriver finnes det nyere versjoner.

 

Men,om du får samme firmware tilbake som når du leverte inn mobilen så skjønner eg at du føler deg lurt.

 

På Sandisk sine websider skal K800i støtte opp til 4GB M2 minnekort. Men,det står ikkje kva firmware dei tar utgangspunkt i.Eller om det gjelder for alle.

 

 

Eg tok for ei tid tilbake kontakt med Komplett sin kundeserice for å høre om min K800iv støttet M2 kort på 4GB noko eg fekk beskjed om at ikkje gjekk.

 

At dei har tatt vekk beskyttelse filmen er nok irriterende..Men,heldigvis koster dei ikkje allverden å kjøpe ny.

 

Mindre tidkrevende enn å klage på akkurat det..Om eg var i dine sko tenker eg..

 

 

Men,kan det hende at SE legger begrensinger på kva firmware versjoner dei ulike Land sine serviceverksteder kan legge inn?

 

Sjølv om eg ikkje heilt klarer å sjå kvifor det skulle være nødvendig?

 

 

Vurderer å kjøpe meg 4GB M2 kort sjølv.Da 2GB fylles opp litt for fort.. :/

 

 

;)

Lenke til kommentar
At dei har tatt vekk beskyttelse filmen er nok irriterende..Men,heldigvis koster dei ikkje allverden å kjøpe ny.

 

Mindre tidkrevende enn å klage på akkurat det..Om eg var i dine sko tenker eg..

Akkurat hva jeg kom frem til også. Tar meg 2 minutter å legge på en ny beskyttelsesfilm, og det er greit å bytte den med jevne mellomrom.

 

Vurderer å kjøpe meg 4GB M2 kort sjølv.Da 2GB fylles opp litt for fort..
Med denne FW-oppdateringen fungerer 4GB bra på min K800i. :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående tittelen til tråden her:

 

Så vidt jeg har erfart mister man ikke brukerdata ved oppdatering av SW/FW på Sony Ericsson.

 

Det fins sikkert en eller annen ekspert som kan forklare hvorfor, men jeg kan selvfølgelig anta at brukerdata og SW/FW er adskilt i telefonminnet. Kanskje på samme måte som partisjoner på en harddisk? (Elns)

Lenke til kommentar

Som andre har skrevet her så finnes det også noe som heter content-refresh. Dette gjøres kun av verksted etter det jeg vet. Skal forsøke å forklare forskjellen;

Vanlig sw-oppgr(som brukere kan gjøre selv)kan sammenlignes med at du avinstallerer et pc-program for så å legge det inn på nytt. Content-refresh kan sammenlignes med at disken blir formatert, for så å legge inn programmet på nytt.

Lenke til kommentar
Hvordan ville du reagert om du leverte inn telefonen din for et joystick bytte, og så fikk du slettet alle bildene, ringelydene og telefonboken din?
Han mente nok når tilfeller hvor de oppdaterer FW, noe de gjorde i dette tilfellet. :)

 

Ja tenkte på det med at de har oppdatert til en gammel versjon.

 

- Fikk du noen service rapport på dette ?

Lenke til kommentar
Merknader til feil

Rebooter av seg selv. Treg til å lese minnekort.

 

Merknader til løsning

oppgr., sw.

testet ok!

Den har altså to klassiske symptomer for SW-feil, og serviceteknikeren har oppgradert nettopp SW.

 

Mysteriet om hvorfor jeg har samme SW-versjon som før sies det derimot ingenting om, men som Equiox sa kan det skyldes at de har brukt "Software Update", og ikke verkstedenes "Software Update Content Refresh". FOTA-programmet på telefonen sier i hvert fall at jeg ikke har nyeste programvare, og SEs callsenter bekreftet at det R1KG001 var den nyeste til opratørfri K800i i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...