nulliq Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Er det noen som har erfaringer med bruk av Canon 85 1.2 II (siste versjon) på kamerahus av typen 20D/30D/40D? Hvordan fungerer den med autofokus? Har hørt at den ikke fokuserer så kjapt med xxD serien og lavere, og at den ikke er så gunstig på 1.6 kamera. Hva er dine tanker (dersom du bar brukt den i kombinasjon med 1.6)
ragamuffin Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Hva skal du bruke det til? Regner med du har en klar formening om det før du casher ut 16-17.000 på et så sært objektiv. Forøvrig er ikke objektivet noe mindre gunstig på 1.6 enn 1.3 eller 1.0 for den del, så det skal ikke stå på dét.
nulliq Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Skrevet 7. februar 2008 Hva skal du bruke det til?Regner med du har en klar formening om det før du casher ut 16-17.000 på et så sært objektiv. Forøvrig er ikke objektivet noe mindre gunstig på 1.6 enn 1.3 eller 1.0 for den del, så det skal ikke stå på dét. Jeg ønsker å skille motivet fra forgrunn/bakgrunn i så stor grad som mulig. Stort sett stille motiver, med manuell fokusering. Så autofokus er i seg selv ikke viktigste faktor, men til den prisen ønsker jeg at den kan være allsidig.
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg ønsker å skille motivet fra forgrunn/bakgrunn i så stor grad som mulig. Stort sett stille motiver, med manuell fokusering. Så autofokus er i seg selv ikke viktigste faktor, men til den prisen ønsker jeg at den kan være allsidig.Jeg ville sett på en brukt 85mm f/1.8 først jeg, som du kan selge praktisk talt uten tap dersom du finner ut at det er noe for deg. Jeg personlig tror at du vil finne ut at den vil være mer enn tilstrekkelig til det aller meste, og jeg ville i hvert fall aldri kunne forsvare en merpris på 13-14000 kr for de få bildene der den ikke strekker til...
ragamuffin Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Mange andre objektiv klarer å skille bakgrunnen fra motivet på en utmerket måte, og er det noe 85/1.2 definitivt ikke er så er det allsidig. Se nærmere på 85/1.8, 100/2.0 eller 135/2.0L. Du får alle 3 til prisen av en 85/1.2, om du vil....
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Se nærmere på 85/1.8, 100/2.0 eller 135/2.0L. Du får alle 3 til prisen av en 85/1.2, om du vil....Jepp, med mindre _behovet_ er f/1.2, vil de gi mye mer valuta for pengene...
nulliq Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Skrevet 7. februar 2008 Se nærmere på 85/1.8, 100/2.0 eller 135/2.0L. Du får alle 3 til prisen av en 85/1.2, om du vil....Jepp, med mindre _behovet_ er f/1.2, vil de gi mye mer valuta for pengene... Jeg har vurdert en del andre objektiver, og tror jeg kunne klart meg med 85 1.8, og dersom jeg finner ut at behovet er 1.2 kan jeg selge denne uten å ha kastet bort så mye penger, så et godt argument der.
Ni kon Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Hvis du virkelig vurderer 85mm 1.2 så kjøp det. Ved å kjøpe 1.8 versjonen vil du aldri innerst inne bli fornøyd med å vite at det er noe bedre der ute. 1.2 versjonen er en tanks, du ser kul ut og du vet du har det beste. Ved handel fra statene er det absolutt overkommelig pris på det også. fredmiranda.com og slrgear.com har masse erfaringer rundt akkurat det objektivet. Å ha noe som minner om en tanks på kamera er kult.
silverhalide Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Hvis du virkelig vurderer 85mm 1.2 så kjøp det. Ved å kjøpe 1.8 versjonen vil du aldri innerst inne bli fornøyd med å vite at det er noe bedre der ute. 1.2 versjonen er en tanks, du ser kul ut og du vet du har det beste. Ved handel fra statene er det absolutt overkommelig pris på det også. fredmiranda.com og slrgear.com har masse erfaringer rundt akkurat det objektivet. Å ha noe som minner om en tanks på kamera er kult. Om du virkelig må spørre inne på et forum som Akam.no hvorvidt en behøver et fastobjektiv i 15000,- .... Vel, da anser jeg det som et sikkert tegn på at vedkommende IKKE har overveiende behov for nettopp dette. At enkelte inne på forumet alltid kommer til å hevde at kun dyrest/sjeldnest/størst er best for deg i lengden får stort sett gå sin gang. Dette er også ganske ofte de som IKKE eier/behøver/bruker/tjener inn slikt utstyr - merkelig det der. Mange som skyter med canon ville sikkert heller anbefale deg 35mm f1.4 L og 50mm f1.2 L for crop-Canon om du på død og liv skal har objektiver i L-klassen (og noen tusenlapper billigere er de og). Dessuten er 85mm f1.8 EF et meget bra objektiv også.
Ni kon Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Er man 12 år og syns 12k er en formue er det kanskje overkill å bruke de på optikk, men for vanlige dødlige i Norge er ikke akkurat 12k for et objektiv dirkte i din postkasse et hav av penger. Har du kontakter på reisefot kan du kanskje få tak i det for 10k også og da nytt. Har man penger til det, så hvorfor ikke. Jeg har tapt langt mer på aksjer de siste månder enn hva mitt fotoutstyr koster. Alt det dreier seg om er prioriteringer. Og siden de fleste som går fra 1.8 til 1.4 på Nikon aldri har angret et sekund, tviler jeg på at de fleste innen Canon skulle mene noe annet. Du får et kremoptikk som vil vare livet ut, og med litt hobbyfotografering for venner og kjente er det objektivet tjent seg inn på noen mnder spør du meg. Men igjen er du kunnskapsløs er det også kanskje overkill. Men kunnskapsløse uten interre sitter ikke å vurderer objektiv til 12k Jeg sitter hvertfall ikke å vurderer å kjøpe sal til en hest, hvor den ene koster 2k og den andre 35k....
Crazysteps Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Av de testene jeg har sett er 1.8 versjonen både raskere og gir en penere bokeh. Faktisk syns jeg 1.8 er et bedre objektiv. Og hvor ofte har man egentlig behov for blenderåpningene mellom 1.2 og 1.8?
Ni kon Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=3 http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm og søker du litt finner du sikkert mye mer Jeg hadde uten tvil kjøpt 85mm f1,2 om jeg var i canon leieren. Dog gikk mine penger til en 105mm f/2 DC linse her om dagen
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Dog gikk mine penger til en 105mm f/2 DC linse her om dagen Har du husfred nå da?
silverhalide Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Dahle: Slike brukertester er egentlig helt meningsløse i den kategorien med utstyr. 99% av kjøperne har nettopp svidd av en halv månedslønn og vel så det på et objektiv som de sikkert har siklet på i lang tid. De er jo fartsblinde i det øyeblikket de setter objektivet på lamera- dessuten, hvor mange tror du uansett hadde hatt baller nok til å gi slike gjenstander den objektive kritikken de som regel fortjener? Forøvirg lurer jeg på hvorfor du gikk for 105mm DC, og ikke 135mm DC som jo må være mer i din gate siden du alt har 85mm f1.8, og alltid er på jakt etter den mest smørjete bokeh'n? For ikke snakke om at ganske mange kilder hevder at 135mm er hakket bedre generelt sett. - Et klassisk alternativ villle jo også være 105mm f1.8 eller f2.5.
tomeny Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg siklet etter 50 f/1.2L lenge og det er bare NYDELIG Først når jeg hadde fått syne av skjønnheten, så var det ingen vei utenom. f/1.4 utgaven måtte bare legges ut for salg.... Er det kremen du har speidet på, så er du solgt. Du ender opp med den en vakker dag, uansett. Først da får du fred i sjelen.
silverhalide Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 ..Er det kremen du har speidet på, så er du solgt. Du ender opp med den en vakker dag, uansett. Først da får du fred i sjelen. .. ..Det er en god grunn til at jeg og mange andre fremdeles har Leica og M-objektiver..
Gissan Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Støtter resten her med å si at man må ha klare behov før man går til innkjøp av slik optikk. 85/1.8 burde tilfredsstille de aller fleste.
svenni84 Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Ikke for å ødelegge tråden, men hvordan vil denne sagnomsuste bokehen være på ef-s 60mm f/2.8? Noe lignede som ef 85mm eller taper den masse på de 25mm (eller hva nå det enn kommer an på)? Jeg er i andre delen av leiren som må velge med omhu hva jeg kjøper. Prøver dermed å kombinere flere bruksområder i et obj (makro, portrett). Ang 85mm f/1,2 virker det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vil heller si det ser teit ut med tidenes største tank på kameraet dersom bildene som kommer for en dag ikke er noe å vise fram for allmenheten. Bruk heller pengene på noe annet du kunne tenke deg.
Ni kon Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Dog gikk mine penger til en 105mm f/2 DC linse her om dagen Har du husfred nå da? ja. Er singel igjen
ragamuffin Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Ikke for å ødelegge tråden, men hvordan vil denne sagnomsuste bokehen være på ef-s 60mm f/2.8? Noe lignede som ef 85mm eller taper den masse på de 25mm (eller hva nå det enn kommer an på)? Jeg er i andre delen av leiren som må velge med omhu hva jeg kjøper. Prøver dermed å kombinere flere bruksområder i et obj (makro, portrett). Tviler på det er bokehen du spør etter, men snarere evnen til å blurre bakgrunnen i størst mulig grad/benytte selektiv fokus (slik schodleboy viser) Smalt fokusplan/liten dybdeskarphet er også greit å kalle det. Bokeh er noe annet. Til poenget; det er nesten vinter og vår mellom en 85/1.8 på 1.8 og en 65mm på 2.8 på dette punktet. Det beste hadde jo vært å vise eksempel, men det har jeg ikke her og nå. Når det er sagt, er EF-S 60 et suverent objektiv både til portrett og macro - og siden det har *betydelig* mindre nærgrense enn 85/1.8 eksempelvis, har du på den måten mulighet til å hente inn litt av det 'tapte' mht til DOF ved at du kan gå nærmere (om motivet egner seg til det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå