Gå til innhold

Objektiv til Canon EOS 30D - Skibilder


Anbefalte innlegg

Har sett etter kamera en stund til sportsbilder. 5 bps er et krav, og det har vært dyrt. Det blir mitt første speilrefleks på en del år, så det virker som overkill å gå for D300, 40D eller E-3. Så at Japanfoto har 30D til 4000 kr, dette frister som et førstegangskamera. Men hvilket objektiv?

 

Skibilder blir hovedbruken. Noe med masse sol på viddene, men generelt er det dårlig lys om vinteren. Spesielt i skogen tidlig/sent på dagen er det lite lys. Bevegelsene er raske, så lukkertiden bør bli kort. Bilder av dropping av klipper, stilbilder i fart (autofokusen bør henge med når skikjøreren kjører mot kameraet). Vil i all hovedsak bruke seriebilder, da det skal fange action.

 

Når jeg går ned på kamerahus går jeg også ned på objektivene. Vil ha muligheten til å selge etter 6 måneder hvis jeg ser at jeg bommer. Vil derfor bruke minst mulig på objektiv også.

 

Har sett Tamron 18-50 f 2,8 anbefalt, koster vel ca 3400. Vil dette henge med motivene på bruken min?

 

Første med IS er 17-85 f 4-5,6 til ca 4800 kr, men dette selges i kit sammen med 40d, så velger jeg dette objektivet er det nesten like billig med 40D. Også dårligere lysstyrke.

 

Hva bør jeg tenke på? Andre alternativer under 4000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket litt, og blitt frarådet Tamron objektivet til mitt bruk, da det har for treg autofokus. Hva skal man med 5 bps hvis bildene ikke blir i fokus?

 

Ser ut som om jeg velger Canon 17-85 is f4-5,6. Men på grunn av dårligere blender, går jeg opp til D40 for å kompensere med høyere iso... Får fortsette å undersøke.

Lenke til kommentar
Da er det vel bedre å kombinere en 30D med Canon 17-55mm f/2.8 IS ?

 

Tom

Har vurdert det, men det er dyrere, 12 400 mot 12 000 (17-85 selges i kit med 40D). For sportsbilder, er det en bedre kombinasjon? Er forskjellen på linsene større enn kamerahusene? Når feriepengene kommer skal jeg ha en telelinse, kjøper jeg Canon hus tipper jeg at jeg havner på EF 70-200 f4. Da vil jeg ha fordelen av bedre hus på kanskje 30% av bildene.

 

Utrolig mange kombinasjoner, hvordan finner man ut hva som er best?

Lenke til kommentar
Da er det vel bedre å kombinere en 30D med Canon 17-55mm f/2.8 IS ?

 

Tom

Har vurdert det, men det er dyrere, 12 400 mot 12 000 (17-85 selges i kit med 40D). For sportsbilder, er det en bedre kombinasjon? Er forskjellen på linsene større enn kamerahusene? Når feriepengene kommer skal jeg ha en telelinse, kjøper jeg Canon hus tipper jeg at jeg havner på EF 70-200 f4. Da vil jeg ha fordelen av bedre hus på kanskje 30% av bildene.

 

Utrolig mange kombinasjoner, hvordan finner man ut hva som er best?

Nå er ikke 17-85 verdens beste objektiv. Og jeg tviler på at den er veldig egnet til sportsbilder. Du er ute etter høy lysstyrke da bildestabilisering kun virker på stillestående ting.

40D er noe raskere på autofokus; men jeg tviler på at det har så mye å si i praksis. Da er det bedre å bruke pengene på optikken.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...