Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan kyssesyken smitte?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja kyssesyken kan smitte via spytt, og ja virus kan lett smitte.

(noen som har sovet litt mye i biologi/naturfagtimene muligens :p)

Hentet fra Wikipedia:

Inkubasjonstiden er 30-50 dager og man er smittebærer hele sitt liv. Viruset ligger i spyttet og det er dråpesmitte, det vil si at viruset smitter ved slim og spyttkontakt fra en smittebærer. Som oftest er det kyssing, lån av andres flasker og hosting som er årsakene til smitten. Det er vanligst å bli smittet før og etter sykdomsutbruddet fordi man ikke vet at man er smittebærer.
Endret av andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ei veninne med kyssesyke og hun har fått streng besked fra legen om å ikke dele drikke og mat fordi kyssesyke kan smitte gjennom spytt opp til 6måender etter sykdommen. !

Så er der andre regler for ting du IKKE må gjør opp til 6 måender etter kyssesyke

Eks. 1. Trene hardt og drikke alkohol

Lurt og spør din lege hvis du lurer på noe mer presis. !

Lenke til kommentar

Viruset ligger i spyttet og det er dråpesmitte, det vil si at viruset smitter ved slim og spyttkontakt fra en smittebærer. Som oftest er det kyssing, lån av andres flasker og hosting som er årsakene til smitten. Det er vanligst å videreføre smitte før og etter sykdomsutbruddet fordi man ikke vet at man er smittebærer.

 

innså nettop at andrull har sitert akkurat det samme som meg... beklager :D

Endret av o0
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva er sjansen for at jeg har fått kyssesyken ved å spise av samme skje som en annen person har spist av som har kyssesyken? Det var i forbindelse med en kollektiv iskake som gikk rundt.

 

Jeg tok bare en bit! Det var nå, just for 20 minutter siden! Hvordan kan man sjekke eller kjenne om man har kyssesyken? er litt bekymra :(

Lenke til kommentar
Hva er sjansen for at jeg har fått kyssesyken ved å spise av samme skje som en annen person har spist av som har kyssesyken? Det var i forbindelse med en kollektiv iskake som gikk rundt.

 

Jeg tok bare en bit! Det var nå, just for 20 minutter siden! Hvordan kan man sjekke eller kjenne om man har kyssesyken? er litt bekymra :(

Auda. Den er lei. Svar ham, noen?

Lenke til kommentar

Har det seg slik at hvis smitte, så er jeg nå bærer av dette viruset og kan smitte andre allerede nå? Og hva er symptomene for kyssesyken?

 

Jeg tok som sakt et forsiktig bit uten å "spise" for mye på skjeen. Dette var ikke fordi jeg tenkte der og da at vedkommende som hadde spist på samme skje hadde kyssesyken, men jeg er generelt skeptisk til kollektiv bruk av slike ting. Jeg glemte helt at han hadde kyssesyken, noe han også egentlig burde vært litt opps på å gi vekk egne ting han har slikket på.

 

:eek:

Lenke til kommentar
Er det ikkje sånn at nokon er "imun" mot kyssesjuka?

skjølv presterte eg med eit uheld å bruke tannbørsten til broren min mens han hadde kyssesjuka, eg blei ikkje sjuk i det heile.

Det skjer som regel bare innenfor en viss alder, en periode inne i tenåra ofte. Etter det er symptomene ikke rare greiene, men smittsom er man allikevel.

Lenke til kommentar
Ok, da er det håp for cor2duo_dude og.

btw: kun 4 linjer i signaturen er tillat core2duo

:)

Har jeg mer enn fire linjer da? :p

 

btw. hva syns du om signturen min da? ;)

Nerd-pc.

Du har nå et rimelig heftig nerd-skjermkort du også :p men over til topic...

 

Kyssesyken er noe unedvendige greier :nei: håper bare jeg ikke har fått det!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...