Gå til innhold

Hjelp til litt koding av kategorier


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et prosjekt på skolen, hvor jeg skal lage en hjemmeside som elever som skal ta lappen kan bruke som oppslagsverk.

 

Jeg er ute etter en måte å få til følgende:

 

Elev velger Fylke.

Så kommer de da til en ny side hvor de velger førerkort klasse.

Dermed vil de komme til en ny side hvor alle kjøreskoler som tilbyr den klassen de valgte i førstvalgte fylke kommer opp..

 

Da å få til dette ved å kategorisere hver enkelt "skoleside" med flere kategorier, da Fylke, Kl A, Kl B, Kl BE osv osv..

Slik at det enkelt kan legges til en ny skole, og da bare velge kategoriene den skal høre til..

 

Litt knotete forklart, men håper noen kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bygge denne siden opp ved hjelp av et system. Jeg vil anbefale Wordpress til dette. Med WP kan du lage statiske sider i etter en hierarkisk struktur, i dette tilfellet Fylke -> Førerkortklasse -> Kjøreskoler.

 

Når du har laget denne strukturen i et CMS (innholdssystem, e.g. Wordpress), kan du komme tilbake å få hjelp med presentasjonen av dine data.

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å lage en database med kjøreskoler, hvilke førerkortklasser de har og hvor de ligger hen, men dette krever mye kunnskap innen serversideprogrammering. Det beste er nok å bruke Wordpress eller noe liknende nå, så kan du heller lære deg mer om serversideprogrammering over tid. :)

Lenke til kommentar
Du må bygge denne siden opp ved hjelp av et system. Jeg vil anbefale Wordpress til dette. Med WP kan du lage statiske sider i etter en hierarkisk struktur, i dette tilfellet Fylke -> Førerkortklasse -> Kjøreskoler.

 

Når du har laget denne strukturen i et CMS (innholdssystem, e.g. Wordpress), kan du komme tilbake å få hjelp med presentasjonen av dine data.

 

 

Nå har jeg lagt inn Wordpress, og startet litt å bli kjent med det.. Virker veldig bra, OM det lar seg redigere litt..

 

Det jeg foreløbig lurer på er:

 

Hvordan redigere menyen, slik at jeg kan fjerne det jeg ikke vil ha der.

Hvordan flytte menyen til venstre side.

Hvordan jeg kan kun ha en link i menyen til kategoriene, og så lage en egen side hvor jeg lister opp de kategoriene jeg vil ha, og ikke absolutt alle kategoriene.

Hvordan fjerne "edit this entry" linken på forsiden og postene jeg lager.

 

 

Siden er foreløbig mobil.no-ip.org/skole

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar
Hvordan redigere menyen, slik at jeg kan fjerne det jeg ikke vil ha der.

Er det et widget-tema, går du til "Presentasjon" -> "Widgets" og endrer sidebaren.

Hvordan flytte menyen til venstre side.

Da må du kanskje finne deg et nytt tema, eller redigere temaet. Hjelp

Hvordan jeg kan kun ha en link i menyen til kategoriene, og så lage en egen side hvor jeg lister opp de kategoriene jeg vil ha, og ikke absolutt alle kategoriene.

Her ville jeg lest og letet i codex.

Hvordan fjerne "edit this entry" linken på forsiden og postene jeg lager.

Her må du også lese litt, men alt ligger i wp-content/themes/ditttema, f. eks. i filen "index.php" eller "single.php".

 

Prøv og feil litt, da blir du mester.

 

(Linken din er død).

Lenke til kommentar
Hvordan redigere menyen, slik at jeg kan fjerne det jeg ikke vil ha der.

Er det et widget-tema, går du til "Presentasjon" -> "Widgets" og endrer sidebaren.

Hvordan flytte menyen til venstre side.

Da må du kanskje finne deg et nytt tema, eller redigere temaet. Hjelp

Hvordan jeg kan kun ha en link i menyen til kategoriene, og så lage en egen side hvor jeg lister opp de kategoriene jeg vil ha, og ikke absolutt alle kategoriene.

Her ville jeg lest og letet i codex.

Hvordan fjerne "edit this entry" linken på forsiden og postene jeg lager.

Her må du også lese litt, men alt ligger i wp-content/themes/ditttema, f. eks. i filen "index.php" eller "single.php".

 

Prøv og feil litt, da blir du mester.

 

(Linken din er død).

 

 

Beklager, skrev vist .com og ikke .org som det skulle være.

Riktig url er her

 

Får prøve å feile litt når jeg har tid.. Er så mye stress om dagen, så er lite tid.

 

Men tusen takk for hjelpen så langt, så får jeg se om jeg får det til.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg litt frem her.. Fått til en del, tatt noen snarveier, så kommer vel i mål med prosjektet en gang.

 

Men nå står jeg litt fast.

 

Jeg skal ha slik "Velg Fylke" på siden, med et kart hvor man kan velge fylket.

 

Har tatt en kode som jeg ser er brukt flere steder, og prøvd å få den inn i wordpress, men uten hell.

 

slik ser det ut nå: http://mobil.no-ip.org/skole/?page_id=19

 

Hva er det som er galt her? Og er det noen lettere måte å gjøre det på?

 

(Koden er her: http://mobil.no-ip.org/fylke/WA_Velg_Fylke.htm)

Her funker det nesten, men bildene er litt offset, og litt for store.

 

Hvordan kan jeg få de mindre, og slik at koordinatene treffer riktig, samt å få dette til i en wordpress page?

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...