Gå til innhold

HP 8510P - betydelig viftestøy - normalt?


JC81

Anbefalte innlegg

Fikk min HP Business Notebook 8510P i går og er veldig fornøyd!

 

Det eneste som plager meg litt er at vifta på maskinen går mer eller mindre konstant. Er noen små perioder hvor det er helt stille, men mesteparten av tiden så går den slik at det høres tydelig.

 

Er dette normalt? Kjører Vista Business og har oppdatert med bl.a. nyeste versjon av BIOS. Var ingenting der jeg kunne gjøre når det gjaldt vifta bortsett fra om man kunne velge å ha vifta kostant på når maskinen er koblet til strømnett. Dette valget står på NEI.

 

Faktisk litt plagsomt mye den støyer. Vifta går på ved oppstart, ved. f.eks. kopiering av filer eller vanlig surfing på nett... Har ikke prøvd noen spill ennå, men regner med at den i alle fall går på da...

 

Finnes det noen fix til dette eller en måte å styre viftebruken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk samme pcen i dag og her jeg sitter nå har jeg merket meg det samme, det er en konstant viftesus. Jeg leste en plass at det du nevnte i biosen skal kverke den verste støyen, men om det ikke fungerer kan det kanskje være en ide å laste ned centrino hardware control? (Lurer på om det heter Notebook H.C. nå, lenge siden jeg hadde bærbar sist). Skal teste det selv litt senere, der er det mulighet for å sette multiplier og volt og slikt.

Lenke til kommentar

Heisann, vært litt treg til å svare, men det er fordi jeg har forsket endel.

 

Som sticky her på bærbarforumet står det jo endel om strøm- og viftestyring for laptops, her, der blant annet programmer som SpeedFan og Notebook Hardware Control er listet opp. Greia med disse programmene er jo å styre spenning, multiplier og vifte på bærbarene våre, men for å styre vifta trengs det noe som kalles ACPI-innstillinger, en slags tilleggspakke vi må laste ned til programmet som er laget spesielt for hver enkelt maskin. Det har jeg ikke klart å finne så langt. Øverst i stickyen er det en link til hvor man kan finne en del ACPI-settings men det forumet er på tysk, og så langt jeg klarte å forstå innleggene der var det kun folk som har spurt etter innstilling til 8510 maskinene, men ingen som faktisk har (laget) noe.

 

Når det gjelder støyen på denne maskina er det mange som har klaget, både her på forumet men også på f.eks. notebookreview (lang tråd, men anbefaler å lese den) og hp-business foraene. Andre sier den er stille. Noen løsning har det ikke kommet i noe særlig grad, annet enn en bios-flash som demper noe av det (sørger for at vifta spinner ned igjen etter kraftig bruk av maskina). En kompis av meg sier min maskin går stillere enn hans (han har akkurat lik), og jeg tror faktisk vifta holder seg på et litt lavere gir under normal bruk (office, surfing....), så det kan være denne oppdateringen kan være første steg å ta. Neste steg er å sjekke i BIOS om en funksjon som heter: "Vifte alltid på når på A/C strøm" er slått av. Så siste steg kan være å vente og vente til det kommer ACPI-settings til maskina, enten fra SpeedFan eller NHC... :-)

 

En siste ting jeg vil kommentere er at når jeg leste av temperaturene på maskina så jeg at CPU-corene lå på rundt 35, mens skjermkortet var helt nede i 20 grader. Ikke hvet jeg, virket usannsynlig, men er det slik så må jo GPU-coren få mye mer kjøing enn den trenger.

 

Jaja, blei langt dette, men tenkte det var greit å samle all info jeg har funnet så langt litt, så må du gjerne komme med innspill eller ideer, er åpen for alt! Jakten fortsetter på en løsning for denne ellers helt fantastiske maskinen! :w00t:

 

Edit: Så du hadde oppdatert BIOS.. jaja. En annen ting, skriv msconfig i søkefeltet i Vista og klikk vekk ting du ikke trenger at starter opp med maskina. Det hjalp litt, jobber ikke så mye med alle dillesmåprogrammer nå. For min del huka jeg vekk nesten alt. Neste steg blir å se om jeg kan få tweaka litt på skjermkortet, men finnes lite til HD2600 og Vista 32bit så langt!

Endret av dagola
Lenke til kommentar
Kjører dere med strømsparerprofilen i Vista da? Går vel an å endre på avanserte innstillinger der og kjøre prosessoren ned på lavere nivåer...

 

Jepp, har kjørt alt ned til minimalt, Powerplay, etc.. Nytter ikke siden maskina er laget slik fra HP sin side at vifta skal gå ved 2 - 4 % prossessorbelastning (eller noe i den duren). Det vil jo si med en gang maskina starter opp.

Lenke til kommentar
For min del så håper jeg at kanskje HP kan komme med en ny versjon av BIOS som kan få orden på vifta. Ser at du skriver at du skal tweake skjermkortet. Tror du skjermkortet er problemet?

 

Maskiner med kraftige skjermkort har jo en tendens til å trenge litt kjøling, har en liten mistanke om at HP kanskje har overdrevet dette litt ja. Skal ikke si at HD2600 er verdens kraftigste kort, men det drar ganske bra i endel spill, og til å dra såpass bra som det gjør føler jeg maskina blir lite varm i forhold til andre ting jeg har prøvd --> vifta går kraftigere enn den trenger.

Lenke til kommentar

Når jeg kjenner på lufta som kommer ut når vifta går middels/kraftig så er jo faktisk lufta relativt varm. Hvordan er det hos dere andre? Virker jo nesten som om det kanskje er nødvendig med en del viftebruk siden det faktisk er varm luft som kommer ut. Hadde det bare vært kald/lunken luft ut så hadde jeg nok sett på viftebruken som unødvendig, men kanskje det er helt nødvendig at den går så mye som den gjør?

Lenke til kommentar
Når jeg kjenner på lufta som kommer ut når vifta går middels/kraftig så er jo faktisk lufta relativt varm. Hvordan er det hos dere andre? Virker jo nesten som om det kanskje er nødvendig med en del viftebruk siden det faktisk er varm luft som kommer ut. Hadde det bare vært kald/lunken luft ut så hadde jeg nok sett på viftebruken som unødvendig, men kanskje det er helt nødvendig at den går så mye som den gjør?

 

Det kommer an på bruken. Spiller jeg TF2 og slikt går vifta kraftig og det kommer endel varme (men ikke ubehagelig). Men dette er jo som forventet.

 

Det som er litt rart er at her jeg sitter og surfer og skriver litt på word så går vifta på steg to kan jeg jeg tenke meg, (der steg en er det laveste, den vil vel aldri slå seg av). Luftstrømmen ut venstre grill er da ikke varm i det hele tatt (holder fingrene ca. 3cm fra grillen), ligger noe over romtemperatur, en 25 - 30 grader føles det som. For min del kunne viftene spint tregere og varmen heller vært kraftigere. Maskina er bare en anelse varmere enn bordoverflaten jeg har den på (Edit: altså håndleddsstøtten), og i dette rommet er temperaturen maks 18 grader nå. Altså tror jeg ikke den trenger så mye kjøling.

 

Har hatt en pentium M med radeon 9700 for noen år siden. Lufta ble blåst ut på høyre siden og brukte jeg maskina litt kunne jeg føle meg svidd i høyre hånd. Den maskina gikk veldig stille, vifta var nesten aldri over første steg under surfing/office-bruk.

Endret av dagola
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg merker spesielt mye viftestøy fra min 8510p.

 

Legger merke til at ved bruk av programmer som krever mye av grafikkkortet, f.eks. spill (eller vista aero ;), støyer den mer enn ved bruk av programmer som bruker de andre komponentene i maskinen. Kjører jeg opp 3-4 virtuelle maskiner i vmware så pleier vandligvis ikke vifta å sette opp farten på grunn av det.

 

Ved enkel kontorbruk(~ 1xOutlook, 3xIE og 1xWord/excel) hører jeg ikke viften, ved tyngre kontorbruk går viften litt fortere og er hørbar men er fortsatt mindre støyende enn nc8000 idle(den bærbare jeg brukte før denne pcen).

Lenke til kommentar

Kan det rett og slett være at HP prioriterer litt ekstra kjøling fordi det er en businessmaskin? De er jo bygget for å fungere stabilt i mange flere timer enn vanlige "forbruksmaskiner". Og jo kaldere "innmaten" har det, jo lenger holder den.

 

Bare en tanke. (siden jeg lurer på en slik selv)

Lenke til kommentar
Kan det rett og slett være at HP prioriterer litt ekstra kjøling fordi det er en businessmaskin? De er jo bygget for å fungere stabilt i mange flere timer enn vanlige "forbruksmaskiner". Og jo kaldere "innmaten" har det, jo lenger holder den.

 

Bare en tanke. (siden jeg lurer på en slik selv)

 

 

Kommer vel an på hvordan man ser det. Kan jo si at HP har prioritert ekstra kjøling for å få bedre stabilitet siden dette er en "business"-maskin. Samtidig så brukes kanskje disse "business"-maskinene en del under møter osv og da er det en ulempe at maskinen støyer unødvendig mye. Spørs hvordan man ser på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...