Gå til innhold

Feil på helt ny mobiltelefon


pvest

Anbefalte innlegg

En venninne av min sønn kjøpet nettopp en helt ny mobiltelefon til 4000 kroner (Sony Ericsson K850i)hos Teknikk Magasinet.

Hun gikk hjem, åpnet esken, ladet telefonen og prøvde den. Men en av ”touch” knappene virket ikke, slik at hun ikke kunne bruke den,forsøkte flere ganger med samme resultat.

Slo av telefonen, og pakket den inn i esken igjen og dagen etter gikk hun til den Teknikk Magasinet butikken og klaget. Hun sa hva som var feil og at hun ønsket en ny telefon. Telefonen hadde kun vært i bruk (påslått) maks en halv time og aldri virket og at det da var en selvfølge at denne telefonen var belastet med feil før hun fikk den.

Men fikk beskjed om at den skulle sendes til reparasjon og det ville ta mellom 2 og 4 uker og fikk kun låne en 4 år gammel erstatningstelefon med oppskrapt skjerm og det hele.

Nå er det mulig at kjøpsloven ikke er helt spesifikk på denne type feil, men personlig finner jeg det meget merkelig at en kjede som Teknikk Magasinet ikke tok ansvar og gav henne en ny telefon der og da!?

Jeg hadde forstått det hvis telefonen hadde vært i brukt et par uker eller så før feilen kom, men dette var en feil som var før telefonen ble solgt og hindret kjøper å bruke den!!

Noen som har noen erfaring eller vet hvilke krav som gjelder ved slike feil?

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En venninne av min sønn kjøpet nettopp en helt ny mobiltelefon til 4000 kroner (Sony Ericsson K850i)hos Teknikk Magasinet.

Hun gikk hjem, åpnet esken, ladet telefonen og prøvde den. Men en av ”touch” knappene virket ikke, slik at hun ikke kunne bruke den,forsøkte flere ganger med samme resultat.

Slo av telefonen, og pakket den inn i esken igjen og dagen etter gikk hun til den Teknikk Magasinet butikken og klaget. Hun sa hva som var feil og at hun ønsket en ny telefon. Telefonen hadde kun vært i bruk (påslått) maks en halv time og aldri virket og at det da var en selvfølge at denne telefonen var belastet med feil før hun fikk den.

Men fikk beskjed om at den skulle sendes til reparasjon og det ville ta mellom 2 og 4 uker og fikk kun låne en 4 år gammel erstatningstelefon med oppskrapt skjerm og det hele.

Nå er det mulig at kjøpsloven ikke er helt spesifikk på denne type feil, men personlig finner jeg det meget merkelig at en kjede som Teknikk Magasinet ikke tok ansvar og gav henne en ny telefon der og da!?

Jeg hadde forstått det hvis telefonen hadde vært i brukt et par uker eller så før feilen kom, men dette var en feil som var før telefonen ble solgt og hindret kjøper å bruke den!!

Noen som har noen erfaring eller vet hvilke krav som gjelder ved slike feil?

 

Pvest

 

Slik som jeg har forstått det, har en forhandler rett til å forsøke å utbedre en feil 2 ganger, så det at Teknik Magasinet ville sende mobilen til service overrasket ikke meg. Og rep. tid på 2 til 4 uker er nok ikke usannsynlig.

 

Det jeg imidlertidig reagerte på er at de tilbudte en lånetelefon med oppskrapt skjerm, og er 4 år gammel. Det var for dårlig.

Lenke til kommentar

Fikk kjempeservice på Elprice på min DOA sak, men heretter kommer jeg ikke til å gå ut av butikken med ny mobil uten å ha testet den først. Kvalitetssikringen på produksjon av mobiler er hårreisende dårlig har jeg inntrykk av. Der er stor forskjell på eksemplarene.

Lenke til kommentar

Takker all for gode råd.

Dette med DOA var det som skulle til. Jeg leste det om DOA og gikk til forhandler nevnte at dette da var en typisk DOA. Som om jeg viste alt om dette! :o)

Han forsøkte først å si at telefonen var på veg tilbake, men da jeg spurte om den kom i dag eller morgen så ble han litt et svar skyldig. Etter en telefon til SonyErikson kom han tilbake og sa greit at dette tar vi som en DOA og unskyldte seg og sa at han hadde gjort en feil.

Jenta fikk en ny telefon og hun var fornøyd.

 

Pvest

Lenke til kommentar

Hadde jeg stått i butikken så hadde det aldri blitt utlevert en ny telefon før jeg hadde fått en underskrift på at hvis apparatet er påført skade av bruker/kunde så står kunde ansvarlig for erstatning osv osv osv.

 

Har sett endel såkalte DOA-telefoner som er ødelagt av kunde. F.eks når telefonene lukter kaffe så bør forhandler ta et hint. Ellers er det faktisk lov til å se på væskeskade-indikatorne som er på apparatene og batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...