Gå til innhold

Kamera til animasjon


Anbefalte innlegg

Skal begynne med animasjon tenkte jeg, og trenger derfor et kamera med stativ. Er nybegynner både på animasjon og kamerafronten, så jeg behøver ikke svindyrt og avansert utstyr. Bare et lite, solid, billig og brukervennlig kamera med stativ, og eventuelle ekstrafunksjoner som er å foretrekke når en animerer.

 

Takk på forhånd, og utlovd kake til første hjelpsom sjel der ute (ikke sant).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal begynne med animasjon tenkte jeg, og trenger derfor et kamera med stativ. Er nybegynner både på animasjon og kamerafronten, så jeg behøver ikke svindyrt og avansert utstyr. Bare et lite, solid, billig og brukervennlig kamera med stativ, og eventuelle ekstrafunksjoner som er å foretrekke når en animerer.

 

Takk på forhånd, og utlovd kake til første hjelpsom sjel der ute (ikke sant).

 

Du trenger ikke alverdens til dette.

Bare en kompaktkamera som kan settes til manuell eksponering / fokus, og med fjernutløser.

Har brukt en gammel Olumpus 5050 (?) til dette før med bra resultat.

Et SLR selvfølgelig stort sett bedre, men det er ikke alltid nødvendig.

Det viktige er fjernutløser, trådløs eller med tråd, og manuelle funksjoner.

Lenke til kommentar

Du mener masse bilder som settes sammen?

 

Trådløs utløser ser jeg for meg er bedre enn med tråd, men det er sikkert brukbart det og.

(Men trådløs koster 200 og tråd tror jeg koster mer så)

 

Kjøp deg et brukt Nikon D50, et godt stativ. Er det ikke fordel med dslr så man kan bruke litt en liten tele så man ikek trenger å ha kameraet så utrolig nært motiver (Om det f.eks er snakk om lego) + at kvaliteten blir generelt bedre, og jeg tipper et D50 går altfor billig nå, så det er ikke mye å spare på et kompakt heller. ?

Lenke til kommentar

For "amatør"-animasjon så trenger du jo ikke større oppløsning enn 720x576(PAL) og det er jo faktisk ikke mer enn 0.4 megapixel. Noe som er digg er å ha muligheten til onionskinning,dvs at man på mac/pcen ser liveview samtidig som man har det forrige bildet i ett overlay, så det er lurt og sjekke ut hvilke programmer som støtter hvilke overføringsformater. Faktisk så kan det hende at det lønner seg med ett videoamera da de fleste animasjonsprogrammer støtter onionskinning via firewire og du automatisk video-oppløsning. Med ett slikt program tar du også bildene rett til disk fjernstyrt fra mac/pc og du kan sjekke sekvensen hele tiden. Når jeg tenker etter tror jeg kanskje at kompakte fra canon kan styres fra noen animprogrammer.

 

D50 som blir nevnt og DSLR generelt har lenge hatt mangel på liveview men i det siste har det jo kommet på de fleste modeller. Da skulle det jo ikke være noe i veien for onionskinning med disse så lenge animasjonsprogrammene støtter det.

 

Ellers som det blir nevnt er det viktig å kunne manuelt stille blender og lukkertid i tillegg til å ta bildene uten å berøre kamera.

 

Har du ett webcam så kan du prøve det også. Det har funket for meg når jeg har kjedet meg og bare raskt ville lage animasjoner med ting på skrivebordet. Billedkvaliteten er ikke så mye å skryte av. Men noe som hjelper utrolig på billedkvaliteten er å ha så god belysning som mulig.

Lenke til kommentar

Så vidokamera er å foretrekke? Bruker stopmotion (programmet), og det har en slik onionskin funksjon. Det er en funksjon jeg vil få bruk for tenker jeg. Men sånne billige videokamera til et par tusen har vel ikke manuel blender og mulighet for å stille på lukkertid? Lyset kan jo, som du sier styres fra utsiden også, og lukkertiden er vel ikke så viktig såfremst du ikke skal drive med sånne stopmotion filmer?

Endret av impywimpy
Lenke til kommentar
Så vidokamera er å foretrekke? Bruker stopmotion (programmet), og det har en slik onionskin funksjon. Det er en funksjon jeg vil få bruk for tenker jeg. Men sånne billige videokamera til et par tusen har vel ikke manuel blender og mulighet for å stille på lukkertid? Lyset kan jo, som du sier styres fra utsiden også, og lukkertiden er vel ikke så viktig såfremst du ikke skal drive med sånne stopmotion filmer?

 

Om du skal ha resultatet ut som vanlig SD video så holder et videokamera.

Men et stillkamera er ofte bedre til animasjon - du ønsker jo å ta et bilde om gangen, ikke 25 i sekundet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tusen takk for god hjelp :). Kjøpte meg et canon eos 350d, men det var visst uten linse. Lurer da på hvordan objektiv jeg burde invistere i, helst et under 1500 kroner. Skal hovedsakelig brukes til animasjon, men blir sikkert å bruke det til litt standardbilder også.
Canon 18-55IS (med bildestabilisator) er en sikker vinner. Får ikke et bedre objektiv til den prisen.

https://prisguiden.no/product.php?productId=79163

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...