Gå til innhold

Heat spreader på AMD, går det ann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg tenkte det for å slippe å ødelegge coren.. har nemlig to hakk å coren, men cpu'en funker. Men ikke 100% selvsagt.. den har blitt tregere, varmere og sluker mer strøm.. vet ikke om jeg får bytta den..

 

Tregere???? Hva har du det fra? CPUen går da ikke noe tregere hvis du ikke endrer noen innstilliger i bios eller lign.

 

Varmere - ja. Hvis du har dårlig/ingen kjølepasta, så kan det blir problemer. Hvis du tar av kjøleren, så må du som regel legge på kjølepasta igjen.

 

Sluker mer strøm, nei det tror jeg lite på. Hvordan måler du dette da?

Lenke til kommentar
den gjør det! tar faktisk ca. 5 sek mer og komme til skrivebordet!! den vil heller ikke klokke til 1932 som den ville før. Kan det ha noe med at jeg la inn "jumpere" i socketen slik at jeg fikk en default vore som 1,75? (hadde 1,5 før)

 

OK, da har du jo gjort noen endringer da. Å øke spenningen betyr at CPUen vil utvikle mer varme. Det vil gå ut over overklokkingsegenskapene.

Lenke til kommentar
den gjør det! tar faktisk ca. 5 sek mer og komme til skrivebordet!! den vil heller ikke klokke til 1932 som den ville før. Kan det ha noe med at jeg la inn "jumpere" i socketen slik at jeg fikk en default vore som 1,75? (hadde 1,5 før)
Det er ikke slik det fungerer med CPUer. Enten så virker det, eller så virker det ikke. Hvis en del av den hadde blitt skadet ville den ikke fungert i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Ja, jeg har hørt om det. Men hvorfor i all verden skal du det? Dette gir bare dårligere kjøling det. En heatspreader er jo til for sikkerhetens skyld, for å unngå svidd CPU på noen sekunder...

Nei, du har delvis rett. Men det har og med å spre varmen ut på større område.

 

Nå blir jeg litt forvirret...

Hvordan er det mulig at en Heatspreader sprer varmen noe bedre enn en kjøleribbe? Må innrømme at jeg ikke fulgte med så nøye i termodynamikk-timene, men dette må du forklare litt nærmere dersom du gidder.

Lenke til kommentar
men syns dere at jeg burte kjøpe ny cpu da? eller?

 

Ser du på dagens priser er det et lurere valg enn å gjøre flere ting med din gamle 1800+, etter min mening. Er coren først skadd, og du begynner å modifisere å tukle med den... Det er mye tryggere for deg å kjøpe en ny, enn å risikere å ødelegge den gamle. Vet ikke hvordan et hovedkort takler om coren din går i fysisk mos, men en jeg kjenner påstod at hans hk røk når han elegant knuste coren under montering av en silent twin tror jeg det var...

 

Dessuten: ny cpu = bedre ytelse + kan overklokkes ytterligere.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt forvirret...

Hvordan er det mulig at en Heatspreader sprer varmen noe bedre enn en kjøleribbe? Må innrømme at jeg ikke fulgte med så nøye i termodynamikk-timene, men dette må du forklare litt nærmere dersom du gidder.

 

Med en heatspreader vil jeg tro at man får spredt varmen ikke bare fra selve toppen av coren, men også fra sidene rundt coren. Dermed får varmen større flate å evakuere fra den knøttlille coren. Jeg er vel ikke helt på villspor, eller?

Lenke til kommentar

Vel, det hadde vel vært bedre om det ikke er 5 overganger?:

 

|||||||||||||||||| <--- kjølern

_____________ <--- pasta

------------------ <--- heatspreader

_____________ <--- pasta

------------------ <--- kjerne

 

Uten varmespreder:

 

|||||||||||||||||| <--- kjølern

_____________ <--- pasta

------------------ <--- kjerne

 

Enhver med vett i huet skjønner at heat spreadern er en ting for n00ber som ikke er stø på hånden... :grumpy:

Lenke til kommentar
Nå blir jeg litt forvirret...

Hvordan er det mulig at en Heatspreader sprer varmen noe bedre enn en kjøleribbe? Må innrømme at jeg ikke fulgte med så nøye i termodynamikk-timene, men dette må du forklare litt nærmere dersom du gidder.

 

Det må i så fall begrunnes med at en heatpsreader settes på av produsenten og derfor vil den nok ha bedre kontakt enn det en heatsink i mange tilfeller vil ha. Men en korrekt påsatt heatsink burde være mer effektiv enn heatspreader+heatsink ja.

 

Må bare benytte muligheten til å ta opp igjen noe jeg har kommentert før: hvorfor kommer ikke CPUene med "fastmontert" shims? og hvorfor er det så utrolig få forsøk på å fjerne heatspreaderen på P4(ok sikkert lite å hente men uansett)?

 

tomcse: Heatspreaderen på Pentium4 har da ikke kontakt med sidene av coren? Jeg vil hvertfall ikke tro det, men så har jeg ikke fjerna en heatspreader og sjekka heller :|

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt forvirret...

Hvordan er det mulig at en Heatspreader sprer varmen noe bedre enn en kjøleribbe? Må innrømme at jeg ikke fulgte med så nøye i termodynamikk-timene, men dette må du forklare litt nærmere dersom du gidder.

 

Med en heatspreader vil jeg tro at man får spredt varmen ikke bare fra selve toppen av coren, men også fra sidene rundt coren. Dermed får varmen større flate å evakuere fra den knøttlille coren. Jeg er vel ikke helt på villspor, eller?

hei gutter, her kan dere lese om heatspreader. http://www.bit-tech.net/review/88/2 Den siden er meget bra om du vil lære litt?

The metal plate you see is a heat spreader??

http://developer.intel.com/technology/itj/...icles/art_7.htm

Noen som har funnet svaret på hvorfor det er et hull på p4 cpu'ene? Eg fant det nå?

 

"The hole is for pressure relief. When the IHS is epoxied to the Organic Land Grid Array, or "OLGA" for short, it releases gas as it cures. If Intel did not provide the hole, the pressure would build up and eventually blow out the still wet epoxy. This would cause mechanical stresses due to the incomplete epoxy line around the IHS to OLGA bond line. Once the epoxy has cured (before it leaves the factory) it is not an issue. So, Intel put in a hole. If it gets plugged up with thermal grease or something it is OK. I would not suggest filling it with anything that conducts electricity though."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...