Gå til innhold

PCen min faller fra hverandre!


flettial

Anbefalte innlegg

Heisann allesammen!

Sitter og lurer på noe her, og trenger noen med litt mer peiling enn meg.

 

I dag kjøpte jeg meg nytt skrivebord etc til rommet mitt, brukte hele dagen på å bygge det fra IKEA tegningene og fikk endelig satt opp alt. Jeg skrudde på PCen (en relativt gammel PC, sparer til ny) og storkoste meg. Plutselig begynte det å pipe fra CPUen (den var blitt for varm) - dette har skjedd før, men da jeg sjekket BIOSen var den oppe i 79 grader! OI, tenkte jeg. Jeg åpnet kabinettet og skrudde på PCen og det viste seg at viften ikke snurret, så jeg dro ut kjøleribbe/vifte og tømte den for støv etc. Nå fungerte den igjen, men da fikk jeg øye på noe annet rart...

I bunnen av kabinettet lå det en liten kjøleribbe. Først tenkte jeg at det splitter nye skjermkortet mitt hadde falt i biter, men det var det ikke. Det viste seg at denne kjøleribben skulle vært rett under CPUen. Dette er chipsettet? Denne kjøleribben festes via 2 metallbiter som skal inn gjennom 2 ringer på hovedkortet - men en av disse ringene var forsvunnet. Sikkert falt av en av gangene jeg har mistet dataen i gulvet etc.

 

Så var spørsmålet: Er det farlig å kjøre PCen uten kjøleribben på chipsettet? Har lastet ned SpeedFan og klokket ned PCen litt, og jeg ser ikke noen overopphetning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en sprøyte med kjølepasta på ComputerCity idag til CPU og chipsett.

Fant ikke noe kjølepasta med lim, så jeg tok kjølepasta i midten av chipsettet og litt superlim på kodebrettet (det grønne rundt uten noen pc-komponenter på) og trykte den på.

 

Alt ser ut til å fungere som det skal! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Var på TG for ett par år siden og da klarte jeg å falle ned 3-trappetrinn med hele maskinen i hendene. Kan godt hende det var det som utløste dette spetakkelet. PCen fungerer enda, heldigvis :) Har klokket den ned ett par hakk for å unngå overoppheting. Ny PC spares også til for øyeblikket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...