thorvald30 Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Har kommet i ett lite "luksusdilemma": Har en kjenning som skal til Japan snart, og har planer om å kjøpe meg ett nytt videokamera. Jeg har bestemmt meg for at det skal være harddisk-bassert (Sony eller Panasonic). Problemet mitt er at jeg også har en kompis som skal til Usa om kort tid. Så da er spørsmålet ganske enkelt: Hvem skal kjøpe kamera til meg? Hvor er det billigst? Hva med PAL kontra NTSC? TAkker og bukker for svar!
minimax Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 I Japan kan man faktisk kjøpe "internasjonale" modeller fra Sony til gunstige priser, som turist (Sony overseas models). Altså, selv om Japan opererer med 100V og NTSC TV standard kan man i utvalgte butikker kjøpe modeller som passer for Europe (deriblant Norge) med PAL TV standard og ladere som fungerer med 230V. Mener også å huske at man får internasjonal garanti. Stedene man får kjøpt slikt er ofte i de store elektronikkbutikkene som Yodobashi, Nippon bashi og Bic camera der det finnes en egen "turistavdeling". Man må vise frem pass (og flybillett?) for å bevise at man ikke bor i Japan, men det skulle gå greit om kameraten din bare er på ferie. Her er en liste over alle slike butikker. Blir det for mye å drasse på kan han evt. sende den som pakke i posten til deg. Når jeg var der for noen år siden var det ganske rimelig å sende med båt i alle fall. Jeg vet ikke om det er andre merker enn Sony som har en slik ordning der man i Japan kan få "ikke-Japan" modeller, men kanskje andre vet. Mulig de samme "duty free" butikkene selger andre merker også. Jeg ville ikke anbefale å kjøpe "vanlige" modeller av videokamera i Japan ettersom det er NTSC TV standard, antageligvis lader bare for 100V og ihvertfall kun Japansk brukerveiledning. Det er veldig store sjanser for at alle knapper samt alle menyer også er kun på Japansk. Litt kult til å begynne med kanskje, men ikke så brukervennlig Jeg ville heller ikke kjøpt i USA, for med NTSC betyr det at du ikke kan koble videokameraet til en del "norske" TVer osv. Lykke til!
intel_inside Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Jeg ville heller ikke kjøpt i USA, for med NTSC betyr det at du ikke kan koble videokameraet til en del "norske" TVer osv.Lykke til! Dette er et nesten ikke-eksisterende problem, da de aller fleste nyere tv'er kan vise ntsc.
thorvald30 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 I Japan kan man faktisk kjøpe "internasjonale" modeller fra Sony til gunstige priser, som turist (Sony overseas models).Altså, selv om Japan opererer med 100V og NTSC TV standard kan man i utvalgte butikker kjøpe modeller som passer for Europe (deriblant Norge) med PAL TV standard og ladere som fungerer med 230V. Mener også å huske at man får internasjonal garanti. Stedene man får kjøpt slikt er ofte i de store elektronikkbutikkene som Yodobashi, Nippon bashi og Bic camera der det finnes en egen "turistavdeling". Man må vise frem pass (og flybillett?) for å bevise at man ikke bor i Japan, men det skulle gå greit om kameraten din bare er på ferie. Her er en liste over alle slike butikker. Blir det for mye å drasse på kan han evt. sende den som pakke i posten til deg. Når jeg var der for noen år siden var det ganske rimelig å sende med båt i alle fall. Jeg vet ikke om det er andre merker enn Sony som har en slik ordning der man i Japan kan få "ikke-Japan" modeller, men kanskje andre vet. Mulig de samme "duty free" butikkene selger andre merker også. Jeg ville ikke anbefale å kjøpe "vanlige" modeller av videokamera i Japan ettersom det er NTSC TV standard, antageligvis lader bare for 100V og ihvertfall kun Japansk brukerveiledning. Det er veldig store sjanser for at alle knapper samt alle menyer også er kun på Japansk. Litt kult til å begynne med kanskje, men ikke så brukervennlig Jeg ville heller ikke kjøpt i USA, for med NTSC betyr det at du ikke kan koble videokameraet til en del "norske" TVer osv. Lykke til! Takker! Han som reiser har fått opplyst at butikken "Laox" kan være ett godt sted? Lurer også på om det kan være noe å hente sånn prismessig?
minimax Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Jeg ville heller ikke kjøpt i USA, for med NTSC betyr det at du ikke kan koble videokameraet til en del "norske" TVer osv.Lykke til! Dette er et nesten ikke-eksisterende problem, da de aller fleste nyere tv'er kan vise ntsc. NESTEN er nøkkelordet her. Som nevnt i en annen tråd... kanskje tante Edna har lyst på en kopi av et familieopptak, men hun har kun en VHS spiller. Og onkel Knut som har en DVD spiller som ikke takler NTSC... Om man ikke utelukkende skal "isolere" videobruken til seg selv, sin egen datamaskin, DVD spiller og TV (som takler NTSC) vil i alle fall jeg anbefale å holde seg til den standarden som brukes i det landet man oppholder seg mest i. Det kan bli ganske mye jobb å konvertere fra et format til et annet. Og hvis man allikevel kan få tak i et PAL videokamera i Japan, hvorfor da kjøpe et med NTSC? I USA er det kanskje litt verre med PAL, uten at jeg kan si noe sikkert om det.
thorvald30 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 Vanligvis er Google min venn, men jeg sliter med å finne noen priser på videokameraer fra Japan.... Har forstått det slik at man får 5 % rabatt (Taxfree) når man går til de butikkene som tilbyr taxfree shopping. På enkelte fora står det også at prismessig er det ikke særlig stor forskjell på Japan og Europa......andre steder står det at prisene er nesten like de som vi finner i USA (og de er jo betydelig lavere enn her i Norge...) Noen som erfart dette?
minimax Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Takker! Han som reiser har fått opplyst at butikken "Laox" kan være ett godt sted?Lurer også på om det kan være noe å hente sånn prismessig? Det var i alle fall det da jeg var i Japan for ca. 4 år siden. Nå så jeg ikke etter noe bestemt slik at jeg kan si hvor mye prisforskjellen var på, men det var en god del billigere. i alle fall på de store butikkene (hva sier du til 6 etasjer bare med foto, video og elektroniske/elektriske artikler!?). Jeg husker at jeg kjøpte en god del tomme Mini-DV kassetter og MiniDisc plater. Det var veldig mye billigere enn her. Jeg foreslår at du peker deg ut en eller flere aktuelle modeller her i Norge, noter ned prisen og send med han kameraten din brosjyresidene (med spesifikasjoner). Det kan hende at samme modell har et annet nummer der borte (jeg var borti det for mange år siden da jeg kjøpte Hi-8 videokamera i Singapore. Det var samme videokamera som her, men med en ekstrafunksjon som ikke fantes i Norge: ekstern video inngang). Ha også i tankene at det gjerne finnes ting der borte man ikke får i Norge i det hele tatt. Kanskje noe bedre til og med. Ta en titt på de nettsidene jeg nevnte i forrige melding for å få en oversikt. Laox har jeg hørt om, men kan ikke huske å ha handlet der. Sjekk den lista over aktuelle butikker (lenke jeg oppga i tidligere svar) for å finne ut hvem som selger "turist" modeller. Ellers er det kanskje litt tilfeldig hvor hen man får tak i noe som har "norsk standard". hvor hen er det han kameraten din skal? Tokyo? Akihabara ("Electric town") kanskje? Om du ikke kjenner til stedet så er det et område nesten utelukkende med butikker som selger det siste innen elektroniske/elektriske artikler. Ting som ikke dukker opp andre plasser (eller i det hele tatt) får du der. Vent litt!! Jeg søkte litt og fant denne lenken om Akihabara. Der står det faktisk en liste over "duty free shops" og Laox står nevnt, så han kameraten din har nok rett. En annen ting: de snakker sannsynligvis (litt) engelsk i slike butikker, selv om kameraten din ikke kan regne med at de kan svare på alle slags spørsmål om videokameraet om du er avhengig av teknisk informasjon. Ikke at de ikke har greie på det, men engelsken begrenser seg. Håper det var nok med tips
minimax Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Vanligvis er Google min venn, men jeg sliter med å finne noen priser på videokameraer fra Japan.... Jeg vet ikke om de lenkene jeg oppga kommer med priser (har ikke kikket så nøye), men om du ikke finner priser på andre måter foreslår jeg du spør i et eller annet Japanrelatert forum (søk i google etter: Japan forum). Der finnes det ofte mange ikke-japanere som bor i Japan, eller japanere som kan bra engelsk (og som bor i Japan). Kanskje de vet om noen lenker eller kan sjekke om du spør pent
thorvald30 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 Vanligvis er Google min venn, men jeg sliter med å finne noen priser på videokameraer fra Japan.... Jeg vet ikke om de lenkene jeg oppga kommer med priser (har ikke kikket så nøye), men om du ikke finner priser på andre måter foreslår jeg du spør i et eller annet Japanrelatert forum (søk i google etter: Japan forum). Der finnes det ofte mange ikke-japanere som bor i Japan, eller japanere som kan bra engelsk (og som bor i Japan). Kanskje de vet om noen lenker eller kan sjekke om du spør pent Han skal til Tokyo og akihabara. Tror nok både visa og mastercarden hadde blitt rødglødende dersom det var jeg som skulle reist over ja...heheh... Takker og bukker for tipsene! Skal sjekke litt omkring japanske forum....
minimax Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hehe Bare hyggelig. Mye snacks der borte ja. Kameraten din vet det kanskje allerede, men kredittkort er ikke mye utbredt i Japan, tro det eller ei. Man betaler stort sett med cash. "Utenlanske" (ikke-japanske) kredittkort kan ikke brukes ved så mange vanlige minibanker (de spyttes bare ut -jeg har prøvd), mens postkontorene er et pålitelig sted som alltid tar utenlandske kort. Der er det også engelske instrukser. Bare husk å gjøre uttaket innenfor åpningstiden (8-17 eller noe slikt) for minibanker i Japan (selv de som er utenpå bygninger og slik) er ikke tilgjengelige 24 timer i døgnet som de fleste andre land.
thorvald30 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Hehe Bare hyggelig. Mye snacks der borte ja. Kameraten din vet det kanskje allerede, men kredittkort er ikke mye utbredt i Japan, tro det eller ei. Man betaler stort sett med cash. "Utenlanske" (ikke-japanske) kredittkort kan ikke brukes ved så mange vanlige minibanker (de spyttes bare ut -jeg har prøvd), mens postkontorene er et pålitelig sted som alltid tar utenlandske kort. Der er det også engelske instrukser. Bare husk å gjøre uttaket innenfor åpningstiden (8-17 eller noe slikt) for minibanker i Japan (selv de som er utenpå bygninger og slik) er ikke tilgjengelige 24 timer i døgnet som de fleste andre land. Han vet garantert ikke dette.....hehehe....takker og bukker for all informasjon!
minimax Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 (endret) Over til noe helt annet.... er du sikker på at du ønsker å kjøpe et videokamera som er harddiskbasert? Jeg er slettes ingen ekspert på området men har fått med meg at Mini DV kassetter fortsatt gir den beste kvaliteten. Andre formater komprimerer mye mer. Dette kan sikkert andre forklare mye bedre enn meg. En annen ting er at du kanskje kan komme opp i en knipe om du f.eks. er på ferie, filmer mye og fyller opp harddisken. Du er avhengig av å dumpe over alt til en datamaskin, men de fleste drasser ikke rundt på datautstyr i ferier. Da er det jo mye mer praktisk med en kassett du kan ta ut og sette inn en ny tom en. Og hva om harddisken kræsjer? Da mister du jo alt sammen i motsetning til opptak tatt over flere kassetter. Endret 9. februar 2008 av minimax
Black Star Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er slettes ingen ekspert på området men har fått med meg at Mini DV kassetter fortsatt gir den beste kvaliteten. Andre formater komprimerer mye mer.Dette kan sikkert andre forklare mye bedre enn meg. Videokameraguiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå