Gå til innhold

El-Gitarbygging: Hjelp med div.


CheatEnabled

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt på skolen, der jeg fant ut at jeg skal prøve å bygge en el-gitar.

Jeg har funnet ut at dette blir en tålmodighetsprøve, men jeg tror det kommer til å gå bra.

Jeg skal kjøpe hals, og bygge kroppen selv. Noen gode tips for hvor jeg kan kjøpe en gitarhals (rimelig)?

Hjemme hos meg har vi en del benkeplater i furu, men litt tynne. Hvordan vil det funke å lime sammen to sånne plater for å nå riktig tykkhet? Og er furu noe godt egnet materiale?

 

Til slutt, så kan alle som har noe peiling på gitarbygging gjerne komme med tips og triks.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på båndsag og fres, men jeg har satt sammen noen gitarer av deler andre har laget for meg. Så her er noen kommentarer fra en glad amatør på området:

 

Du kan få billige halser, for eksempel selges det stadig noen på eBay til noen hundrelapper. Det finnes billige nye også. Om du ikke er så nøye på at den skal være god å spille på, i hvertfall. I så fall kan det nesten lønnes seg å kjøpe en brukt Squier eller Morgan eller lignenede fra en av disse "rockepakkene", hive kroppen og ta delene derfra. Edit: Du vil jo trenge en masse andre deler også: Stol, stremmeskruer, pickuper osv.

 

Gode gitarhalser koster rundt 160 dollar, eller 900 kroner ex mva og frakt. Kjøp dem hos Warmoth eller Allparts. Du må velge om du vil ha en hals av Fender-typen som festes med skruer, eller en Gibson type hals som limes.

 

Skal du lage en gitarkropp kan du godt lime to plater sammen, ja. Spesielt hvis du har tenkt å bruke heldekkende lakk, og ikke bekymrer deg om skjøten synes.

 

Du trenger minimum 4 cm tykkelse på kroppen for å få plass til pickupene, og ikke minst får å få nok tre å skru (eller lime) halsen mot. 4,5 cm og oppover er vanlig.

 

Furu er et helt greit treslag det for en elektrisk gitar, men det er mykt tre og tåler ikke så mye slag og riper. En ide kunne jo være å bruke furu i midten og så lime på et litt mer eksotisk treslag som topp og bakside.

 

Lykke til, og spør gjerne om alt du lurer på.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha brukt furu, rett og slett fordi tresorten er veldig myk.

Hva med å kjøpe en plate med kryssfiner, kappe den opp i passe biter, og lime den sammen under skikkelig press? Det er faktisk laget mange brukbare gitarer på den måten, faktisk flere enn for eksempel Fender vil innrømme.

 

Da får du en stabil trekropp som er ganske hard, og som kan formes slik du vil.

 

Et annet alternativ er å høre med et firma eller to i nærheten som kanskje har noe kapp av kjøkkenbenkeplater. Disse er ofte laget av hardtre, og er limt sammen på en skikkelig måte. Er du heldig, får du en plate på "forsiden" av gitaren som har en spennende struktur, slik at du kan lakke med transparent lakk. Det kan faktisk bli veldig bra. Finner du et kapp med for eksempel eik, limt sammen som endeved, blir det en unik gitar som ikke mange andre har maken til.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å høre med et firma eller to i nærheten som kanskje har noe kapp av kjøkkenbenkeplater. Disse er ofte laget av hardtre, og er limt sammen på en skikkelig måte. Er du heldig, får du en plate på "forsiden" av gitaren som har en spennende struktur, slik at du kan lakke med transparent lakk. Det kan faktisk bli veldig bra. Finner du et kapp med for eksempel eik, limt sammen som endeved, blir det en unik gitar som ikke mange andre har maken til.

Jeg hadde en stor stavlimt valnøttplate (90x90x6 cm) her som var feilkappet og som jeg vurderte å beholde når jeg fikk den riktige, men jeg hadde ikke riktig råd til det og leverte den fra meg igjen. Synes egentlig de kunne gitt meg den gratis som plaster på såret for at de hadde rotet til tingene, men det er en helt annen historie.

 

Nå er valnøtt relativt tungt tre, men vakkert er det. Mange av bildene av min Mary Kaye er tatt på en slik plate, for de som lurer på hvordan det ser ut. Som sagt er det stavlimt, ikke akkurat ett stykke tre, men det er faktisk litt spennende...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...