Gå til innhold

Hvor mye tjener en lege?


Lene3

Anbefalte innlegg

Min fastlege med roughly 2000 pasienter tjente ca 2,2 mill i 2006 i følge skattelistene.

Pleier fastleger generelt å ha ansvaret for ca. 2000 pasienter? Finnes det tall på det?

 

Tror han mener at han har mange pasienter

 

Har du 2000 pasienter på lista di, har du MYE arbeid. Det er på grensa til uforsvarlig hva gjelder ventetid på time osv.

 

Turnusleger hadde sist jeg sjekka noe sånt som 420k i året, er man ivrig og jobber mye kan man nok ganske lett bikke 500k.

 

Allmenneleger tjener godt, de fleste ligger over millionen i årsinntekt og i forhold til arbeidsmengde er det godt betalt.

 

Sykehusleger tjener ikke godt. I forhold til ansvar, 50-60timers uker (husk at dette er en ganske vanlig arbeidsmengde for sykehusleger!), stress og helvete er ikke 600-800k en god årslønn. Bli heller økonom hvis du bare tenker penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror "minstelønnen" for en lege etter endt turnus i praksis er 500k..

 

Men jeg har på følelsen av at allmenleger, som gjør en mindre hard jobb, tjener mye mye mye mer en sykehus leger. noe som er helt idiotisk, med tanke på at sykehuslegene gjør liv/død beslutninger hver dag. mens allmenleger som oftest sender folk videre til spesialister eller gjør forholdsvis enkle ting SAMMENLIGNET! med hva sykehuslegene gjør...

 

uansett, tviler på at mange velger lege yrket bare pga lønn og status. ER såpass tungt stoff på med studiet har jeg hørt at man må ha en intresse for det fra før av. har jeg hørt:p

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Siste års med. stud. her. Kan opplyse om at en nyutdannet lege i turnustjeneste tjener ca. 350-380 000 kr i året. De første 5-6 årene deretter ligger lønna på ca. 450 000 kr i året ved jobbing på sykehus (ass.lege). Deretter stiger lønna gradvis opp mot en 700-900 000kr årlig for overleger. Disse lønningene varier dessuten en god del alt etter hvor mye overtid en jobber, noe som fort kan utgjøre en 100-200 000kr i året. Da er det også verdt å merke seg at de best betalte sykehusleger gjerne kan jobbe opp mot 70-80t+ arbeidsuker, overtid inkludert. Det gir ikke særlig mye tid til annet i livet...

 

Allmennpraktikere har mye gunstigere lønninger, der antallet pasienter på lista betyr mye. En fastlege med rundt 1100 pasienter (snittet for fastleger) tjener da ca. 1.2 mill. Og da trenger en ikke å jobbe særlige mye vakter, som ofte er slitsomt. Til gjengjeld tjener en ganske godt på disse vaktene, hvis en først vil jobbe ekstra.

 

Alle lønningene er selvsagt før skatt!

 

En kan derfor trygt si at dersom drømmen din er å bli rik, er ikke lege det rette yrket for deg! Som lege kan du tjene greit (iforhold til andre yrkesgrupper i dagens samfunn) etter en 10-15 års karriere, men da har du også studert i 6 år, og livet ditt består i stor grad av jobben din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...