Gå til innhold

[LØST] Fotokomposisjon: Tolking av skeive linjer i bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kan det ha noe med å symbolisere tid å gjøre" spør trådstarter.

 

Det er vel øyet som ser, og en annens tolkning er ikke noe fasit for din, selvsagt. Selv synes jeg det er temmelig håpløst å svare på et slikt spørsmål. Et bilde som dette inneholder en gate, en mann og en vegg - og bildet er tatt med et skråstilt kamera. Det er ingen påfallende symbolbruk her, så vidt jeg kan bedømme. I beste fall er det en shabby mann med et aparte forfall som kanskje understrekes av et skeivt bilde. Knekken i mannen og denne "knekken" i bildet underbygger hverandre kanskje. Slik sett kan kanskje form og innhold (som også omfatter de triste omgivelsene) støtte hverandre i uttrykket?

 

Hmm..bare en strøtanke.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å quote alle sammen, så her er litt svar til forskjellige personer:

 

Tenkte å oppgi fotograf, men tror ikke jeg har lov til å bruke bildet, så jeg fjerna navnet. Uansett, fotografen er Terje Hellesø, og tittelen på bildet er 6. juni (som er svenskenes nasjonaldag, for de som ikke vet det). Fjerner bildet nå, og for de som evt. vil se det kan man finne det nederst til høyre på denne siden.

 

Poenget var ikke å få en tolkning på hele bildet i seg selv, lurte mer på om sånne skeive linjer er brukt for å uttrykke noe spesielt innen fotoverdenen.

 

Dette er bare en minimal del av prosjektet, men jeg ble ekstra nysgjerrig og ville sjekke det ut nærmere.

 

Har egentlig fått svar på det jeg lurte på nå. Takk til alle sammen. :)

Lenke til kommentar
"Kan det ha noe med å symbolisere tid å gjøre" spør trådstarter.

 

Det er vel øyet som ser, og en annens tolkning er ikke noe fasit for din, selvsagt. Selv synes jeg det er temmelig håpløst å svare på et slikt spørsmål. Et bilde som dette inneholder en gate, en mann og en vegg - og bildet er tatt med et skråstilt kamera. Det er ingen påfallende symbolbruk her, så vidt jeg kan bedømme. I beste fall er det en shabby mann med et aparte forfall som kanskje understrekes av et skeivt bilde. Knekken i mannen og denne "knekken" i bildet underbygger hverandre kanskje. Slik sett kan kanskje form og innhold (som også omfatter de triste omgivelsene) støtte hverandre i uttrykket?

 

Hmm..bare en strøtanke.

 

Kanskje fotografens mål var og lage et "skjeivt" bilde?

 

Ser at en del pressefotografer tar skråbilder, men det er vel for og prøve og få en mer spennende komposisjon. Syns det blir litt væl teit en del ganger men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...