Gå til innhold

Innefoto uten blits? generell kritikk om blitz..


Anbefalte innlegg

Jeg har spørsmål/bekymringer angående mitt kommende kjøp av speilreflekskamera (dSLR),

da spesielt blits.. Er det slik at jeg kan kjøpe et veldig lyssterkt objektiv og kjøre en brukbar lav ISO (<800) og ikke altfor lang lukkertid (<1/40) ved innefotografering, eller kommer jeg rett og slett ikke utenom blits..? :cry:

 

Har fått lånt meg et FujiFilm S5700 og tatt noen bilder. Her er to bilder jeg har tatt, ett med blits (pop-up)og ett uten. Det med blits har lukkertid på 1/1000 (merket ikke forskjell ved justering..) og det uten ca 1 sek, begge har samme "bekgrunnsbelysning". Som dere ser av resultatet forstår dere sikkert at jeg ikke er særlig glad i blitz.. :ermm:

 

Jeg vet at det finnes mange muligheter med blits; vinkling/rotering, diffusor, bouncing o.l., men kan noen bekrefte/avkrefte at resultatene blir noe særlig bedre..? Evt også henvise til eksempelbilder..? :roll:

 

post-64970-1201591684_thumb.jpg

 

post-64970-1201591698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at det finnes mange muligheter med blits; vinkling/rotering, diffusor, bouncing o.l., men kan noen bekrefte/avkrefte at resultatene blir noe særlig bedre..? Evt også henvise til eksempelbilder..?

 

Jeg kan ihvertfall fortelle om mine erfaringer: jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera i fjor vår, og ble svært overrasket over hvilke muligheter det var i å ta bilder uten blits. Jeg kjøpte meg et objektiv med maks blender på 1,4. Hvis jeg kombinerer det med ISO på 400-800, kan en få svært stemningsfulle bilder innendørs i vanlig belysning. Men det er utfordrende å treffe med fokus...

 

Jeg kan også bekrefte at en ekstern blits med mulighet til å "bounce" lyset via tak eller vegg gjør svært stor forskjell. Til vanlige bilder av venner og familie har dette svært mye å si, og du kommer til å se stor forskjell i forhold til direkte blits fra kompaktkameraer. Lyset ser mer naturlig ut, mykere, samt at omgivelsene lyses bedre opp enn ved direkte blits.

Lenke til kommentar
Jeg vet at det finnes mange muligheter med blits; vinkling/rotering, diffusor, bouncing o.l., men kan noen bekrefte/avkrefte at resultatene blir noe særlig bedre..? Evt også henvise til eksempelbilder..?

 

Jeg kan ihvertfall fortelle om mine erfaringer: jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera i fjor vår, og ble svært overrasket over hvilke muligheter det var i å ta bilder uten blits. Jeg kjøpte meg et objektiv med maks blender på 1,4. Hvis jeg kombinerer det med ISO på 400-800, kan en få svært stemningsfulle bilder innendørs i vanlig belysning. Men det er utfordrende å treffe med fokus...

 

Jeg kan også bekrefte at en ekstern blits med mulighet til å "bounce" lyset via tak eller vegg gjør svært stor forskjell. Til vanlige bilder av venner og familie har dette svært mye å si, og du kommer til å se stor forskjell i forhold til direkte blits fra kompaktkameraer. Lyset ser mer naturlig ut, mykere, samt at omgivelsene lyses bedre opp enn ved direkte blits.

 

Takker for svar! :thumbup:

På bildene du tar med F1.4 og ISO 4-800, hvilke lukkertider bruker du?

Ønsker å ta en del uten stativ og da er det vel greit om en klarer 1/50 sek eller mindre..?

 

Når en bouncer lyset i vegger/tak, beholder en da mer av den naturlige/opprinnelige belysningen da, eller er det bare at lyset spres/reflekteres mer og ser mer naturlig ut..? (ser de forresten mer naturlig ut..?)

 

Og til slutt, noen som kan henvise til gode blitz-bilder?

Er det vanlig at blitz-bilder blir mye etterbehandlet i photoshop pga "fargeproblemer", at det er noe jeg ikke kommer utenom...?

:roll:

Lenke til kommentar

Lukkertid: dette vil selvfølgelig avhenge av hvor stødig du er og hvor stille motivet sitter/står, samt brennvidden din. Jeg bruker en del sigmas 30mm 1,4, og liker da å holde meg over 1/30, gjerne 1/60 også.

 

Jeg opplever at mer av den naturlige belysningen beholdes ved "sprett-blits", men det er mulig at det bare er lyset fra blitsen som spres bedre også. For å få mer av naturlig belysning kan du øke ISOen, øke lukkertiden, og eventuelt bruke "slow sync" eller andre finurligheter.

 

Ang. farger: jeg bruker RAW, og korrigerer de fleste bildene i Bibble uansett. Men jeg opplever sjelden skjemmende fargestikk ved bruk av blits. Jeg setter gjerne hvitbalansen på blits, og får gode resultater. Ved lange eksponeringstider uten blits innendørs får en gjerne fargestikk (rød/gul). Jeg liker da å bruke RAW-konvertereren til å korrigere hvitbalansen i etterkant, men manuell hvitbalanse gjør sikkert trikset også.

 

Har ikke så mange bilder her å vise deg, men sjekk Ken Rockwells test av SB-400 (som jeg bruker).. Der finner du noen eksempler fra bruk av sprettblits.

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Det går helt greit med lukkertid ned mot 1/20 om du har stabilisering i objektiv eller hus. Kombinert med lukker f1.4-2.8 har du en del fleksibilitet. Jeg bruker gjerne pancake-objektivet mitt med f3.2 også uten blitz innendørs. Bildene blir annerledes enn med blitz, det kan være litt bevegelsesuskarphet på personer som gestikulerer f.eks, men jeg liker det. Merk at en del bilder slettes raskt pga bevegelsesuskarphet, jeg har ikke 100% teknisk treffprosent.

 

Angående fargefeil, om du bruker blitz kan du bruke farget gelatinfilter foran blitzen for å justere til omgivelsene.

 

Du kan også bruke slow-sync, som gjør at du både får naturlig lys og lys fra blitzen med i bildet i stedet for at det bare er blitzen som lyser opp motivet i 1/1000 sekund.

 

Du finner litt info om blitzbruk på http://strobist.com

Lenke til kommentar

Lyssterk optikk er gøy til innendørsbruk :D Men selv om man er nede på 1.8 holder det ikke bestandig, og treffprosenten med skarphet faller fort når man mangler lys :/ Skulle gjerne hatt VR på 50mm-ern min :p

 

Ekstern blits har sine bruksområder, og bruker du en blits, bouncet eller holdt på en armlengdes avstand fra kameraet blir resultatet fort helt annerledes. Diffusor og/eller bouncing gjør mye med lyset :) F.eks D60 kan styre blitser trådløst uten stress, finns vel flere merker som gjør det uten dyrt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Alltid fint når en sak kan belyses fra flere sider.. :p

 

Merker at bekymringen har klatret mange hakk nedover, spesielt etter å ha sett eksempelbildet i linken fra sverrelerre(Ken Rockwell). Hadde absolutt ingen idé om at bouncing kunne utgjøre en så stor forskjell...! :ohmy:

 

Det går helt greit med lukkertid ned mot 1/20 om du har stabilisering i objektiv eller hus.

Ok, går og tenker på et Pentax K10D, dette har vel stabilisering i hus.. :)

 

Angående fargefeil, om du bruker blitz kan du bruke farget gelatinfilter foran blitzen for å justere til omgivelsene.

Hm..hørtes avansert ut..hm..

Jeg uttrykte meg nok litt vagt..:innocent: Når jeg skrev fargene, mente jeg ikke hvitbalansen i seg selv(tror jeg..:hmm:), men heller at fargene blir blasse/matte (se eks blitsbildet jeg tok, gardinene..)

 

Du kan også bruke slow-sync, som gjør at du både får naturlig lys og lys fra blitzen med i bildet i stedet for at det bare er blitzen som lyser opp motivet i 1/1000 sekund.

Interessant! :dribble:

Hvordan gjør man dette? Hva er standard lukkertid ved slik bruk?

 

jzono1:Takk for bidrag, du underbygger også det folk sier om bouncing, som gjør meg mer positiv til blits. :thumbup: Men hva er VR..? :blush:

 

Hovedgrunnen til at jeg startet tråden er fordi jeg, nå i startgropen, ikke har råd til både et lysterkt objektiv OG blitz, og lider dermed under valgets kval.. For det kan fort gå et år til en evt oppgradering.

...eller trenger man kanskje begge deler? :blush:

Lenke til kommentar

IS/VR stabiliserer enten sensoren eller elementer i objektivet, slik at man kan klare seg med mindre lys. Pentax K10D har sensorstabilisering innebygd i huset, som gjør at du klarer deg med noen stops mindre lys. (Nikon og Canon har stabilisering i objektivene, ikke i husene)

 

K10D har forøvrig og mulighet for trådløs blitsstyring uten ekstrautstyr om du senere ønsker dette - gir mulighet til litt mer brukbart blitslys selv når du ikke kan bounce.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg kjøpte meg et objektiv med maks blender på 1,4. Hvis jeg kombinerer det med ISO på 400-800, kan en få svært stemningsfulle bilder innendørs i vanlig belysning. Men det er utfordrende å treffe med fokus...

Her er det 2 vanskeligheter, hvor den første er å treffe med fokuspunkt pga. lite lys. Den andre er fokusdybde (DOF). Når du har kort avstand til motivet og bruker 30mm F1.4 vil du ha så liten DOF at du får skarp nese og uskarpe øyne på et ansikt, noe som igjen setter enda større krav enn vanlig til hvor fokuspunktet er.

 

Når du treffer vil du imidlerrtid kunne få spennende bilder...

 

Angående "slow-sync" eller "blits til lang lukkertid";

Dette gjøres fra kameraet (krever TTL eller P-TTL blits). Her er det viktig å huske at samme regler for bevegelsesuskarphet gjelder som om du ikke hadde benyttet blits. Det er imidlertid en glimrende måte å få tatt type "kvelds stemning" bilder på.

Lenke til kommentar
jeg har kun den innebygde blitsen på min D40, og den er ubrukelig til innendørs bilder. Jeg har nå testet med matpapir teipet på blitsen og det dempet en del. Prøver nå med 2 lag syltynn kopipapir og det dempet enda mer. Noen som har testet dette tidligere?

 

Kan funke brukbart med kaffefilter over blitzen, har iallfall grei erfaring med det..

Lenke til kommentar
jeg har kun den innebygde blitsen på min D40, og den er ubrukelig til innendørs bilder. Jeg har nå testet med matpapir teipet på blitsen og det dempet en del. Prøver nå med 2 lag syltynn kopipapir og det dempet enda mer. Noen som har testet dette tidligere?

 

Alle innebygde blitzer er ubrukelige til innendørs bilder, hvite fjes og mørk bakgrunn er resultatet, det du nevner kan hjelpe noe, men aldri bli helt bra etter min mening.

 

Hvis du ikke har stort budsjett til å kjøpe ekstern blitz vil jeg anbefale Nikon SB-400, den koster rundt tusenlappen og kan tiltes i taket for et mye penere og mer naturlig lys. Ikke minst er den utrolig enkel i bruk, det er bare en knapp, on-off og er tilpasset D40'n også. Man har selvsagt større muligheter med en Sb-600/800, men da må du doble prisen,

Lenke til kommentar
Jeg har spørsmål/bekymringer angående mitt kommende kjøp av speilreflekskamera (dSLR),

da spesielt blits.. Er det slik at jeg kan kjøpe et veldig lyssterkt objektiv og kjøre en brukbar lav ISO (<800) og ikke altfor lang lukkertid (<1/40) ved innefotografering, eller kommer jeg rett og slett ikke utenom blits..? :cry:

Som folk sier her, så er det en verden av forskjell mellom resultatene du får med kompaktkameraenes miniblits plassert rett ved siden av objektivet, og en speilrefleks med en skikkelig ekstern blits (man kan forøvrig få like gode resultater med en kompakt med blitssko og ekstern blits).

 

Uansett så er lyssterk optikk å foretrekke i mange situasjoner (men ikke alle!). Jeg klarer meg fint gjennom vinteren innendørs på ISO 400 og blender fra f/2 til 2.8. Lukkertider fra 1/30 til 1/80 sånn ca.

 

Internblitsen er kun for ekstreme nødstilfeller, og til innfyllingslys.

Lenke til kommentar
Uansett så er lyssterk optikk å foretrekke i mange situasjoner (men ikke alle!). Jeg klarer meg fint gjennom vinteren innendørs på ISO 400 og blender fra f/2 til 2.8. Lukkertider fra 1/30 til 1/80 sånn ca.

Takk for gode svar! :)

 

Føler igrunn jeg har bestemt meg for lysterkt objektiv i første omgang; enklere å spare til en blits enn til et dyrt objektiv ;)

 

Og det fuglemannen78 skriver om papir over den integrerte blitsen (takker :thumbup: ) har jeg lest om flere steder, samt noen som taper et lite speil under for å kunne skyte lyset i taket. Det blir mine foreløpige løsninger.

..Man kan liksom ikke bare tape noe på et objektiv for å få et bedre resultat.. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...