Gå til innhold

HK416, og når den kommer og hvem som får den.


40mm

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
For meg er det viktig, og mine erfaringer med kontakt tilsier at jeg trenger et våpen som er presist nok.

Det tviler jeg ikke på, men da burde du antagelig hatt et annet våpen enn både AG3 og HK416. At det er lite presisjonsvåpen på lags- og troppsnivå gjør ikke HK416 til et dårlig valg som angrepsrifle.

 

For det er nettopp det HK416 er - en liten og lett rifle med lav rekyl, som det er enkelt å skyte hurtig og godt med på moderate avstander. Det passer ypperlig til min rolle i Forsvaret; om Hæren kjører rundt i Afghanistan uten skarpskyttere, får det nesten være deres sak ...

Lenke til kommentar
Vet ikke. Har ikke skutt 417 tilstrekkelig.

 

 

Egenspredning går på hvor stort avik det er på prosjektilet som blir avfyrt. Dette er målbare data, som viser hvor presist en våpen modell er. Spredning utover egenspredningen går på bruken, og andre eksterne faktorer.

 

Så det skal ikke være nødvendig å ha skutt mye med et våpen for å finne egenspredningen. På AG så er den 7cm på 100meter, hva er den på HK417 ?

Er derfor jeg vil vite egenspredningen på HK417 kontra AG-3.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar

med hvilken ammo og med hvilket løp?

 

1 moa, blir ikje det ca 7,5 cm på 300m? og det er med opptimale forutsetninger...noe man sjelden har i strid.

 

med en egenspredning på 9 cm på 300m under litt meir realistiske forutsetninger, og så sprer skytteren ytterligere ca 5 cm så har man altså 14 cm spredning. det er drygt mye dersom man f.eks. skyter etter hodet til fi..

 

men det er jo ikke boltmekanisme så det er vel akseptabel spredning... men det kann fort bli kjipt dersom ikke rikti ammo blir prioritert, og man plutselig har ett våpen med egenspredning på 2 moa.. kan fort sje med en dårlig lot.

Lenke til kommentar
[/b] Så det skal ikke være nødvendig å ha skutt mye med et våpen for å finne egenspredningen. På AG så er den 7cm på 100meter, hva er den på HK417 ?

Er derfor jeg vil vite egenspredningen på HK417 kontra AG-3.

 

dersom AGen har 7cm egenspredning på 100 meter lurer jeg svært på kossn det med litt trening er fult mulig å ligge og skyte tier på tier på 200 meter, greit nok, man kan vere heldig med agen sin, men 7 cm på 100 meter? har du kilder? stemmer ihvertfall ikke med min AG..

 

tieren på 100 meter er 6 cm i diameter...

tieren på 200 meter er 10 cm i diameter

(ved standard DFS skiver altså)

Lenke til kommentar
[/b] Så det skal ikke være nødvendig å ha skutt mye med et våpen for å finne egenspredningen. På AG så er den 7cm på 100meter, hva er den på HK417 ?

Er derfor jeg vil vite egenspredningen på HK417 kontra AG-3.

 

dersom AGen har 7cm egenspredning på 100 meter lurer jeg svært på kossn det med litt trening er fult mulig å ligge og skyte tier på tier på 200 meter, greit nok, man kan vere heldig med agen sin, men 7 cm på 100 meter? har du kilder? stemmer ihvertfall ikke med min AG..

 

tieren på 100 meter er 6 cm i diameter...

tieren på 200 meter er 10 cm i diameter

(ved standard DFS skiver altså)

 

Stikkordet er MAX.

Lenke til kommentar
For meg er det viktig, og mine erfaringer med kontakt tilsier at jeg trenger et våpen som er presist nok.

Det tviler jeg ikke på, men da burde du antagelig hatt et annet våpen enn både AG3 og HK416. At det er lite presisjonsvåpen på lags- og troppsnivå gjør ikke HK416 til et dårlig valg som angrepsrifle.

 

For det er nettopp det HK416 er - en liten og lett rifle med lav rekyl, som det er enkelt å skyte hurtig og godt med på moderate avstander. Det passer ypperlig til min rolle i Forsvaret; om Hæren kjører rundt i Afghanistan uten skarpskyttere, får det nesten være deres sak ...

 

Mulig det bare er jeg som er for konservativ da :)

 

Jeg liker AG'n bedre enn noe annet våpen jeg har prøvd. Den presisjonen, kraften og anvedeligheten har jeg ikke funnet igjen noe annet sted enda.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I mine øyne er aimpoint mer "gimmick" enn en ordentlig teknisk fordel. Nå er den ganske praktisk til skyting på nært hold, men den krever også at man åpner linsedekselet før man skyter, og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant)

 

 

 

 

Jeg har skutt ganske mye med aimpoint, hk416,mp5 samt mp7.

 

1. så skal du aldri ha linse dekslet lukket, med aimpoint skal du skyte med begge øyne åpne "er lett når du har gjort det noen ganger" å det at du sier at batteriet går fort tomt om du har det på konstant da lurer jeg på å lenge du har vært i forsvaret COMP M4 aimpoint som er standard i forsvaret å har en leve tid på 100.000 timer som er 11-12 år eller no sånnt:P

 

Merker meg at det er ingen som har nevnt MP7 engang, som også skal inn i forsvaret og erstatte MP5, som så å si samtlige vaktsoldater, hundeførere m.fl. bruker. Personlig har jeg plukket på samtlige fire våpen, og kan si at på tross av at MP7 er mindre og hendigere enn alle de andre, så er jeg glad jeg neppe vil ha mer befatning med den. Virker skikkelig puslete og upresis, men nå har jeg strengt tatt ikke skutt med den selv så jeg har lite grunnlag for uttalelsene mine.

 

I tillegg kommer samtlige MP7 og HK416 til å være utstyrt med bl.a. aimpoint som standard. Dette er greit nok for å teste, men jeg har selv aimpoint på MP5 og jeg er ganske sikker på at jeg ville holdt meg til dioptersikte om jeg skulle havne i en reell situasjon som innebar skyting. I mine øyne er aimpoint mer "gimmick" enn en ordentlig teknisk fordel. Nå er den ganske praktisk til skyting på nært hold, men den krever også at man åpner linsedekselet før man skyter, og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant), så må man også skru den på før den får noen funksjon. Dette har man gjerne ikke tid til hvis man skulle komme ut for kortholdsskyting (evt. magasinbytter o.l. kommer jo i tillegg), og jeg selv foretrekker diopter på langt hold.

 

Dette kommer jo igjen litt an på tjenesten våpenet skal brukes i sammenheng med. Jeg som vaktsoldat vil mest sannsynlig ikke ha mulighet til å forutse kontakt før jeg må bruke våpenet, mens en stormsoldat gjerne vil kunne gå med aimpoint skrudd på og linsedeksel åpent mens vedkommende patruljerer/gjør hva enn denslags soldater gjør. Kommer det noen med våpen og terrorplaner i vakten hos meg, vil aimpointen stort sett være til pynt.

 

Når det er sagt, ser jeg massevis av fordeler med HK416. Jeg ønsker meg flere år i forsvaret og håper på at jeg senere vil få denne som eget våpen. Foruten at den ser mye bedre ut enn ag3 (uvesentlig), så har den fordeler som M4-type ladearm som låser seg i bakre stilling når man har skutt ut et magasin, og beskyttelse over utkasteråpeningen, for ikke å snakke om økt magasinkapasitet ift. AG3 og sannsynligvis enklere vedlikehold. Dessuten vil jo mange av disse også leveres med lasersikte og lykt. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

I mine øyne er aimpoint mer "gimmick" enn en ordentlig teknisk fordel. Nå er den ganske praktisk til skyting på nært hold, men den krever også at man åpner linsedekselet før man skyter, og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant)

 

 

 

 

Jeg har skutt ganske mye med aimpoint, hk416,mp5 samt mp7.

 

1. så skal du aldri ha linse dekslet lukket, med aimpoint skal du skyte med begge øyne åpne "er lett når du har gjort det noen ganger" å det at du sier at batteriet går fort tomt om du har det på konstant da lurer jeg på å lenge du har vært i forsvaret COMP M4 aimpoint som er standard i forsvaret å har en leve tid på 100.000 timer som er 11-12 år eller no sånnt:P

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mil.no hevder at batteriet på COMP M4 skal vare i 8 år. Så jeg tipper du ikke går tom med en gang :p Og dessuten så har den en spenningsregulator som gjør at du kan bruke alle AA batterier i hele verden.

 

Så hvis du går tom etter 8 år og ingen i troppen dine eller i nærheten har et AA batteri, så skal jeg innrømme at det er ''upraktisk'' :p

Lenke til kommentar

 

med en egenspredning på 9 cm på 300m under litt meir realistiske forutsetninger, og så sprer skytteren ytterligere ca 5 cm så har man altså 14 cm spredning. det er drygt mye dersom man f.eks. skyter etter hodet til fi..

 

 

 

Hva skal man skyte på hodet etter? Blir man truffet av våpen som AG-3, så er man fucked uansett da kulen river opp alt av innvoller og organer nok til at fi er totalt stridsudyktig.

Vi har hatt ganske mye om skyting og tilintetgjørelse av fi, men har aldri lært noe som helst om å skyte fi i hodet. Beina for å redusere stridsdyktigheten, og hjerte/lungeområdet for å drepe.

Lenke til kommentar

[quote name='baBuShKa' date='29. april 2010 - 22:37'

Hva skal man skyte på hodet etter? Blir man truffet av våpen som AG-3, så er man fucked uansett da kulen river opp alt av innvoller og organer nok til at fi er totalt stridsudyktig.

Vi har hatt ganske mye om skyting og tilintetgjørelse av fi, men har aldri lært noe som helst om å skyte fi i hodet. Beina for å redusere stridsdyktigheten, og hjerte/lungeområdet for å drepe.

I en stridssituasjon er det ikke utenkelig at det er bare et hode på fi som er synlig eller en kroppsdel på samme størrelse som stikker ut bak skyddet hans. Fi har vel neppe et ønske om å blotte hele kroppen sin.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

jeg får nok bruke hk-416 i hæren. jeg er kun 13 år men målet er klart. jeg vil bli marinejeger. om jeg lykkes vil jeg til enhver tid ha tilgang på det beste av utstyr hæren har og tilby. da får jeg nok skyte med hk-416 som også tilfeldigvis er favoritt våpenet mitt. jeg gleder meg allerede. :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg får nok bruke hk-416 i hæren. jeg er kun 13 år men målet er klart. jeg vil bli marinejeger. om jeg lykkes vil jeg til enhver tid ha tilgang på det beste av utstyr hæren har og tilby. da får jeg nok skyte med hk-416 som også tilfeldigvis er favoritt våpenet mitt. jeg gleder meg allerede. :thumbup:

Ganske gammel tråd det her, men marinejegerkommandoen er en del av Sjøforsvaret og de bruker flere forskjellige våpen. Alle i Hæren har Hk416 også. Dersom du virkelig ønsker å blir marinejeger, er det bare å begynne å trene gradvis. Start med å trene styrke uten vekter, løping og orientering. Delta i en skiklubb om vinteren og orienteringsklubb om sommeren.

Lenke til kommentar

hehe han er 13 år da :p

 

Hvis noen vet når HK416 blir innført som standard rifle i Sjøforsvaret, så er jeg mottakelig for fakta!!! Tar vel ikke alt for lang tid å bytte den delen som gjør den til "running gun" eller hva det nå som var galt?

Lenke til kommentar

Som alle andre har sagt gjelder sporter som orientering, ski og svømming, ski fordi det er en flott treningsmåte om vinteren, orientering fordi du får erfaring med skog, kart, kompass og i tillegg veldig god løpetrening, svømming fordi det trener hele kroppen og mye av opptaket og videre vil jo være i vann. I tillegg er det jo styrketrening som 13 åring skal du ikke trene mye styrke med vekter heller fokuser på utholdenhets sporter for å bygge en god motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...