Gå til innhold

Spm om Uttøying og Brød!


Anbefalte innlegg

Tjohopp! Jeg har 2 spm her: :roll:

 

1: Når det gjelder mat, så lurer jeg på hva man går glipp av ved å spise loff? Hva er forskjellen fra grovt brød til loff? (lei av brød noenganger, tar et par skiver loff)

 

2: Etter man har trent på f.eks treningsstudio, er det veldig viktig å tøye godt ut? Ser at mange body buildere gir blake f i det

 

Edit: glemte et lite spm! :roll:

Har trent på treningssenter i 6 mnd nå, og er bare 15 år. Noen som vil påstå at det er veldig dumt av meg? Alt går bra, får forbedringer, og trives godt med studioet.

Endret av Havard_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøying har ingen bevist effekt. Hvis noe, er det mer skadelig enn det gjør godt.

 

Les om kosthold, så vil du skjønne svaret på spm1 på egenhånd.

 

Edit.

 

Er ingenting i veien for å trene som 15 åring. Følg reglene som gjelder for resten av oss - riktig teknikk, progresjon, restitusjon og næring - alt vil etter stor sannsynlighet gå bra.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Fullkornsbrød(grovbrød) har et mye større innhold av fiber, noe det stadig kommer fram fakta om at er ganske sunt. Befolkningen spiser generelt for lite fiber. Grovbrød gir kroppen en gjevnere forsyning av karbohydrater og er rikere på mineraler, vitaminer, sunne fettsyrer og proteiner. Det er i hovedsak grovbrødets innhold av hele korn og ikke bare kjernen som er grunnen til dette.

Lenke til kommentar

Tøyning - nødvendig eller ikke?

 

Hva med tøyning etter treningen; vil det kunne forbedre prestasjonene?

Man har trodd at man over tid vil nyte godt av tøyning etter trening og at dette vil redusere skader og dermed også kanskje forbedre prestasjonene. Tidligere studier har vist at prestasjonene særlig i maksstyrke og eksplosiv styrke ble bedre. Forbedringen er imidlertid liten, rundt 3-4 prosent.En mulig forklaring kan være at tøyning fører til ekstra hypertrofi. [...]

 

Du får lese resten selv.

Lenke til kommentar

Eg har erfart at med jevnleg trening er behovet for uttøying mindre. Det er snakk om fotball og liknande, men er eg ofte aktiv blir eg sjeldan stiv og støl. Første trening etter jul derimot, då kjende eg det dagane etterpå. Det kan vel ikkje gjere så stor skade? Er snakk om nokre prosenter, men kva betydning har det for dei som ikkje trener superseriøst? Tøy etter behov.

 

Når det gjeld brød, prøv mykje forskjellig. Ta for deg utvalet til butikken din (Spar og Meny har mykje godt), eit nytt grovbrød kvar handletur så finn du noko som er godt og sunt. Loff er ikkje noko til greier, du vil sikkert bli lei loff ganske kjapt om du finn eit grovbrød du tykkjer om. Mitt forslag er Spleisebrød, fabelaktig godt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er BRA å tøye??? Har dere noen gang hørt om yoga? Alle skryter av det. De som trener det. Leger. Fastlegen min. Jeg. Og yoga inneholder svært mye tøying. Noen ville kanskje ment at det er kun tøying...og det er SUNT ;) Sunt i en langt større betydning enn denne erkemacho vektløftinga som skjer på studio.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange mener at man ikke skal tøye etter styrketrening (inklusive meg selv), er jo fordi man bare vil stå å slite i fibrene man allerede har "ødelagt". Om man tøyer vie yoga eller driver med andre greier "alene" blir det jo bare å stå å rive i muskelfibrene det også. Go to town hvis du mener du har utbytte av det. :)

 

Men tøyer man for å bli mer bevegelig er det vel heller core-stability og bevegelighetstrening som gjelder, ikke direkte tøying.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er BRA å tøye??? Har dere noen gang hørt om yoga? Alle skryter av det. De som trener det. Leger. Fastlegen min. Jeg. Og yoga inneholder svært mye tøying. Noen ville kanskje ment at det er kun tøying...og det er SUNT ;) Sunt i en langt større betydning enn denne erkemacho vektløftinga som skjer på studio.
Den siste setningen din er jo rent bullshit. Men jeg skal være enig i at det er alright å tøye litt moderat på hviledager.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...