Gå til innhold

Dårlig av Lexmark


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg aldri har likt Lexmark. Likevel kjøpte jeg meg en Lexmark skriver i høst (en X4580 trådløs multifunksjonsskriver). Den var billig og oppfylte de kravene til spesifikasjoner jeg stilte. Før jeg kjøpte denne skriveren hadde jeg sett på en Lexmark X4550 hos komplett, så dukket Elkjøp-katalogen opp i postkassen med reklame for en X4580 som tilsynelatende var omtrent samme skriver. Samme pris, men jeg kunne få den på dagen, og jeg slapp å betale porto. Kjempemessig - ikke sant.

 

Nå i det siste har det begynt å skrante på blekket i skriveren, så hver gang jeg skulle skrive ut noe kom det opp et vindu hvor det sto at det var lite blekk og med en knapp hvor det sto "Order Ink". "Smart" tenkte jeg og bladde meg inn på Lexmark sine sider, hvor jeg egentlig ikke ble tatt noen plass, men måtte navigere meg vei selv. Rekvisita > Produktinformasjon > Lexmark rekvisita > Multifunksjonsskrivere > X4580 - Nei vent! Den står ikke der, men det gjorde derimot X4550. Ser jo likens ut, nesten samme nummeret (If it walks like a duck, and talks like a duck...)

 

Inn og se. Fant da to patroner som var kompatible og trykte på de, ble deretter tatt til et par nettbutikker som så litt useriøse ut, og som heller ikke hadde patronene. Så jeg gikk på komplett.no og bestilte patronene der. To dager etterpå får jeg nye patroner i posten og setter inn de, lukker lokket og får feilmeldingene "Incorrect cartridge rigt" og "... left".

 

Javel? Tusler på nettet og finner bruksanvisning til 4500 serien (på link for X4550, for linkene på X4580 var døde), og blar meg nedover til "Cartridge replacement" hvor det står med liten skrift at X4580 ikke bruker samme type patroner som noen av de andre skriverne i X4500 serien gjør. Her skal det og legges til at på siden av esken til patronene jeg kjøpte står det "Compatible with Lexmark X4500 series", men den gang ei - da X4580 åpenbart ikke er i den serien.

 

Etter en lite oppløftende prat med groggy og sløv kar hos Lexmark (etter nesten 8 minutter på vent) får jeg klar beskjed om at det er min feil at Lexmark ikke kan fortelle meg hvilken blekkpatron jeg skal kjøpe til skriveren, og at de ikke kan gjøre noe for å hjelpe meg. Han foreslår da at jeg tar kontakt med Komplett.no som solgte meg blekket og mener at de kanskje kan være behjelpelig med en løsning. Hvor man får sånne ideér fra, det vet jeg nok ikke.

 

Jeg er derimot så irritert nå at jeg kommer til å selge skriveren, og blekket - hver for seg - og kjøpe meg en ny skriver - denne gang IKKE fra Lexmark.

 

Det var egentlig det hele. Rett og slett dårlig av Lexmark - i alle fall sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... har ikke separate patroner.

Samme gjelder alle "billige" blekkskrivere uansett produsent.

At man bestiller blekkpatroner til en annen modell kan man vel neppe klandre Lexmark for. Husk at det stadig dukker opp nye modeller slik at generelle uttalelser om at patroner passer en serie skrivere kan være riktig på et tidspunkt men feil når neste modell lanseres (og uten at det nødvendigvis blir oppdatert på alle nettsider over hele verden).

Lenke til kommentar
... har ikke separate patroner.

Samme gjelder alle "billige" blekkskrivere uansett produsent.

At man bestiller blekkpatroner til en annen modell kan man vel neppe klandre Lexmark for. Husk at det stadig dukker opp nye modeller slik at generelle uttalelser om at patroner passer en serie skrivere kan være riktig på et tidspunkt men feil når neste modell lanseres (og uten at det nødvendigvis blir oppdatert på alle nettsider over hele verden).

 

Vel, det er jo selvssagt en måte å se det på, men når Lexmark er overivrige etter å fortelle meg at jeg kan få tak i billige blekkpatroner om jeg bare trykker på "Order Ink" knappen så vil jeg mene det er klandreverdig. Det er så klart mulighet for at feil skjer, men vi snakker jo tross alt om et veldig stort parti med skrivere som knapt "eksisterer" på Lexmark sine internettsider. Og det synes jo jeg er rart. Man skulle jo tro at når Elkjøp tar inn et stort parti burde det være kurrant vare, og ikke nesten ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bumper denne da jeg nå er i samme dilemmaet. Skal ha mer blekk, men finner ikke noen nettbutikker som har det! Ikke elkjøp, eller Lefdal sine har det inne. Noen få av de fysiske butikkene har det inne, men de er ett stykke unna. Noen som vet hvilke patroner man evt kan bruke i stedet? Skal prøve å ringe Lexmark i morra og høre. Blir spennende å høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Jeg pratet med Lexmark i dag og fikk prate med en hyggelig kundebehanlder. Han forklarte at denne modellen og noen andre er veldig like de "ordentlige" modellene, men at de bruker annen type blekkpatroner. Det er kun på Elkjøp og Lefdal man får kjøpt disse, og de er pliktige i avtalen med Lexmark og ha disse inne. Hvis ikke de kunne skaffe innen rimelig tid så skulle jeg kontakte han igjen så skulle de se hva de kunne hjelpe meg med.

 

Synd at man må tilbake til butikken for å kjøpe blekk, men det er vel blitt slik i den kommersielle verden.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...