Gå til innhold

Trådløst og vpn-konfig ubuntu, uib


Anbefalte innlegg

:ermm:Hei.

 

Jeg bor på en studentby i bergen hvor det er et åpent nettverk. Jeg bruker dett en del, men det har seg slik at jeg må ha et spesielt vindu oppe i nettleseen (en https adresse som popper opp ved åpning av nettleseren) for at forbindelsen skal være noenlunde stabil... Videre får jeg ikke pidgkin etc til å fungere.. Hadde det tilsvarende med kabel i vegg her, men klarte å konfigurere vpn så der er det i orden.

 

Nå forsøker jeg å sette opp vpn som passer til trådløs oppkopling, men dette får jeg ikke til. Jeg får ikke feilmelding om at brukernavn eller passord er galt. Det som skjer er at vpn-oppkobling pågår symbol oppe op menylinjen surrer i 10 sek, så får jeg beskjeden vpn connection failure.

 

Tilsvarende beskjed fikk jeg før jeg klarte å konfigurere med kabel igår.

 

Noen idè om innstillinger for å få dette til på min ubuntu 7.10?

 

Er uib vpn jeg bruker.. :ermm:

Endret av Murildo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen idè om innstillinger for å få dette til på min ubuntu 7.10?

 

Er uib vpn jeg bruker..

 

Eg køyrer for tida Arch Linux, men hadde Ubuntu 7.10 for kort sidan, og fekk dette opp og køyre etter noko mikking. Dette var vpn over nettet, men det skal vere det samme, trur eg.

 

Har du prøvd guiden på http://fribyte.uib.no/howto/vpn.php ? Merk at du heilt nederst kan laste ned ei ferdig konfigurasjonsfil, meiner å huske at det var denne som fungerte for meg.

Lenke til kommentar
Noen idè om innstillinger for å få dette til på min ubuntu 7.10?

 

Er uib vpn jeg bruker..

 

Eg køyrer for tida Arch Linux, men hadde Ubuntu 7.10 for kort sidan, og fekk dette opp og køyre etter noko mikking. Dette var vpn over nettet, men det skal vere det samme, trur eg.

 

Har du prøvd guiden på http://fribyte.uib.no/howto/vpn.php ? Merk at du heilt nederst kan laste ned ei ferdig konfigurasjonsfil, meiner å huske at det var denne som fungerte for meg.

 

 

Jeg har vært inne på adressen du viser til.. Etter å bruke denne configen og endre til vpn-student.uib.no, får jeg maskinen på vpn med kabel.

 

Men det som jeg nå ønsker er å få maskinen på vpn gjennom et åpent trådløst nett jeg snylter på.. Er det mulig? Får jo opp en del informasjon om oppkobling etc gjennom integrert programvare i ubuntu 7.10...

 

Jeg har maskinen på nett, velger vpn jeg har konfigurert for det trådløse. Deretter står vpn-ikonet og surrer og går før jeg får beskjeden network connection failure. Endrere jeg passord, får jeg svaret feil passord. Dermed tolker jeg det slik at det bør gå an å konfigurere vpn på et vis gjennom dette trådløse nettet?

Lenke til kommentar
Jeg har vært inne på adressen du viser til.. Etter å bruke denne configen og endre til vpn-student.uib.no, får jeg maskinen på vpn med kabel.

 

Jeg har maskinen på nett, velger vpn jeg har konfigurert for det trådløse. Deretter står vpn-ikonet og surrer og går før jeg får beskjeden network connection failure. Endrere jeg passord, får jeg svaret feil passord. Dermed tolker jeg det slik at det bør gå an å konfigurere vpn på et vis gjennom dette trådløse nettet?

 

Huskar eg styra litt med dette også, men ikkje kva som var den endelege løysinga...

 

Har du prøvd å koble deg til uib-vpn-gw5.uib.no ?

Har du huska å oppgje brukarnamn som abc123@student ?

Lenke til kommentar
Kan det være at WLANet du prøver å benytte har en brannmur mellom deg og internett, eventuelt NAT, som ikke liker VPN-porten UiB/du bruker?

 

 

Hei

Nå får jeg til å kople på vpn over trådløst.. Takk for hjelp!

 

men et nytt problem er at jeg ikke kan ha på firestarter brannmur og samtidig få vpn til å funke gjennom kabel eller trådløst.. Er det noen måte å konfigurere brannmuren på slik at den tilllater disse vpn-tilgangene?

Vil jo gjerne ha brannmur da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...