Gå til innhold

Problemer med Raid1-oppsett


Anbefalte innlegg

Har prøvd å sette opp et Raid1-oppsett nå, med 2 like Samsungdisker koblet i mitt Asus p5k premium-hk. Jeg får til å velge raid og sette opp de 2 diskene i menyen etter bios, men når Windows begynner å laste så restarter PC-en like gjerne. Jeg har operativsystem og slikt på en annen disk, men det virker nesten som hk ikke vil lese de andre diskene når jeg setter på raid. Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker xp professional. Har sett Boot Sequence, før jeg gjorde det sto det bare at den mangla et eller annet (husker ikke forkortelsen, vet ikke hva det betyr), og jeg måtte trykke ctrl+alt+del for å restarte. Når jeg satte min wd som første boot-device kom den som sagt til windows loading-bildet, før den restarta av seg selv. Har lest manualen, står forbløffende lite nyttig, og det stemmer bare sånn halvveis. Hjelper meg ihvertfall lite!

Lenke til kommentar

Hmm,,

 

Tror jeg trenger litt mer info her.

Slik jeg forstår det så hadde du en disk med WinXP.

Så oppgraderte du med to disker til i ett RAID-1 oppsett.

 

Er det riktig så langt?

 

Etter at du satte (RAID) diskene inn i systemet så kommer du ikke lenger enn loginn bildet på windows.

Lenke til kommentar

jfr denne tråden har jeg vel driti meg ut mtp valg av kort:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837785

 

lite imponert over asus' service, siden de ikke har telefonservice på hk, ikke svarer min 'technical inquiry' (som var et pes i seg selv), og i det store har en rævva nettside (jeg kan ikke skrive i forumet der engang..). første selvbygg, og jeg tror ikke det blir asus neste gang..

Lenke til kommentar

Veldig syn at du møter på slike problemer, særlig med ditt første byggeprosjekt, da forsvinner liksom lysten til å gjøre det igjen.

Jeg opplever også at Asus har dårlig service, nett-sidene der er i hverfall dårlige.

Har egentlig ikke noe godt forslag til deg bort sett fra å heve kjøpet av HK'et dersom du kjøpte det nylig. Dersom du får det kan du jo kjøpe deg et annet HK :)

 

Ikke gi opp dette prosjeket, du finner en løsning til slutt.

Lenke til kommentar

Det eneste problem for deg, er at du har installert Windows med Sata....as IDE.

 

Hvis du skifter til Sata...as Raid, vil du kunne installere Windows på nytt, med å bruke F6 tast...dvs laster inn drivere til kontrolleren under installasjon.

(for Vista, du trenger ikke det).

 

Etter du har installert Windows, oppdatere du chipset driveren fra Intel.

Deretter installerer du Intel matrix storage manager.

 

Deretter du kopler 2 eller 4 disker på de andre Sata porter.

 

Boote i Windows.

Åpne din Matrix manager, og konfigurere diskene dine som du vil.

 

Dvs:

Kontroller er i Raid

-Disk med OS----skal ikke være med i noe Raid volume

-De andre diskene kan konfigurerers i Raid 0, 1 eller hva det måtte være.

 

edit: noe som vil være viktig å vite i ettertid er følgende.

-Kontrollere når du åpner din Matrix, hvilken porter rapporteres som port 2,3,4,5 mot de fysiske porter på HK.

Eks: port 3 i matrix (vil vise en disk, hvis noe er tilkoplet). Er den disken tilkoplet port 3 på HK, eller kanskje port 5?

Det er viktig når du skal reparere et volume, med diskkrash, at diskene koples tilbake til riktige porter som matrix raporterer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Om jeg skjønner rett må jeg sette diskene som raid før jeg installerer Win, selv om Win ikke skal på noen av diskene som er i Raid. Virker fornuftig og enkelt, (dog kjipt, siden jeg bruker timesvis på å få Windows riktig på plass) prøver det ikveld! Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker litt tid på å sikre en del ting, vil ...å prøve ....nye konfigurasjoner være ikke så problematisk.

 

Med det mener jeg:

-Bruk verktøy fra Vista----> for å ta image fra den Windows du nå har.

Verktøy til det laster du ned her

 

Det du fikser her er et WINPE med ImageX verktøy. WINPE monteres på USB memory stick, booter fra den, og lage image fra din nåværende Windows. Den lagres gjerne på en harddisk.

Hvis du forandrer ikke på partitioner når du velger å installere Windows på nytt, vil du kunne montere Win image (windows IDE mode) på under 10min. (det tar lenger tid å lage image enn å montere tilbake.)

Det eneste du trenger er å forandre Bios instillinger for Sata kontrolleren før du monterer den.

 

Slik kan du sikre din nåværende Windows.

 

 

Videre skal du se på det her.

 

Du forstår sikkert verdien med å bruke det og, når det gjelder å migrate din nåværende user status til den NY windows installasjon.

 

Du har mange muligheter. Det krever tid i starten, men du verden hvor enkelt det blir etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...