Gå til innhold

Stavekontroll i Word XP, i Nynorsk...


Rosa Tanga

Anbefalte innlegg

Jeg har office xp, og skal skrive noe i nynorsk. Hvordan skal jeg få dette til å fungere? Setter opp nynorsk som språk. Skjønte at noe var feil etterhvert.

 

Prøvde denne testsetningen nå:

 

"Hva mener du? Ka meiner du? Skal eg hoppa i havet? Eller skal jeg hoppe i havet? I går hopper jeg i havet. I dag skal jeg hoppet i havet.. dfkldf"

 

Her fant word 1 feil. "dfkldf". Trodde at word skulle rette tegnfeil, ordfeil, gramatikk feil (feil tid av verb osv). Men nei? Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopierte inn setningene dine i min WordXP. Har installert SP1 og SP2 til OfficeXP, men tror ikke det har noe å si.

 

Derimot er det viktig å:

1. Verktøy --> Språk --> Angi språk

2. Velg Norsk (nynorsk)

3. Klikk på Standard

 

Da får jeg 7 røde streker (hva, mener, ka, jeg, jeg, jeg, dfkldf)

 

Bare husk to ting; stavekontrollen i Word godtar alt for mye. Du får ingen god nynorsk av å bare følge den. Ellers må du jo huske å stille tilbake språket til bokmål (Standard) når du er ferdig! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

heraldo:

Sitter med 1GB max i måneden, så jeg kan ikke laste ned noe som er så stort :(

 

havegg:

Hmm, jeg gjorde det du skrev, noe jeg gjorde istad også, men det gikk ikke. Jeg har ikke noen sp pakker til office, men rart at det skal ha noen betydning. Den bør jo virke litt i det minste. men nei. Kan tenke meg at norsken ikke blir god, men bedre enn jeg vil være uten.. :(

Lenke til kommentar
Kopierte inn setningene dine i min WordXP. Har installert SP1 og SP2 til OfficeXP, men tror ikke det har noe å si.

 

Derimot er det viktig å:

1. Verktøy --> Språk --> Angi språk

2. Velg Norsk (nynorsk)

3. Klikk på Standard

 

Da får jeg 7 røde streker (hva, mener, ka, jeg, jeg, jeg, dfkldf)

 

Bare husk to ting; stavekontrollen i Word godtar alt for mye. Du får ingen god nynorsk av å bare følge den. Ellers må du jo huske å stille tilbake språket til bokmål (Standard) når du er ferdig! Lykke til! :)

¨

hos meg er det ikke norsk ordliste, kan velge norsk men det er ikke lagt in på ordlisten. Hvordan kan jeg få en som virker for norsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...