Gå til innhold

Jobb som nattevakt...?


Warz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en jobb til neste år da jeg er ferdig med videregående. Tenkte da spesielt på nattevakt (pga. natt tillegg). Helst en type jobb der man bare kan sitte et sted som er ganske rolig å se på tv eller noe og få betalt. For eksempel bomstasjon...

 

Problemet er vel at jeg ikke vet helt hvor jeg bør se etter sånne type jobber... Noen tips/erfaringer? Hvilke "nattevakt" selskaper bør jeg skjekke ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du snakker om, eller i det hele tatt vil ha sjangs på er vaktselskaper. Da må du ha vekterkurs, men de fleste jobbene innebærer mobilt vakthold, dvs at du løper tulling hele natta og ellers kjører bil. Tror det er relativt vanskelig å få jobb som slapp/halvsovende nattevakt her til lands. Resepsjoner er sløve vekterjobber, men de stenger som regel på ettermiddagstid.

Lenke til kommentar

Bensinstasjoner skriker vel etter folk som alle andre bransjer. Der kan du gjøre gode penger å få en fin skiftplan. Har ikke prøvd selv men en bekjent har gjort dette i mange år og stortrives. Da jobber han søndag-torsdag. Er nok greit å slippe unna helgefylla som er på vei hjem fra byen;)

Lenke til kommentar

Stasjonær vekter, nattresepsjonist på hotell, nattevakt for langtidsyke/"gale" hus. Kanskje også nattvakt for noen lokale HVPU? (slike steder der folk som egentlig ikke klarer seg selv bor samlet slik at det blir enklere for kommunen å passe på dem).

 

Hvis du gidder å gjøre research så finn noen store bedrifter med døgnvakt og finn ut hvilke vaktselskap de bruker.

 

Det finnes jobber som du beskriver. Jeg jobber i vaktservice og har rimelig grei jobb. (er student ved siden av da). Kan surfe, se TV og gjøre lekser mens jeg får betalt :)

Lenke til kommentar
Stasjonær vekter, nattresepsjonist på hotell, nattevakt for langtidsyke/"gale" hus. Kanskje også nattvakt for noen lokale HVPU? (slike steder der folk som egentlig ikke klarer seg selv bor samlet slik at det blir enklere for kommunen å passe på dem).

 

Hvis du gidder å gjøre research så finn noen store bedrifter med døgnvakt og finn ut hvilke vaktselskap de bruker.

 

Det finnes jobber som du beskriver. Jeg jobber i vaktservice og har rimelig grei jobb. (er student ved siden av da). Kan surfe, se TV og gjøre lekser mens jeg får betalt smile.gif

Jeg liker ikke å drive med folk tror jeg, men hvilken type stilling har du i vaktservice og trengte du sånn 70 timers kurs først? Høres litt rart ut at du trenger sånn svært kurs bare for å sitte vakt men.
Lenke til kommentar
Jeg liker ikke å drive med folk tror jeg, men hvilken type stilling har du i vaktservice og trengte du sånn 70 timers kurs først? Høres litt rart ut at du trenger sånn svært kurs bare for å sitte vakt men.

 

Jeg har helt vanlig vekterstilling. Jeg er stasjonær vekter. Du trenger vekterkurs siden de fleste vekterselskapene ikke har lov til å la deg jobbe uten det (du har 6 måneder 'grace' tid da, så du kan få jobben og ta kurset på jobbens regning).

 

Tingen med kurset er å lære deg litt om lover og regler, samt bransjen og hvordan du skal oppføre deg. Ting folk vanligvis ikke tenker så mye over. Samt livredning, brann katastrofer og slikt.

Lenke til kommentar
... tjene masse penger...

 

Det kan man bare glemme som vekter, med mindre man jobber mye mer enn det loven tillater da.

 

Lønnen reflekterer helt klart hvor lite utdannelse som trengs. Skal man ha lønn og leve av. Dvs takle huslån osv så er ikke vekteryrket noe å satse på. Veldig greit om man skal ha noe ekstra penger som student elns da.

Lenke til kommentar
Noob11: Du sier du er stasjonær vekter, kan du fortelle litt om hva dette innebærer? Hva slags type arbeide er det du utfører? Hva er lønningene sånn ca, tenker da på nattevakter.

 

Stasjonær vekter holder seg på et objekt (et bygg, en byggmase)

En mobil vekter reiser mellom forskjellige objekt.

 

startlønn er vel på ca 130Kr, med 20 kr/t ekstra for natt, og 40kr/t ekstra for helg.

Vekterbransjen har litt rar helg, den starter ikke før på lørdag kl 18. Nettene starter kl 21 og slutter kl 06. Det finnes ekstra tillegg å få for feks flyplassvekter osv.

Sjekk www.vekterklubben.no for tariffer osv.

 

Personlig jobber jeg på to forskjellige objekt. På det ene sitter jeg i vaktrom med masse skjermer. Da skal jeg ta to 'tekniske' runder (sjekke at ting som nødaggregat osv ikke har synlige feil på seg) i løpet av vakten og ellers reagere ved alarmer og annet som skjer. Jeg har tilgang på internett og canal digital der, så om det ikke skjer noe så er det veldig grei vakt. Det er sjelden det skjer noe.

 

Det andre stedet jeg jobber så er det flere vektere. Det er en enorm byggmasse man har ansvaret for at det ikke skjer noe galt i. Det er delt opp i forskjellige ansvarsområder. Det er internett og vanlig TV der, og det er noe mer sosialt siden vi er minimum 3 vektere, men det er ikke uvanlig at det går noen timer ute at man ser noen.

 

På begge stedene hender det at man har kontakt med andre folk, men det er ganske lite. Oftest er det håndverkere/renholdere som skal gjøre ting før folk kommer på jobb.

Lenke til kommentar
Personlig jobber jeg på to forskjellige objekt. På det ene sitter jeg i vaktrom med masse skjermer. Da skal jeg ta to 'tekniske' runder (sjekke at ting som nødaggregat osv ikke har synlige feil på seg) i løpet av vakten og ellers reagere ved alarmer og annet som skjer. Jeg har tilgang på internett og canal digital der, så om det ikke skjer noe så er det veldig grei vakt. Det er sjelden det skjer noe.
Hei, takk for utfyllende og gode svar. Dette hørest perfekt ut for meg, men når du søkte hadde du da tatt kurs på forhånd? Slik jeg har forstått det må man ta:

- Trinn 1 - 15 timer (som kurs)

- Trinn 2 - 30 timer (som praksis hos arbeidsgiver, altså etter at man har fått jobb)

- Trinn 3 - ?? timer (som kurs)

Lenke til kommentar
Personlig jobber jeg på to forskjellige objekt. På det ene sitter jeg i vaktrom med masse skjermer. Da skal jeg ta to 'tekniske' runder (sjekke at ting som nødaggregat osv ikke har synlige feil på seg) i løpet av vakten og ellers reagere ved alarmer og annet som skjer. Jeg har tilgang på internett og canal digital der, så om det ikke skjer noe så er det veldig grei vakt. Det er sjelden det skjer noe.
Hei, takk for utfyllende og gode svar. Dette hørest perfekt ut for meg, men når du søkte hadde du da tatt kurs på forhånd? Slik jeg har forstått det må man ta:

- Trinn 1 - 15 timer (som kurs)

- Trinn 2 - 30 timer (som praksis hos arbeidsgiver, altså etter at man har fått jobb)

- Trinn 3 - ?? timer (som kurs)

 

Du kan få jobb som vekter uten å ha tatt noen av trinnene. Eneste kravet er at trinn 1 må være fullført før det har gått 6 måneder, men du vil stille svakt i forhold til andre med kurset.

Lenke til kommentar

Rik som nattevakt blir du ihvertfall ikke! Jobber som nattevakt på hotell(mitt 7ende år). I 2007 hadde jeg inkl. 97 timer overtid en årslønn på 360000,- (fastlønn + tillegg).

 

Mange som kjapt finner ut at kroppen ikke takler å jobbe på natt. Noen tror at siden de liker å sitte våken på kveld/natt så er en slik jobb perfekt. Men for veldig mange, så er det noe som skjer med kroppen når man passerer 05-06 om morgenen og ikke kan sove da...siden man enda har noen timer til man er ferdig.

 

Men! jeg slipper og måtte tvinge meg i seng klokken 23 fordi jeg MÅ opp klokken halv syv. Dessuten har vi nattevakter friuuuuuker:)

Lenke til kommentar

Er nattevakt på hotell i Tromsø. Nattevakt/resepsjonist.

Foruten innsjekk/utsjekk, så er det endel faste rutiner som nattkjøring(bytte døgn på hotell-systemet, skrive ut rapporter til alle avdelinger, booking, arkivering av booking osv.

Men! som nattevakt er alikevel en av de viktigste oppgavene å stå for sikkerheten, ro &orden på hotellet natterstid. Siden hotellet ligger midt i sentrum, er det endel trafikk med fulle folk, så er en fordel å kunne takle kranglete idioter for å si det mildt:p

 

Jeg har ikke noe relevant utdannelse for hotell, er utdannet øk/adm transportfag. Skal du ha utdannelse er det vel salg& service du må gå...er ihvertfall det lærlingen vår har gjort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

siden det er en stund til du skal begynne å jobbe og du vil jobbe natt, så anbefaler jeg å skrive en generell søknad med CV og levere inn til steder som har nattevakt. mange arbeidsgivere har en mappe med interessante arbeidssøkere liggende som de kan ringe om de har bruk for det, og/eller som kan vurderes når noen skal slutte. ofte kan det også slå positivt ut at arbeidssøker viser interesse for å jobbe på et sted selv om det ikke er utlyst noe annonse. (skulle det senere bli utlyst en stilling på et sted hvor du har levert inn CV uten at du har hørt noe, ta kontakt igjen! det er ikke ALLE som sparer på gamle søknader, og igjen er det positivt at arbeidssøker viser interesse)

 

Hvor man kan finne jobb som nattevakt og hvor mye man må beregne å gjøre er ganske avhengig av hvordan man bor (by/bygd) og hvilke bedrifter som ligger i nærheten.Bensinstasjoner, hotell og vaktselskap er nevnt, brødpakkere hos bakeren jobber også om natta og har ingen utdanning. det samme gjelder sortering på posten. her gjelder det bare å se seg rundt for å finne mulighetene. mange fabrikker har nattskiftordning, og det finnes mange former for produksjon man ikke trenger noe utdannelse for å jobbe med. kanskje vil det her slå ut positivt om man tar kontakt med ønske om å jobbe (bare) natt, fordi det ikke er en populær arbeidstid for den "normale" arbeidsstokken. likevel må man påregne å måtte gå inn i vanlig skiftordning som alle andre. arbeidsmenge i produksjonsbedrifter varierer veldig mht hva det er man produserer, så her kan det være alt fra 8 timers svetting til sitte på ræva å følge med på at en maskin gjør jobben sin.

 

Jeg jobber også som nattevakt på hotell, et lite og avsidesliggende hotell hvor jeg på en vanlig 7-timers vakt gjør maks 2 timers arbeid (litt mer i helgene). resten av tiden gjør jeg mye av det jeg ellers gjør hjemme, sitter på internett/ser på tv/leser osv..

må innrømmet at jeg begynte her med omtrent de samme ambisjonene som deg, det vil si _ikke særlig ambisjon i det hele tatt_. mest mulig penger for minst mulig arbeid. i motsetning til tidligere poster synes jeg ikke det er noe i veien med det, så lenge man gjør det som er krevd av stillingen så spiller det vel ikke noe rolle hva som er motivasjonen? man kan ikke gjøre "karriere" som nattevakt. dessuten er det ikke noe man kan planlegge å drive med i mange år. å være nattevakt ser jeg på som et mellomsteg, noe å gjøre mens man finner ut av hva man egentlig vil her i livet. før jeg begynte her jobbet jeg 5 dager i uken på butikk, 110kr/t. nå jobber jeg 14 dager i mnd, er oppe i 125kr/t (begynte på ca 115) +50kr/t mellom 00-06 og tjener mer og har mer fri og gjør mindre enn når jeg jobbet på butikk. det høres jo ut som drømmenjobben? ;) og mange ganger når jeg sitter der og ser på film 3 timer i strekk så tenker jeg virkelig jøss .. her sitter jeg og får 175kr/t for noe jeg gjør gratis hjemme..

 

men det er noen ulemper:

 

*det sosiale livet har lett for å skrumpe inn. ofte ender du opp med å sove når andre er våken, og du jobber gjerne alene (om sistnevnte er en ulempe er jo individuelt, jeg har ikke noe imot det, men jeg kjenner folk som bare MÅ ha noen å skravle med/støtte seg til/osv). det blir også vanskelig å engasjere seg i ting de kveldene man skal på jobb, fordi man hele tiden går og vet at man må gå kl X for å jobbe.

 

*uansett hva du tror, så BLIR du påvirket av å jobbe natt. jeg har alltid sett på megselv som et nattmenneske, og tenkte at når jeg likevel er oppe om natten så kan jeg jobbe og få ekstra betalt. dette gikk relativt greit det første året, men før eller senere begynner det å ta på. døgnrytmen går til helvete! selv den fine nattrytmen som du tror du har. det blir vanskeligere å sove til samme tid hver dag, man sover mindre (eller mer!), trøtt på jobb, trøtt hjemme, lett depresjon osv osv. plutselig har du lyst å legge deg kl 10 om kvelden og stå opp kl 6 når du har fri. så er du våken hele dagen og klarer kanskje å blunde en time før du går på jobb.. så snur det igjen, og du sover hele ettermiddagen (les: dårlig for sosialt liv) og er oppe hele natten når du har fri og egentlig vil sove.

det er bevist at man blir påvirket av nattjobb, mye fordi man får "mangelsykdommer" av å ikke få nok dagslys (noe av det samme som en del opplever med mørketid). jobber man natt over lang tid øker også sjangesn for div. hjertesykdommer og brystkreft med opp til 50%, også pga mangel på diverse stoffer som man får ved å oppholde seg i dagslys. så det er ikke bare bare! nå har jeg jobbet natt i 2,5 år, og jeg kjenner det på kroppen. tror ikke jeg kommer til å være her ett år til, likevel blir det utrolig vanskelig å slutte. for det er definitivt ingen andre steder hvor jeg får mer for å gjøre mindre! så da gjelder det bare å finne noe man faktisk trives med å gjøre å la DET være belønningen (for ærlig talt, jeg kan ikke komme på noen form for nattarbeid der det man faktisk gjør som jobb er særlig givende, det er kun pengene og andel fritid som frister).

 

håper dette var til hjelp og lykke til med jobbsøkingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...