Gå til innhold

Spørsmål om regnskapsføring


tiwas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det skal gå greit :) Takk for svaret!

 

En annen ting...Når jeg registrerer en betaling, f.eks. debiterer 1930 og krediterer 30xx (det blir riktig, blir det ikke?), så skal jeg registrere regningen med å debitere 30xx (innkjøp) og så kreditere 1930?

 

Jeg kan gjerne drifte et regnskapssystem, men dette unner jeg ingen ;)

Når du selger en vare eller tjeneste så krediterer du relevant 3000-konto og konto for utgående mva dersom du er mva-pliktig. Debiteringen foregår på den aktuelle kundens kundefordringskonto (1400-noe) eller bankinnskudd, spørst litt. Normale er jo at man selger ting på kreditt X dager, da skal det inn på kundefordringskontoen og så krediterer man denne og debiterer bankinnskudd når pengene faktisk kommer.

 

Når du får en regning, dvs. kjøper en vare eller tjeneste så skal du kreditere leverandørgjeld evt. bankinnskudd og debitere korrekt kostnadskonto og konto for inngående mva.

Hmmm...pokker, som jeg sliter med logikken bak dette *ler*

 

Her er et eksempel som jeg håper jeg har gjort rett. Jeg har en telefonregning på 1022,64. Denne har jeg registrert på:

6900 debet 818,11

2720 debet 204,53 (mva)

1930 kreditt 1022,64

 

Betalingen registrerte jeg som:

1930 kredit 1022,64

6900 debet 818,11

2720 debet 204,53

 

Blir det riktig?

 

Takk for tålmodigheten :)

Det der ble nok litt feil, ja. En telefonregningen ville jeg ført på denne måten:

 

6900 (Telefonutgifter) debet 818,11

2710 (Inngående mva) debet 204,53

1920 (Bankinnskudd) kredit 1022,64

 

Da har du bokført telefonkostnaden din.

 

Dersom du ikke betaler den med en gang, men betaler først om 20 dager så ville det sett slik ut:

 

6900 (Telefonutgifter) debet 818,11

2710 (Inngående mva) debet 204,53

2400 (Leverandørgjeld) kredit 1022,64

 

Og når endelig betaling / overføring av penger foreligger:

2400 (Leverandørgjeld) debet 1022,64

1920 (Bankinnskudd) kredit 1022,64

 

Poenget med å gjøre det på sistnevnte måten er at kostnaden, dvs. føringen på 6900-kontoen skal foregå i den regnskapsperioden kostnaden påløper. Som momspliktig så er det vel et minimum med hver 2. måned, men for en lav omsetning så kan man også gjøre dette årlig så da kan det være like så greit å føre direkte, utenom leverandørgjeld.

Endret av tokakv

Om Mamut fører momsen direkte for deg, så fører du kun beløpet mot kostnadskontoen, du splittposterer ikke.

 

Inngående faktura fra Telenor på kr 1000

D 6900 1000 med mva-kode ettersom hva programmet ditt bruker

K 24001 1000 Telenor Bedrift AS

 

Betaling

D 24001 1000

K 1920 1000

 

Om du posterer betalingen mot kostnadskontoen så tilbakefører du jo kostnaden din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...