Gå til innhold

BK: Bølgekraft (HDR)


IceFox

Anbefalte innlegg

Et bilde jeg tok forrige helg på Katten (strand litt utenfor Oslo). Også et av de første HDR-bildene mine, og må si jeg ble fornøyd med resultatet. HDR er fikset i Photomatix, med enkle justeringer i PS etterpå.

 

EXIF:

Blender: f/7

Lukker: Variabel

ISO: 100

Brennvidde: 17mm

 

Takk for kritikk!

post-108702-1201209589_thumb.jpg

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den mogelegheita kom fyrst i CS2. Ligg under File --> Automate --> Merge to HDR.

Ja, jeg så det på Video'n at det var CS2 og hvor den lå der. Sjekket i min PS under Automate, men fant den ikke der, OK, da forstår jeg. Takk skal du ha. (Man kan kanskje bruke noe i "slå sammen lag" kanskje. Ellers er det vel liten vits at jeg tar slike "fler-eksponerte" bilder med min EOS 400D.)

RandiA

Lenke til kommentar

For min del er det ikke mest skyen som irriterer, men heller den mørke sjøen og det mørke beltet med landt midt på bildet. Den mørke skyen gir en fin kontrast til den lyse, nedre bunnen av bildet, selv om du med fordel kunne stusset litt mer i toppen.Komposisjonen er noe kjedelig, og trekk for skjev horisont.

 

Når det gjelder teknikk, synes jeg at dette er HDR helt på sin plass, ikke for hardt dratt i spakene. Regner med at du har brukt tre forskjellige versjoner av samme bilde? Å klare å synce to eller flere bilder med bølgene med tankee på HDR kan umulig være en grei sak. :hmm:

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Burde sett horisonten, ja. Rette nå. Er tre forskjellige bilder med 1EV +-. Flere av HDR-bildene mine ble ubrukelige, grunnet for stor forskjell på vannet, men her gikk det egentlig helt greit. Ikke gjort noe annet en å merge dem i Photomatix.

Skulle til å spørre hvordan du fikk til HDR når bølgene blir forskjellige på hvert av de tre bildene...

Så du har ikke gjort annet enn å merge de sammen ?

Lenke til kommentar

Jeg er en av få som syns HDR er flott, dog når EV er satt til beskjedne verdiendringer som her (+/- 1EV i tre stepp). Utrolig "flaks" du hadde her med bølgebevegelse og timing.

 

Eneste minuset jeg ser er den buete horisonten (dette kan du rette opp med lens corection). Men hvorfor ikke liggende format ?

 

/L

Lenke til kommentar

Skrev som sagt i mitt forrige innlegg at horisonten var retta opp. Slapt av meg å blingse på den før jeg la det ut. Noen forslag til fiksing av den overdådige himmelen? Kan selvfølgelig croppe den, men da blir formatet så rart.

 

Burde sikkert hatt både mer forgrunn, og kanskje et i liggende format, men litt sent nå dessverre :p

 

Stusser faktisk litt selv på hvordan jeg klarte å få bølgene til å passe så bra. Ser på råfilene at det er merkbar forskjell på bølgene på alle tre bildene, og ser jeg på bildet på 100% ser man litt haloes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...