vargaz Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Å gjør man? ikke på våre skoler i alle fall, man skal ikke ha tilgang til å redigere ordlisten hvis den påvirker office lokalt på PC-en. Utrolig om noen skoler har det slikt, men uansett.. ordfeil i word, det finnes ingen unnskyldninger. Endret 24. januar 2008 av vargaz
Kuldesjokk Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jau, ungdomsskolen vår, der var det stadig kluss med Word, men seff ingen unnskyldning korrekturlesning burde fange opp det meste...
Skooma Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Du har bra konsept...men det veldig mye dialog, så det ser ut som et manus. Prøv å skrive den en gang til, så blir den sikkert dobbelt så bra
Christeven Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Ja med tanke på at du går i syvende klasse har du veldig mye potensiale Bygg videre på dette. Tror du kan skrive veldig gode historier i frammtiden med et slikt grunnlag.
Frohman Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jeg er enig, storylinen har enormt potensiale, og jeg tror den kan være veldig interessant. Men du forklarer for eksempel ikke hvem Varian Wrynn er. Vi spillere vet det var kongen av Stormwind, og The Alliance's øverste leder, men hvordan skal personer som aldri har hørt om spillet før, vite det? Du har også mange fler slike små, irriterende feil som gir hele historien er amatøraktig preg. Du bruker for eksempel ordlyder; "swoosh" istedet for "og portalen ga fra seg et sus". Horribelt. I tillegg har du den "plutselig"-faktoren og har lite variasjon i språket ditt. And I quote: Han gikk bort til vinduet raskt og opnet det, det var ikke vanlig å bli vekket av en stormcrow kl. 6 om morgenen. Stormcrowen var skadet, den hadde 1 pil i ryggen, den falt inn i tårnet og ble transformert en gang til den kjente druiden og budbringeren Elanoris Ligthmoon, hun slengte et brev til han og besvimte med en gang. Hva tenkte du på da du skrev denne setningen? For det første står det opnet, som gir meg lyst til å drepe deg. Lær deg tegnsetting, dette bør du ha lært hittil i 7. klasse, om ikke så kommer det forhåpentligvis. For det tredje, ikke bruk forkortelser i en tekst, skriv enten "klokken seks om morgenen", eller "så tidlig på morgenen". Ikke skriv stormcrow. Om du ønsker et bredere publikum skriv enten "kråke", eller "stor, svart fugl". Hvorfor hadde Elanoris en pil i ryggen? Hva skjedde med henne? Ble hun liggende på gulvet og blø i hjel? Tok en gnom seg av henne? Ble hun sodomert av Hogger? Altså, det er sånne småting som er vitalt å ha med i en tekst. For oss som har en del erfaring med tekster (og 6'ere i samtlige skriftlige fag, *kremt*), blir øyeblikkelig oppmerksom på slike feil. Jeg legger ved at du vil lære enormt mye om tekstskriving de tre neste årene dine, men likevel vil man ikke se noen særlig oppgang (enn det som er normalt) om man ikke går inn for det. Gjør det. Det trenger du! Flere ting du glemmer er skildringer. Hvordan ser Varian ut? Rynker han på øyenbrynene når han sier: Jeg drar til Ogrimmar i morgen, er det noen som har lyst til å være med? Apropos denne setningen: Jeg legge til at Varian faktisk er konge. En så autoritær person som en konge vil ikke spørre "vil noen være med?", men ville heller ha sag noe som "Vi drar til Ogrimmar i morgen, de som ikke ønsker å redde Azeroth, kom dere ut av mitt åsyn." Dette er bare et eksempel, føler at den setningen er ganske teit selv, men du tar poenget. Uansett: Skildringer. Hva har Benedictus på seg? Hva gjør han mens han prater? Stryker han seg i skjegget? Hva gjør de? Hvordan reagerer de? Hvordan prater de? Er de sarkastiske? Hovmodige? Elegante? Prøv å få oss til å forestille oss det som skjer. Og en ting til: "HIGH TINKER" ER IKKE "HØY TENKER". En høy tenker er en er en person som tenker mye, ruset på diverse eksotiske planter. ------------- Bottom line: Det ser ut som du koser deg med å skrive, og det er bra. Skriving skal først å fremst være gøy, så lenge du ikke skriver for et formål (karakterer, artikkel i en avis etc.). Bare fortsett å skriv og skriv og skriv, samtidig som du leser bøker. Kopier forfatternes skrivemåter, bland dem og lag din egen skrivemåte. Min aller beste måte å tjene gode karakterer på er skildringer, humoristiske skildringer. Les Pelle & Proffen, og kopier Ingvar Ambjørnsen gode, humoristiske skildringer og forklaringer. Gratisbillett til 5'er. Endret 24. januar 2008 av Frohman
Bear^ Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Ettersom du skriver i en sjanger jeg har meget stor sans for skal jeg forsøke å se på elementene i historien din fremfor skrivefeilene og den gramatiske delen (ikke at jeg er noe norsklærer emne akkurat, gramatisk ordblind som dagen er lang). Først og fremst mangler det bare sjel i teksten og det føles mer som jeg blir holdt i handen og forfatteren sier "det skal du se og det skal du se". Det føles platt og livløst og man får ingen generell oppfatning av hva som er så fint med byen f.eks at det er verd å redde den. Her vil jeg anbefale deg å la deg inspirere av Tolkien. Om du har lest Atter en Konge vil jeg råde deg til å lese kapitelet om Minas Tirith. Skildringen av byen, murene, tårnene og den generelle mystikken av "gammelt og magisk" gjør at når man kommer til kapitelet om beleiringen og angrepet på byen kjenner man en litt indre sorg over at noe så fenomenalt vakkert blir ødelagt av en gjeng barbarer. I din historie får vi lese navnet Stormwind men man får ikke noe generell følelse over byen eller hvorfor den burde reddes. Fantasisjangeren skal ha et vis bildelig innhold men det er forskjellige måter å fremme dette på. Tolkien brukte sider på å skildre omgivelsene og fikk det vanvittig godt til, Lewis på den andre siden brukte minimal med bildeskildring uten akkurat det hovedpersonene så på akkurat der og da men klarer likevell til tross for dette å bygge opp en historie som er ufattelig detaljerik til tross for direkte forklaring og skildring. Narnia blir bare til i hodet ditt mens du leser og den mangelen på skildrings tekst fra Lewis gjør at alle har en forskjellig oppfatning av hvordan Narnia ser ut. Så bottom line, få litt mer skildring i teksten din på en eller annen måte. Få leserne til å elske Stormwind og omgivelsen rundt. Så må du få gjort noe med sammenhenget. Dialogene er oppstykket og direkte kjedelig å lese til tider. Du bruker og termer og navn som kun WoW lore folk skjønner. Om du skal forsøke å lage en historie ment for alle må alle og skjønne hvor viktig de personene er eller hvor høviske de er for sitt folkeslag. Jeg blir foresten å bruke Lewis og Tolkien mye i sammenligning. F.eks Elrond. Når Frodo blir stukke på "Weathertop" blir Elrond nevnt, men det er ikke første gang man får høre om han. Det kommer små oppbygninger gjennom første delen av boken som indirekte gjør deg litt mer nysgjerrig på hvem Elrond er slik at man har gjort seg opp et lite bilde av han før det hele setter igang. Så når man endelig møter Elrond formelig ser ham hvor høvisk, majestetisk og klok han er. Dette må du og klare å gjøre, for de nye lesernes skyld. Eller så blir bare historien meningsløs og kjedelig, de personene som skal være ledere for sitt folkeslag blir bare noe som er med på turen uten noe betydning. Og det leder meg inn til begynnelsen på historien din. Den er ALT for kort. En kråke som var en druide (hva om det finnes noen som ikke vet hva en druide er?) ramler inn vinduet i et tårn i en by som heter Stormwind (hva er det slags by). Den snakker om portaler og krig, fraksjoner og portaler og en by som heter Shattrat (og det er?). Allerede fra starten av har du så mange spørsmål at nye lesere kommer til å legge fra seg stykket og ikke skjønne bæra av hva som skjer, hvorfor det skjer, hvem det skjer med eller hvor det skjer. De vil bry seg lite og for den sags skyld. Du må klare å engasjere og tegne bilder i hodet til leseren. Stormwinds utseende, omgivelsene etc (alt jeg har sagt ovenfor). Så mitt råd er, legg vegg denne og start på nytt. Ta hintene som er kommet til deg til hjertet og start på nytt. Ikke gi opp, for guds skyld, og la ikke de små norsklærerne på forumet skremme deg heller, de bare elsker å være perfekt (noe de ikke er). Legg opp historien på en forklarende måte, ikke start med krig og forlis med en gang men heller bygg opp et forhold til leserne før du tar dem med på tur. La dem bli kjent med din verden like godt som du er før du river dem vekk fra tryggheten og sender dem på en tur.
Moonshield Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Jeg er enig, storylinen har enormt potensiale, og jeg tror den kan være veldig interessant. Men du forklarer for eksempel ikke hvem Varian Wrynn er. Vi spillere vet det var kongen av Stormwind, og The Alliance's øverste leder, men hvordan skal personer som aldri har hørt om spillet før, vite det? La meg bare rette alt det der uten å endre på qouten. Dere som spiller alliance vet hvem han fyren der er. Personlig spiller jeg horde og har aldri hørt om ham.
Naramar Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Arbeider med en WoW-venn på denne: http://gcm.myfreeforum.org/about94.html Vi begge skriver et kapittel.
dreadlord531 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Skrevet 25. januar 2008 Spørsmål, hvordan i helvette klarer man å drive feilskrivning i WORD?! Officepakken er beskyttet med en god ordbok, fikk du ikke rødlinje under det du skrev? Jeg bruker Office 2007, jeg tror ikke rettskrivning er på der, eller så har noen tatt det bort.
dreadlord531 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Skrevet 25. januar 2008 (endret) Ettersom du skriver i en sjanger jeg har meget stor sans for skal jeg forsøke å se på elementene i historien din fremfor skrivefeilene og den gramatiske delen (ikke at jeg er noe norsklærer emne akkurat, gramatisk ordblind som dagen er lang). Først og fremst mangler det bare sjel i teksten og det føles mer som jeg blir holdt i handen og forfatteren sier "det skal du se og det skal du se". Det føles platt og livløst og man får ingen generell oppfatning av hva som er så fint med byen f.eks at det er verd å redde den. Her vil jeg anbefale deg å la deg inspirere av Tolkien. Om du har lest Atter en Konge vil jeg råde deg til å lese kapitelet om Minas Tirith. Skildringen av byen, murene, tårnene og den generelle mystikken av "gammelt og magisk" gjør at når man kommer til kapitelet om beleiringen og angrepet på byen kjenner man en litt indre sorg over at noe så fenomenalt vakkert blir ødelagt av en gjeng barbarer. I din historie får vi lese navnet Stormwind men man får ikke noe generell følelse over byen eller hvorfor den burde reddes. Fantasisjangeren skal ha et vis bildelig innhold men det er forskjellige måter å fremme dette på. Tolkien brukte sider på å skildre omgivelsene og fikk det vanvittig godt til, Lewis på den andre siden brukte minimal med bildeskildring uten akkurat det hovedpersonene så på akkurat der og da men klarer likevell til tross for dette å bygge opp en historie som er ufattelig detaljerik til tross for direkte forklaring og skildring. Narnia blir bare til i hodet ditt mens du leser og den mangelen på skildrings tekst fra Lewis gjør at alle har en forskjellig oppfatning av hvordan Narnia ser ut. Så bottom line, få litt mer skildring i teksten din på en eller annen måte. Få leserne til å elske Stormwind og omgivelsen rundt. Så må du få gjort noe med sammenhenget. Dialogene er oppstykket og direkte kjedelig å lese til tider. Du bruker og termer og navn som kun WoW lore folk skjønner. Om du skal forsøke å lage en historie ment for alle må alle og skjønne hvor viktig de personene er eller hvor høviske de er for sitt folkeslag. Jeg blir foresten å bruke Lewis og Tolkien mye i sammenligning. F.eks Elrond. Når Frodo blir stukke på "Weathertop" blir Elrond nevnt, men det er ikke første gang man får høre om han. Det kommer små oppbygninger gjennom første delen av boken som indirekte gjør deg litt mer nysgjerrig på hvem Elrond er slik at man har gjort seg opp et lite bilde av han før det hele setter igang. Så når man endelig møter Elrond formelig ser ham hvor høvisk, majestetisk og klok han er. Dette må du og klare å gjøre, for de nye lesernes skyld. Eller så blir bare historien meningsløs og kjedelig, de personene som skal være ledere for sitt folkeslag blir bare noe som er med på turen uten noe betydning. Og det leder meg inn til begynnelsen på historien din. Den er ALT for kort. En kråke som var en druide (hva om det finnes noen som ikke vet hva en druide er?) ramler inn vinduet i et tårn i en by som heter Stormwind (hva er det slags by). Den snakker om portaler og krig, fraksjoner og portaler og en by som heter Shattrat (og det er?). Allerede fra starten av har du så mange spørsmål at nye lesere kommer til å legge fra seg stykket og ikke skjønne bæra av hva som skjer, hvorfor det skjer, hvem det skjer med eller hvor det skjer. De vil bry seg lite og for den sags skyld. Du må klare å engasjere og tegne bilder i hodet til leseren. Stormwinds utseende, omgivelsene etc (alt jeg har sagt ovenfor). Så mitt råd er, legg vegg denne og start på nytt. Ta hintene som er kommet til deg til hjertet og start på nytt. Ikke gi opp, for guds skyld, og la ikke de små norsklærerne på forumet skremme deg heller, de bare elsker å være perfekt (noe de ikke er). Legg opp historien på en forklarende måte, ikke start med krig og forlis med en gang men heller bygg opp et forhold til leserne før du tar dem med på tur. La dem bli kjent med din verden like godt som du er før du river dem vekk fra tryggheten og sender dem på en tur. Jeg er enig, storylinen har enormt potensiale, og jeg tror den kan være veldig interessant. Men du forklarer for eksempel ikke hvem Varian Wrynn er. Vi spillere vet det var kongen av Stormwind, og The Alliance's øverste leder, men hvordan skal personer som aldri har hørt om spillet før, vite det? Du har også mange fler slike små, irriterende feil som gir hele historien er amatøraktig preg. Du bruker for eksempel ordlyder; "swoosh" istedet for "og portalen ga fra seg et sus". Horribelt. I tillegg har du den "plutselig"-faktoren og har lite variasjon i språket ditt. And I quote: Han gikk bort til vinduet raskt og opnet det, det var ikke vanlig å bli vekket av en stormcrow kl. 6 om morgenen. Stormcrowen var skadet, den hadde 1 pil i ryggen, den falt inn i tårnet og ble transformert en gang til den kjente druiden og budbringeren Elanoris Ligthmoon, hun slengte et brev til han og besvimte med en gang. Hva tenkte du på da du skrev denne setningen? For det første står det opnet, som gir meg lyst til å drepe deg. Lær deg tegnsetting, dette bør du ha lært hittil i 7. klasse, om ikke så kommer det forhåpentligvis. For det tredje, ikke bruk forkortelser i en tekst, skriv enten "klokken seks om morgenen", eller "så tidlig på morgenen". Ikke skriv stormcrow. Om du ønsker et bredere publikum skriv enten "kråke", eller "stor, svart fugl". Hvorfor hadde Elanoris en pil i ryggen? Hva skjedde med henne? Ble hun liggende på gulvet og blø i hjel? Tok en gnom seg av henne? Ble hun sodomert av Hogger? Altså, det er sånne småting som er vitalt å ha med i en tekst. For oss som har en del erfaring med tekster (og 6'ere i samtlige skriftlige fag, *kremt*), blir øyeblikkelig oppmerksom på slike feil. Jeg legger ved at du vil lære enormt mye om tekstskriving de tre neste årene dine, men likevel vil man ikke se noen særlig oppgang (enn det som er normalt) om man ikke går inn for det. Gjør det. Det trenger du! Flere ting du glemmer er skildringer. Hvordan ser Varian ut? Rynker han på øyenbrynene når han sier: Jeg drar til Ogrimmar i morgen, er det noen som har lyst til å være med? Apropos denne setningen: Jeg legge til at Varian faktisk er konge. En så autoritær person som en konge vil ikke spørre "vil noen være med?", men ville heller ha sag noe som "Vi drar til Ogrimmar i morgen, de som ikke ønsker å redde Azeroth, kom dere ut av mitt åsyn." Dette er bare et eksempel, føler at den setningen er ganske teit selv, men du tar poenget. Uansett: Skildringer. Hva har Benedictus på seg? Hva gjør han mens han prater? Stryker han seg i skjegget? Hva gjør de? Hvordan reagerer de? Hvordan prater de? Er de sarkastiske? Hovmodige? Elegante? Prøv å få oss til å forestille oss det som skjer. Og en ting til: "HIGH TINKER" ER IKKE "HØY TENKER". En høy tenker er en er en person som tenker mye, ruset på diverse eksotiske planter. ------------- Bottom line: Det ser ut som du koser deg med å skrive, og det er bra. Skriving skal først å fremst være gøy, så lenge du ikke skriver for et formål (karakterer, artikkel i en avis etc.). Bare fortsett å skriv og skriv og skriv, samtidig som du leser bøker. Kopier forfatternes skrivemåter, bland dem og lag din egen skrivemåte. Min aller beste måte å tjene gode karakterer på er skildringer, humoristiske skildringer. Les Pelle & Proffen, og kopier Ingvar Ambjørnsen gode, humoristiske skildringer og forklaringer. Gratisbillett til 5'er. Takk for tips. Jeg kan lage den på nytt på en mer beskrivende og brukervennlig historie, og begynne på en annen måte. Endret 25. januar 2008 av Glaurung
øl_i_tastaturet Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Glaurung: Om du retter opp i skrivefeil, ordner en bedre typografi osv - kommer jeg til å lese dette. Virker morsomt og spennende det lille jeg leste. Stå på.
dreadlord531 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Skrevet 25. januar 2008 Skal gjøre det, bare et lite spørsmål. Hva er typografi ?
DisplayName123 Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Det er vel såkalte "tekst-effekter", som f.eks. font (skrifttype).
Hjelmn Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Ser ut som du har mye potensiale, ettersom du bare går i 7. stå på (Y)
Gjest medlem-77217 Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Jeg er enig, storylinen har enormt potensiale, og jeg tror den kan være veldig interessant. Men du forklarer for eksempel ikke hvem Varian Wrynn er. Noen spillere vet det var kongen av Stormwind, og The Alliance's øverste leder, men hvordan skal personer som aldri har hørt om spillet før, vite det? Fix.
dreadlord531 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 (endret) Her er en rettet versjon og litt revidert. Når jeg får bedre tid skal jeg lage en helt ny historie og følge de rådene jeg har fått. Warcraft_Historie.doc Endret 12. februar 2008 av Glaurung
øl_i_tastaturet Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Skal gjøre det, bare et lite spørsmål.Hva er typografi ? Bruk en pen og leselig font og legg inn riktig bruk av white-space så blir det mye penere.
dreadlord531 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 Calibri, er ikke det en leselig skrift da ?
øl_i_tastaturet Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Det er fortsatt endel skrivefeil der. Mellomrom før punktum blant annet(?). Joda, Calibri er da leselig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå