Gå til innhold

[LØST] Hva trenger jeg? Koble Seagate Barracuda 7200.8 harddisk til Abit IP35 hovedkort


razzle

Anbefalte innlegg

Har nettopp dissikert en gammel ekstern Packard Bell harddisk som en kontakt gikk i stykker på, var en Seagate Barracuda 7200.8 disk inni den. Hva trenger jeg for å sette denne disken rett inn i PC-en min? Har Abit IP35 hovedkort, men finner ikke noen porter som passer. Har mange ledige SATA porter, men disken er visst Ultra ATA. Har en del innhold på den jeg må få tak i, så må koble den til på en eller annen måte. Noen råd?

Endret av razzle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp dissikert en gammel ekstern Packard Bell harddisk som en kontakt gikk i stykker på, var en Seagate Barracuda 7200.8 disk inni den. Hva trenger jeg for å sette denne disken rett inn i PC-en min? Har Abit IP35 hovedkort, men finner ikke noen porter som passer. Har mange ledige SATA porter, men disken er visst Ultra ATA. Har en del innhold på den jeg må få tak i, så må koble den til på en eller annen måte. Noen råd?

 

Den seagate-disken er sannsynligvis er IDE-disk, rettere sagt en P-ATA-disk (kontra S-ATA). Du skal da ha en avlang tilkobling på hovedkortet kalt IDE. Ved å flytte på en jumper bak på disken velger du om den skal stå som master/slave/cable select, og vil da kunne bruke denne som henholdsvis disken med operativsystem, en lagringsdisk, eller bestemt av hvilken av kontaktene på IDE-kabelen du kobler den til (En er gjerne slave, altså sekundær, mens en er master, og prioriteres før de andre diskene - dvs. bootes fra.

Lenke til kommentar

Finner ikke denne jumperen du snakker om, det ser ikke ut til å være en på disken min.

Du har ikke tilfeldigvis et bilde eller noe som viser hvor den skal være? Er kanskje litt kravstor nå men :p

Kan ikke forresten det der med jumperen gjøres i BIOS også?

Angående den IDE-kontakten, tror jeg den er i bruk av DVD-brenneren. Var ihvertfall den eneste kontakten jeg kunne se som passet når jeg rotet rundt inni PC-en. Så finnes det en ledning som konverterer P-ATA til S-ATA slik at jeg kan ha den tilkoblet i en S-ATA port uten å måtte trekke ut DVD-brenneren?

Lenke til kommentar

Det er nok den som går til dvd-rommen. Du må ha en kabel som har to uttak. så kan du sette harddisken din til cable select. (90% sikkert at det er det den står som så du trenger ikke dille med jumpere) Hvis pcen din er bygget av et selskap (dell, hp, fujitsu siemens, osv.) så kan de ha brukt en Pata kabel med bare ett uttak. Bruk kabelen fra maskinen du slaktet vel...

Lenke til kommentar

Bygde PC-en selv, eller dvs valgte deler selv, fikk så Mamoz til å sette den sammen da jeg ikke hadde gjort dette før og gadd ikke å ta meg bryet der og da. Angrer i etterkant, kunne nok lært endel av det.

Men kabelen har bare ett uttak ja. Var en ekstern harddisk jeg slaktet, ikke en PC. Inni den var disken koblet til et kort, og det var der det gikk skeis så kunne ikke bruke noe mer enn bare disken.

Men var og fikk tak i en IDE til USB adapter i dag, og flytter over filene til PC-en as we speak.

Så problemet er nå løst, takker for svar folkens :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...