Gå til innhold

Tips til fagprøve i elektro


kallstrom

Anbefalte innlegg

Skal straks opp til fagprøven til elektrikker. Denne fagprøven skal inneholde en planleggingsdel, en gjennomføringsdel, og en dokumentasjons del.

 

Jeg har tro på at jeg skal få dette til, det eneste som bekymrer meg er hvordan jeg skal bygge opp fagprøven greit. Viss det er noen her på forumet som har tatt elektriker fagbrevet og kan gi meg noen tips, eventuelt eksempler hadde jeg satt stor pris på dette.

 

- elektrikeren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teorietisk bit:

Så lenge man husker alt av papirer er det jo greit. For min del var dette; Installasjonstegning (der jeg tegnet kabelføringa. Husk å ikke bruke koblingsboksene som takpunkt. Bruk evt forskjellige pennefarger for å skille de forskjellige kursene), jordingstegning (med tverrsnitt og navn på forbindelser), inntaksskjema, en grov materielliste, kursbetegnelse og evt. kortslutningsberegne noen av kursene (for å vise at du kan det). Energibehov, beregning av varmekabler, fremdriftsskjema, spenningsfall, beregning av OV.. Alt jeg kommer på nå.

 

På den praktiske biten ble vi bedt om å droppe dokumentasjon, da dette ikke var nødvendig.. Noe som viste seg å ikke være helt korrekt. Her skal du i det minste ha kursfortegnelse, men også andre ting vedr. ditt anlegg. Dersom du skal koble opp tyverialarm, må du lage en tegning til denne (merke farger ol), inkludere brukerveiledning osv. i mappa. Det samme gjelder selv den enkleste automasjonsoppgave.

 

 

Jeg vil anbefale deg å laste opp ALT arbeidet ditt på hw.no-forumet, så kan vi andre gi deg tilbakemelding på forskjellige ting :)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke sett bildene i vedlegget ditt, viss du hadde hatt bry til å bare legge disse til i en post hadde jeg satt pris på det

 

Grunnen til at du valgte 32A OV har med at anlegget er et TN-CS 400Volts system tenker jeg.

I regnestykket ditt hadde du brukt 230V.

 

 

Edit: Fikk åpnet dem nu!

Endret av kallstrom
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...