Makkafo Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Hei, jeg har nettopp kjøpt SB-800 blitz. Jeg har også et Nikon D80 kamera. Har jeg det da som trengs for å bruke bltzen trådløt, eller må jeg kjøpe en eller annen form for sender eller lignende..? Takk for alle svar Sorry, men jeg plaserte dette emne litt feil :S
IceFox Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Du kan bruke den innebygde blitzen som commander, slik at SB-800 skal reagere på lyset fra den innebygde, og trigge på grunn av det.
Upsaker Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Det får du til ved å poste tråden i objektiver og tilbehør-forumet
Marvil Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Flyttet fra Bildekritikk til et litt mer egnet sted.
Jann - Ove Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Gå inn i custom settings, finn valg 22 og velg commander mode. Der velger du kanal, og setter en av gruppene til ttl, og builtin til --- hvis du vil bruke popup-blitsen kun til blitsstyring. På blitsen skrur du på CLS, vet ikke hvordan dette gjøres på sb800, men tror det er enkelt ettersom menyen på sb800 er litt enklere enn den på sb600. Still inn blitsen til samme gruppe og kanal som du valgte på kameraet, og knips! Hvis du i enkelte situasjoner plages med refleksjoner fra den innebygde blitsen når du ikke vil ha med den så går det ann å få tak i en SG3-ir som stopper dette.
IceFox Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Alternativt da å legge noe foran blitsen, slik at lyset blir svakere, men at det likevel er nok til å trigge SB800.
Aak1 Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Alternativt da å legge noe foran blitsen, slik at lyset blir svakere, men at det likevel er nok til å trigge SB800. Jeg forstod det sånn at det ikke er lyset som pop'up-en sender som er avgjørende? Er det ikke et valg på D80 hvor du kan deaktivere pop'up-en, men at den fortsatt fungerer som trigger?
Anew Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Alternativt da å legge noe foran blitsen, slik at lyset blir svakere, men at det likevel er nok til å trigge SB800. Jeg forstod det sånn at det ikke er lyset som pop'up-en sender som er avgjørende? Er det ikke et valg på D80 hvor du kan deaktivere pop'up-en, men at den fortsatt fungerer som trigger? Om den interne blitsen er slått av ("--"), så fyrer den like vel av et blink på laveste effekt for å trigge slaveblitsene. På korte avstander og store blenderåpninger vil den da like vel bidra litt til eksponeringen - derfor må man av og til frem med en workaround.
Jann - Ove Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Kan og være kjekt dersom man tar bilder av dyr som er litt over middels kjappe til å trekke sammen øynene. Selv med FV lås blir Frøya forstyrret av preflash her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå