Gå til innhold

Hva skal til for at jeg kan bruke SB-800 trådløs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp kjøpt SB-800 blitz. Jeg har også et Nikon D80 kamera. Har jeg det da som trengs for å bruke bltzen trådløt, eller må jeg kjøpe en eller annen form for sender eller lignende..?

Takk for alle svar :D

Sorry, men jeg plaserte dette emne litt feil :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn i custom settings, finn valg 22 og velg commander mode. Der velger du kanal, og setter en av gruppene til ttl, og builtin til --- hvis du vil bruke popup-blitsen kun til blitsstyring. På blitsen skrur du på CLS, vet ikke hvordan dette gjøres på sb800, men tror det er enkelt ettersom menyen på sb800 er litt enklere enn den på sb600. Still inn blitsen til samme gruppe og kanal som du valgte på kameraet, og knips! Hvis du i enkelte situasjoner plages med refleksjoner fra den innebygde blitsen når du ikke vil ha med den så går det ann å få tak i en SG3-ir som stopper dette.

Skrevet
Alternativt da å legge noe foran blitsen, slik at lyset blir svakere, men at det likevel er nok til å trigge SB800.

Jeg forstod det sånn at det ikke er lyset som pop'up-en sender som er avgjørende? Er det ikke et valg på D80 hvor du kan deaktivere pop'up-en, men at den fortsatt fungerer som trigger?

Skrevet
Alternativt da å legge noe foran blitsen, slik at lyset blir svakere, men at det likevel er nok til å trigge SB800.

Jeg forstod det sånn at det ikke er lyset som pop'up-en sender som er avgjørende? Er det ikke et valg på D80 hvor du kan deaktivere pop'up-en, men at den fortsatt fungerer som trigger?

Om den interne blitsen er slått av ("--"), så fyrer den like vel av et blink på laveste effekt for å trigge slaveblitsene. På korte avstander og store blenderåpninger vil den da like vel bidra litt til eksponeringen - derfor må man av og til frem med en workaround.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...