Gå til innhold

Min brukerinspirerte casemod! Vær med og bestem du også ;)


Anbefalte innlegg

Ja, det har seg slik at jeg for noen uker siden begynnte prosjektet Diskusjon.no casemod, og startet denne tråden. Tanken bak tråden var/er fortsatt at dere brukere skal ha en stor del av og designe denne maskinen. Det skal med andre ord være en maskin for forumet, og som dere skal være stolte av. Vi har ikke kommet lengere enn og finne ut hvilket kabinett vi skal bruke. Det endte på Silverstone TJ07, det ble bestilt i går og burde sitte på postkontoret mitt om ikke så altfor lenge egentlig. Og dere kan tro jeg gleder mer :ermm:

 

Da var ny bildehost fikest, send en PM eller skriv i kommentartråden (<- clickeys) om du møter på problemer ;)

 

Men, på tide og ramse opp mine egne planer, hva jeg har av hardware o.l:

 

Hardware:

  • HK: Asus Striker II Formula
  • CPU: Intel Q6600 (G0)
  • CPU: Gainward 8800GTX og 2 stk Club3D 8800GTX
  • RAM: 2x1GB Crucial BallistiX

Kjøling:

På kjølefronten ender det nok opp med 1/2" vannkjøling, noe 2. post kommer til og forklare litt bedre, men planene så langt er:

  • CPU: Apogee GTX
  • GPU: Swiftech MCW60
  • Pumpe: Swiftech MCP 655
  • Radiator: Thermochill PA120.2 x2
  • Slanger: Biltema 1/2"

Todo list:

  • Få kabinettet i hus

Som dere ser så er denne listen rimelig kort, grunnen til det er at det har kommet inn rimelig få idéer enda, men forhåpentligvis vil den fylles opp. Idéer til moden kan dere slenge inn i kommentartråden, den finner dere her :), Dere må også mer enn gjerne slenge igjen et navneforslag, da jeg ikke kommer på noe i farta :D

 

2.post kommer straks, da med oppakning av første del av vannkjølinga, det skal bil spennende :wee:

 

Updates som har kommet:

- Mottak av vannkjøling (22/01-2008)

- Tegninger, og litt kos (22/01-2008)

- Kabinettet i hus 25/01-2008)

- Invertering av MB og start på vannkjøling (29/01-2008)

- Gladnyhet og mer testing (30/01-2008)

- Gode og dårlige nyheter, samt noen framtidsplaner (08/02-2008)

- Gode nyheter og hardwareupdate (18/02-2008)

- Ny sponsor for vannkjøling (23/02-2008)

- Ny sponsor, bilde av Striker II Formula og ankomst av 8800GTX kort (29/02-2008)

 

- Komentarer taes i kommentartråden, og ikke i arbeidsloggen ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som 1.post sier, så følger nå en post til... Den inneholder mottak av første del av vannkjøling, samt en midlertidig radiator (hvis ikke den viser seg og være skikkelig bra så klart)

 

Dette var kjøpt brukt av forumbruker **dp**, og kom godt pakket inn som dere kan se:

1.jpg

2.jpg

 

Så et bilde av diverse (elskbare) deler ute av sin forpakning :love:

3.jpg

 

Denne pakken består da av: Swiftech MCP 655, Apogee GTX og en Swiftech 1/2" Dualrad :green:

 

Ny post følger straks med tegninger o.l.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Ja, da var det tid for tegningene mine da. Føler ikke at jeg er så alt for god i sketchup, da mesteparten av modellene er hentet fra nettet.

Må også gi stor takk til Nitrob som tegner kabinettet for meg :thumbup:

 

Men, tegninger følger:

4.jpg

- Her ser dere kabinettet fra utsiden, sånn i helhet

 

5.jpg

- Innsiden, uten sidedør på. Som dere ser så henger hovedkortet opp ned. Og så oppmerksomme som dere er så har dere sikkert også lagt merke til at det står et Formula kort i der. Grunnen til det er at jeg ikke fant P5K-E på nettet, enkelt og greit :p

 

6.jpg

- Bakdelen uten sidedør. Her skimter dere Aquatuben og fillporten, er veldig usikker på de to.

 

7.jpg

8.jpg

- To bilder av det som står i nedre kammer, hvor kjølingen skal bo sammen med PSUen min. Looks cool, ehh? :cool:

 

 

- Et oversiktsbilde fra toppen, nå med sidedør på :)

 

Hele sketchupfilen har jeg lagt til som fil, så dere kan kose dere med den. Eventuellt modifisere litt om du føler for det, men da må du love meg at du laster den opp i kommentartråden så jeg kan ta en titt på den. Det er jo tross alt dere brukere som skal bestemme utfallet av denne übermaskinen ;)

Adrian_Silverstone_TJ07_04.zip

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Da var kabinettet kommet i hus, og for en skjønnhet :love:

 

10.jpg

- Her er esken den kom i, i forhold til en 17" CRT skjerm :blink:

 

11.jpg

- Selve skjønnheten, se på den a :love:

 

12.jpg

- Fra fronten

 

13.jpg

- Baksiden

 

14.jpg

- Nedre kammer med HDD rack

 

15.jpg

- Viftene som fins i øvre kammer. 92mm suger inn, mens 120 blåser ut. Merkelig løsning.

 

16.jpg

- HDD rack og bakdel fra andre siden

 

17.jpg

- Disse thumbscrewene har en litt fiffig egenskap. De kan ikke tas ut, men står med fjærer på. Sånn at de popper ut av seg selv når du har skrudd ut. Litt vanskelig og forklare men.

 

18.jpg

- Bilde av MB tray

 

19.jpg

- MB tray fra baksiden.

 

20.jpg

- Sånn... ting til og ha HDDer i.

 

21.jpg

- MANGE skruer, er hele 20 thumbscrews :blink:

 

22.jpg

- Stripping pågår ^^,

 

23.jpg

- 5,25" brønner, tatt ut

 

Og som alle andre gjør, så legger de ut bilde av kjæledyret sitt. Her er min, jeg kaller han Arne. Og det er en kanin for de som ikke klarer og se det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
24.jpg

 

Må også beklage skurrete bilder. Bilder uten blitz og litt lang lukkertid + skjelvende hender p.g.a. sykdom passer ikke helt sammen :ermm:

 

I morgen går turen til Biltema, hvor det skal kjøpes inn slanger og litt diverse lakk :)

 

EDIT: Kommentartråden ^^,

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Grunnet filmprosjekt på skolen og diverse sykdom så har det gått smått framover med moden. Vi kom vel fram til at vi skulle hoppe over lakkering innvendig, så så langt har jeg snudd kabinettet (MB tray / hovedkort) og begynnt og montere vannkjølinga.

 

Litt bilder:

25.jpg

- Kabinett, ferdig "invertert"

 

26.jpg

- Closeup av vannkjøling så langt.

 

Planlagt rekkefølge er: pumpe -> CPU -> 2x120 rad -> y-line -> pumpe

Dette skal da etterhvert bygges ut med en rad til, og skjermkortblokk.

 

Har også gått fra idéen om to Thermochillradiatorer i nedre kammer. Jeg fant ut at det vil bli alt for liten plass. Derfor funderte jeg ut at det blir lettere (og billigere) og sette inn en rad til, av den jeg har nå ((link)

 

Idéer og tips til videre bygging taes som vanlig i kommentartråden ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har dere sikkert ventet lenge på ny update, og endelig er den her :)

 

Det er tydeligvis ingen fra øvre hold som liker det jeg holder på med atm. Men, jeg har både gode og dårlige nyheter, og du kan selv velge hvem du vil lese først

Og ja, jeg vet det ser ut som et jævla rot :p

 

De gode nyhetene:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det har nå kommet inn litt penger på min konto, og gjett hva det skal gå til? :) Videre planer blir som sagt tidligere og skaffe et sidevindu. Har muligens fått tak i noen som driver med vann/laser kutting, og skal høre om de har mulighet til og kutte litt for meg iløpet av uken ;)

Annet en det, så har jeg kommet opp med den sinnsyke idéen og vannkjøle CPU og GPU, ikke bare med vanlig vann, men med peltier på begge kjerner. Jeg har også kanskje skaffet en proff-lakkerer som vil lakkere kabinettet for meg, hovedsaklig innvendig. Vi har også diskutert litt i kommentartråden. Jeg og låsknekkeren har kommet fram til at vi har plass til en Diskusjon.no logo, evt bare skriften Diskusjon.no i sidevinduet et sted. Vet ikke helt hvordan det blir enda, men det ordner seg nok ;)

 

De dårlige nyhetene

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Lekkasjetestingen gikk ikke helt etter planen.. Jeg må få tak i noen nye slangeklemmer til CPU blokk, da det lekker (les: spruter) samme hva jeg gjør. Uten slangeklemmer på så er det potte tett, med med en pumpe som skyver 3,5 bar så flyr slangene av som heliumsbalonger flyr til værs :p Så nye klemmer blir med første bestilling fra sidewinder/microplex :thumbup:

Slik ser maskinen ut nå, ganske ensom egentlig :(

30.jpg

 

2. Jeg har kommet fram til det at det ikke er lurt og la fatter flytte på dyrebare mobiler, det blir fort dyrt. Min stakkars iPhone har fått en stor sprekk, eller, glasset har rett og slett knust :( Gikk ikke en uke engang :shrug:

31.jpg

R.I.P. :huh:

 

Kommer mest sannsynlig en ny update iløpet av helgen, skal ringe litt rundt i morgen og høre litt anngående lakkering o.l. :thumbup:

 

- Husk at det er dere som bestemmer her, så komentarer, tips, og spørsmål taes i kommentartråden ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig er det på tide med en update :thumbup:

 

1. Har skaffet en som kan lakkere. Så da blir det matt sort på innsiden, som planlagt fra begynnelsen av :)

 

2. Har som sagt skaffet en med CNC maskin, mangler bare Diskusjon.no logoen i full størrelse som Howard skulle fikse sa han.

 

3. En liten hardwareupdate :D Et stk Asus Striker II Formula er bestillt inn sammen med et 8800 GTX kort til. Så da går kanskje planen om tri-sli i oppfyllelse allikevel.

 

Men et problem er det da. Som dere så tidligere, så har jeg vannkjølt CPU med helt greie komponenter, men nå står GPU for tur. Min plan er og vannkjøle skjermkort med en MCW60 på hvert av kortene. Sett gjerne opp en forslag i:

Kommentartråden! :thumbup:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Jeg er da fortsatt på ferie, noe som har en sammenheng med det at det er lite fremgang på prosjektet :)

Men, jeg har da skaffet min første sponsor:

1150324372___CompanyLogo.gif

Sidewinder sponser meg med diverse vannkjølingsdeler :wee:

 

Kommentarer og forslag tas som vanlig i kommentartråden. Der finner du også liste over vannkjølingsdeler som skal bestilles :)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Som dere sikkert fikk med dere tidligere, så kjøpte jeg meg et stk Asus Striker II Formula og et 8800GTX kort. Selgeren av GTX kortet bestemte da seg for å beholde det selv, og igjen satt jeg med singlekort. Men så kom Netshops supertisdag. Eller, min redning, som jeg liker å kalle den. Der fikk jeg skaffet meg to stk Club3D 8800GTX kort til under bruktpris! (jeg har riktignok mast om det hver eneste gang også :p) Og vips så hadde jeg skaffet meg enda en sponsor:

netshoplogogz7.jpg

 

Det var da også tid for litt bilder :D, og her har vi Strikeren med et stk 8800GTX:

33.JPG

 

Så følger noen litt... artistiske bilder ^^

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
32.JPG

34.JPG

35.JPG

36.JPG

37.JPG

 

Så var det tid for å pakke opp 8800GTX kortene :)

38.JPG

- Esken! :D. Jeg er vant til at de pakker i skikkelig romslige esker, men jeg syns den der så litt stusslig ut :p

 

39.JPG

- Sniktitt i esken. Du skulle vært her, det lukta POWEEEEER! :)

 

40.JPG

- Kort ene har flyttet ut i senga mi.

 

41.JPG]

- Jeg fikk non-stop sjokolade :fun:

 

Og nå skal jeg kose meg med sjokoladen, mens jeg pakker opp resten og kanskje monterer litt ;)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kanskje?, yeah riiight... :!:

 

- Komentarer og forslag taes som vanlig i i kommentartråden, og ikke i arbeidsloggen :D

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

En annonsering følger:

 

Er det noen i tønsberg-området som har et par Molex (4 pin, sånne til vifter) -> 6pin overganger til overs? Netshop sendte ikke med Club3D korta, enda det forrige Club3D 8800GTX kortet jeg hadde, fulgte det med.

Hvis du har, og har mulighet til og gi den fra deg fram til jeg får tak i en skikkelig PSU, så send meg en PM :)

Lenke til kommentar

Ja, da var det på tide med en etterlengtet update.

Som noen av dere sikkert har oppdaget, har jeg hatt store problemer med mitt tri-sli oppsett. Men, nå har jeg funnet løsningen på det. Og det viser seg at ene PCI-Ex pluggen på den ene PSUen (ja, jeg har to nå) er død. Så i morgen går turen inn for å få byttet den, men jeg tror jeg klarer meg med 700W på to kort alene, hvertfall midlertidig :)

 

Men, bilder av midlertidig produkt følger:

 

46.jpg

- Den nye strømforsyningen. Har nå to stk 700W be Quiet! Straight Power. :green:

 

44.jpg

- Kjøpt inn noen nye vifter. Stock svarte Antec vifter med blå lys i. Ga en sinnsykt god effekt.

 

45.jpg

- Litt mere fra innsiden, de nye viftene gir igjen en kul effekt :wee:

 

Beklager dårlige bilder, men fatter stakk av med kameraet på fjellet. Så jeg hadde bare mobilkamera tilgjengelig. Mobilkamera og manglende lyspærer er en dårlig kombinasjon dessverre :p

 

Hvis du føler får å trøkke litt mer på tastaturet, så kan du stikke innom kommentartråden og.... kommentere litt :p

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Joda, god dag. Lenge siden sist har det blitt! Jeg har faktisk rukket å endre signatur hele to ganger. Bursdag, TG og påske tar på skal jeg si.

Anngående casemodden så går det nå framover. På hardwaresiden er Striker II Formula kortet hos Komplett, og et splitter nytt Striker II Extreme kommer tilbake. Da går vi over på DDR3 og 790i stadiet folkens! ;) Kortet har også innbygd vannkjøling, så en egen loop blir laget for det og mine nyinnkjøpte RAM og HDD blokker. Bilder av disse kommer når jeg får de inn i hus. På minnefronten må jeg bytte ut mine trofaste Crucial BallistiX DDR2 brikker med noen nye OCZ brikker med D9GTR chipper! :D Skjermkortene er også dessverre solgt, og jeg går over på 9800 serien. Egentlig er jeg motstander av serien, men etter å ha testet kortene litt selv må jeg si at et 9800GX2 er verdt prisen, og kanskje to etterhvert ;).

 

På designsiden har det stått dønn stille, hvertfall på selve kabinettet. Grunnet testing av 9800 serien har jeg blitt nødt til å bruke kabinettet, men det har ikke hindret hodet mitt i å frese opp idéer. Noe jeg kom fram til var at jeg skulle bygge en foss, ja du leste en foss, i fronten som skal fungere som en slags vanntank. Mine skisser av dette kan du se her:

 

waterfall.jpg

- Fra fronten, med kabinett

 

waterfallrear.jpg

- Fra baken, med kabinett.

 

waterfallonly.jpg

- Her ser dere "fossen" cd-rom og HDD blokker alene fra fronten.

 

waterfallonlyrear.jpg

- Samme fra baksiden.

 

Jeg skal laste opp selve sketchupfila i morgen, men imens kan dere jo si hva dere syns i kommentartråden! ;)

Lenke til kommentar

Joda, jeg lovte dere en update for noen dager siden, og her er den :D

 

Når det kommer til vannkjøling, har jeg kommet fram til at et dual-loop system er smart. Dette på grunn av at RAM, HDD og chipsettblokker er veldig restriktive. Så da blir det et 1/2" system på CPU og GPU (etterhvert), og et 3/8" system på RAM, HDD og hovedkort :)

Jeg er i forhandlinger, om du vil kalle det det, med Gary hos Sidewinder. Han er en travel mann, og timer blir fort til dager når man venter på e-post :p

 

Nok prat, Striker II kortet er kommet vel fram fra Komplett, sammen med et par vannblokker fra min kjære venn Fluesopp ;)

 

Som dere ser i forrige post kom jeg med en liten teaser, og her er resten av godsakene:

post-122083-1220982398_thumb.jpg

- Dette var boksen jeg måtte slepe med meg fra postkontoret fram til stua. Håper virkelig ikke hovedkortboksen er av samme kaliber :p

 

post-122083-1220982407_thumb.jpg

- Neida, det første som møtte meg var bobleplast :fun:

 

post-122083-1220982418_thumb.jpg

- Hovedkorteske vs pakkeeske. (beklager dårlig bilde)

 

post-122083-1220982432_thumb.jpg

- Selve hovedkorteska. Denne er mistenkelig lik Formula-esken, Maximus-esken og resten av ROG serien egentlig :p

 

post-122083-1220982442_thumb.jpg

- Hovedkort ute av eksen :love:

 

post-122083-1220982453_thumb.jpg

- Typiske ROG lydkortet, SupremeFX II

 

 

Så var det på tide å vise fram den artistiske siden av meg selv:

post-122083-1220982469_thumb.jpg

- Southbridge kjøleren

 

post-122083-1220982479_thumb.jpg

- Socket og en PWM kjøler

 

post-122083-1220982497_thumb.jpg

- En annen PWM kjøler

 

post-122083-1220982512_thumb.jpg

- Bakplaten (digger det bildet :love:)

 

post-122083-1220982525_thumb.jpg

- Ny ROG logo, tror jeg :)

 

post-122083-1220982534_thumb.jpg

- En fiffig funksjon. Voltage-remindere, de viser forskjellig farge for lav, middels og høy volt :wee:

 

 

Nok om hovedkortet, her følger bilder av vannblokkene ;)

 

post-122083-1220982918_thumb.jpg

- Slik kom de innpakket. Akkurat her er jeg enig med Rema1000, det enkle er ofte det beste :)

 

post-122083-1220982935_thumb.jpg

- Fronten på en Aquacomputer HDDblokk.

 

post-122083-1220982944_thumb.jpg

- Bakenden på en Aquacomputer HDDblokk. Som du sikkert skjønner så har niplene feil dimensjon.

 

post-122083-1220982960_thumb.jpg

- Og vips så hadde de riktig dimensjon :D

 

post-122083-1220982973_thumb.jpg

- Slik ser da RAMblokkene ut, mye bedre enn på nettet om jeg får si det selv.

 

post-122083-1220982981_thumb.jpg

- Meg i mitt artistiske hjørne igjen, nipler, i riktig størrelse.

 

Det var det, fra vannblokkenes side, men jeg har også fridd litt til Biltema. Lakk er kjøpt inn og nå skal det lakkeres! :D

post-122083-1220983094_thumb.jpg

 

Videre spørsmål, idéer og tips tas i kommentartråden ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Joda, jeg satt oppe til klokka 5 i natt og lakkerte HDDblokk og PCI-delsel. Var det spennende? Hell yeah! :D

 

Etter en liten leksjon av TheGhost om hvordan man skal pusse og rengjøre før man lakkerer, kom jeg fram til følgende resultater:

 

post-122083-1220982090_thumb.jpg

post-122083-1220982101_thumb.jpg

- HDDblokk ferdig maskert

 

post-122083-1220982115_thumb.jpg

- Sinnsykt dårlig bilde av PCI dekslene, kan ha noe med kulda å gjøre

 

post-122083-1220982123_thumb.jpg

- Her er riggen jeg holdt på med :)

 

post-122083-1220982136_thumb.jpg

- Slik endte PCI-dekslene opp, ganske bra om jeg får si det selv.

 

post-122083-1220982146_thumb.jpg

- Closeup av finishen

 

 

Så var det over på HDDblokka, som dere sikkert vet består den av flere deler:

post-122083-1220982167_thumb.jpg

- Slik ser top og bunndeksel ut

 

post-122083-1220982182_thumb.jpg

post-122083-1220982187_thumb.jpg

post-122083-1220982192_thumb.jpg

- Slik ble blokka etter lakkering :love:

 

post-122083-1220982220_thumb.jpg

post-122083-1220982231_thumb.jpg

- Her med plater montert, og maskering fjernet :D

 

post-122083-1220982268_thumb.jpg

post-122083-1220982274_thumb.jpg

post-122083-1220982280_thumb.jpg

- Finishen på HDDblokka.

 

I tilleg har jeg gått til innkjøp av RAM til Striker II Extreme kortet. Forumbruker Theroots var så snill å selge meg 2 GiB Corsair DDR3 RAM. Disse brikkene har D9GTR ICer. Den typen jeg har vært på utkikk etter evig lenge, den typen som klokker over 2 GHz :love:

 

Kommetarer tas logisk nok i kommentartråden ;)

 

Info:

Casemodden blir å se på GlobeLAN fra 25-27 April, om du skal dit ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...