Gå til innhold

Vista mediacenter kanalguide + parabol eller antenne


Anbefalte innlegg

La meg starte med og si at jeg ikke ser på TV i det hele tatt lenger, så tilgi mine enkle spørsmål. Jeg har altså ikke giddi og følge noe med på digitalebakkenettet osv...

 

Jeg skal sette opp vistamediacenter for min far. Denne skal ha en korrekt og fungerende kanalguide. Dette er i Oslo, men huset har faktisk ikke coax kabel(tvkabel). Alternativet er da vanlig antenne eller parabol, ettersom det allerede henger en fungerende parabol på huset kan det være greit og bruke denne.

 

Har hørt at det ikke er en god løsning for dette, at man må ha IR sendere som står mot hverandre osv. Ønsket er jo at når man trykker på guide på mce fjernkontrollen så skal man se alle kanalene og hva som går. Dersom man velger et program så skal den slå på den kanalen. Jeg vet ikke om det finnes en grei løsning for og gjøre dette? Dersom det ikke går med kanalguide så dropper jeg faktisk og bruke parabolen. Har det kommet parabol tunere til PC ennå som fungerer med vistamediacenter og har inntak for disse kodekortene, som i tillegg fungerer her i Norge?

 

Hvis vi bruker vanlig antennemottak for og få inn TV signaler så kan vi vel også ha en slik digital boks dings som forbedrer signal og kvalitet? Vil denne være kompatibel med kanalguiden?

 

Håper noen skjønner hva jeg vil og har noen gode svar til meg. :) Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pluss denne burde virke på Canal Digital. Merk at dette "kortet" ikke egentlig er noe TV-kort, det er ikke fysisk plugget inn i PCI-bussen (selv om det er montert inne i PC-en) men derimot koblet til en FireWire-port.

 

Canal Digital vil nok heller ikke selge deg programkort til dette, så du blir tvunget til å kjøpe en 1-kronesmottaker fra dem (med tilhørende et års binding) og så bruke det medfølgende programkortet i TV-kortet ditt. Idiotisk, men sånn blir det når CD (og Viasat er ikke noe bedre..) tror de skal bestemme hva slags mottakere kundene skal bruke!

 

Herstår det at det kan være visse problemer med manglende EPG på noen kanaler, men da betyr det jo også at det virker på noen kanaler..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Jeg skal sette opp vistamediacenter for min far. Denne skal ha en korrekt og fungerende kanalguide. Dette er i Oslo, men huset har faktisk ikke coax kabel(tvkabel). Alternativet er da vanlig antenne eller parabol, ettersom det allerede henger en fungerende parabol på huset kan det være greit og bruke denne.

 

Hvorfor? Er det faren din sitt ønske å bruke PC og Vista for å se på TV, eller er det din ide?

 

Jeg vil tro at han vil være bedre tjent med å heller skaffe en digital paraboldekoder, eller en dekoder for digitalt bakkenett, og bruke programguiden i disse, dersom han ikke selv er kjempe-PC-interessert og selv setter opp Vista mediesenteret sitt, og også er en kløpper på å fikse ting sjøl når PC-en henger eller får blåskjerm.

Lenke til kommentar
Jeg skal sette opp vistamediacenter for min far. Denne skal ha en korrekt og fungerende kanalguide. Dette er i Oslo, men huset har faktisk ikke coax kabel(tvkabel). Alternativet er da vanlig antenne eller parabol, ettersom det allerede henger en fungerende parabol på huset kan det være greit og bruke denne.

 

Hvorfor? Er det faren din sitt ønske å bruke PC og Vista for å se på TV, eller er det din ide?

 

Jeg vil tro at han vil være bedre tjent med å heller skaffe en digital paraboldekoder, eller en dekoder for digitalt bakkenett, og bruke programguiden i disse, dersom han ikke selv er kjempe-PC-interessert og selv setter opp Vista mediesenteret sitt, og også er en kløpper på å fikse ting sjøl når PC-en henger eller får blåskjerm.

 

Det er min ide.

 

Da jeg sikkert kommer til og gi han filmer og serier (typisk i form av *.mkv og *.avi). Bruke maskinen til musikksamlingen og bilder. Ta opp programmer og gi han en grei kanalguide så syntes jeg mediacenter var en god ide.

Eventuelle blåskjermer og slikt vil jeg ta meg av selvfølgelig. Andre muligheter som internetsurfing og slikt er heller ikke og forakte selv om det blir lite brukt.

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

For all del ikke velg digitalt bakkenett eller RiksTV! De sender i MPEG4 og parer kortet med dekoder. I tillegg må de godkjenne dekoderen du kjøper... :( Det finnes i dag mulighet for å få gratiskanalene i bakkenettet (NRK1, 2, 3, super) på Vista MC, men ikke betalkanalene. Det vil heller ikke komme før RiksTV godkjenner et tv-kort til PC som kan pares med programkortet, men det vil nok aldri skje ettersom de er redde for at folk skal ta opp programmer i HD-kvalitet på PC-en... De tror selvsagt at du vil spre dette videre på internett. . .

 

Jeg har kjøpt RiksTV, men har i ettertid funnet ut at det i dag er Canal Digital som er best dersom du vil bruke Vista Media Center. Canal Digital er vel også de eneste som i dag sender i HD? De sender også i MPEG2 som støttes fullt ut av Vista MC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...