Gå til innhold

Har dette hovedkortet noen sjanse??


fa2001

Anbefalte innlegg

Har en "2. pc" som sliter værre og værre med å boote. Den må stå på å gå en stund med viftene etc. før jeg drar ut power ledningen og setter den inn igjen, da booter den :) . I dag ville den ikke i det hele tatt.

 

hkoyv.jpg

 

Jeg tror det kan være denne som er gåen (husker ikke hva sånne heter). Den står på skrå og det ser ut som om det tyter ut noe av den nederst på den. Har ikke loddebolt, multimeter osv.. hva kan jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette lukter defekt kondensator (elektrolytisk) lang vei :smile: Tror du skal være ytterst forsiktig med å touche hovedkortet selv med loddebolten. Mye mulig andre komponenter (og dermed loddepunkter) sitter TETT :wink: Du vil i hvert fall trenge en stødig hånd, god loddebolt (gjerne loddestasjon fra f.eks. Weber) med tynn spiss, tynt loddetinn og liten sugelisse. Spisstemperatur kanskje 300-330'C. Mikroskop hadde ikke vært å forakte. Strengt tatt ikke nødvendig i dette tilfelle kanskje -men GUD, det er digg å bruke! 8)

- Hvis du ikke vet hva flussmiddel er, tror jeg ikke du bør prøve...

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om er det ikke sikkert kondissen er ødelagt. Kanskje den bare har fått seg en liten push, slik at den står litt skjevt. Det går helt greit, så lenge benene ikke toucher, samt kappen er uskadet. Væsken du tror har flytet ut fra den kan likegodt være lim/silikon, som slike kondisser ofte blir festet med på hovedkort :)

Lenke til kommentar

På den andre siden, så er dette en feil som går under garantien eller kjøpsloven som en reklamasjon. Kan være en ide og få sjekket ut med en som har litt elktro-innsikt om den kondensatoren har gått. Hvis den er det så burde det bare være å sende hovedkortet inn til butikken du kjøpte det fra.

 

Det er helt sikkert en grunn til at den kondensatoren er der ... derfor tror jeg ikke maskinen blir noe BEDRE hvis den er bøsta ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...