Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med første gangs XPinstallasjon på ny pc


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bygd meg ny pc.

 

Prosessor: Q6600

Skjermkort: ASUS 8800GT

Minne: Crucial BallistiX 6400

Strøm:Corsair 520W

Hovedkort: ABIT IP35Pro

 

Alt var ok, helt til jeg prøvde å installere Windows XP.

Installasjonen kom vel ca halvveis, og nå starter den installasjonen automatisk, så kommer denne beskjeden: The file "asms" on Windows Pro CD-Rom is needed. Type path, etc...

Ja, har lest om problemet på nettet, men ingenting funker for meg.

Når jeg skrur på pcen har jeg bare muligheten til å gå inn på setup før den går direkte til installasjonen av xp igjen...

 

Hva kan jeg gjøre....er det en måte å avinstallere på???

Endret av Biarte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hadde det bare vært så enkelt....

Jeg har til og med prøvd med to ulike xp CD-er, og som du sier så kommer det opp "trykk en tast for å boote opp"

Men det som skjer er at det blir ignorert (virker det som) så kommer windows logoen opp og jeg får samme feilmelding.

Lenke til kommentar
ok...har jo gamle-pcen da :-)

Får prøve å sette den inn.

Kan vel like gjerne spør om ICH9 også, hehe....

Har sata drev nå....

ICH9 er hovedkortets Sydbrikke (aka southbridge)og kontrollerer bl.a data-trafikken inn/ut hardisker og CD/DVD-drev. Jeg kjenner ikke kortet ditt, men siden den er et P35-kort vet jeg at den også har ICH9, Intels siste sydbrikke. I tillegg til ICH9's 6 sata-porter har ABIT satt ytterligere 2 porter, kontrollert av en brikke fra Jmicron. Det står i manualen hvilke.

 

Har du en IDE-drev (med breie kabler) trenger du ikke tenke på det. Da er det jumper på drevet som må stå rett.

 

Prøv det andre drevet, du. :thumbup: Håper du får det til, kom tilbake med beskjed om hvordan det går.

Lenke til kommentar

Vel, nå skal du høre....

Jeg prøvde å sette inn min litt eldre cd-rom (drev) men IDE-kabelen i cd-romen er bredere enn IDE koblinga i hovedkortet. I hovedkortet er det 3.5 inch, mens til cdrommen er det mer, kanskje 4 inches....

Kan jeg bytte port til ICH9 via Biosen da...

Lenke til kommentar

Ja, CD-rom er satt til first boot device. Jeg har da en cd/dvd brenner....som vanligvis burde lese godt nok, men gjør ikke det tydeligvis ja....

Ok, så da er det bare å bestille en ny cdrom (drev) da.....evt få tak i en annen kabel....

Jeg kommer til å skrive hvordan det går framover....

Tusen takk for alle innspill. Får håpe det ordner seg etter dette....

Endret av Biarte
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt alle penga på cd-romen så tidlig. Er ikke ekspert, men det kan også være RAM som leser/skriver feil. Men da tror jeg ikke samme feil ville blitt lest feil hver gang, så jeg holder på selve cd-rommen. Mappen "asms" ligger under "i386" på XP-CD-en.

 

Men prøv med kun en minne-brikke, evt. skifte slot.(sporet som minnebrikken står i. En runde med memtest86+ kan også være betimelig.

Lenke til kommentar

Har vært borti samme problemet med en suse installasjon.

og dette visste seg og være fordi det var SATA cd/dvd drev.

Er ikke bestandig de er så lystlige til og boote fra.

 

Men du har en instillig i BIOS, der du kan velge SATA mode.

Det skal gå og sette den til ATA, er usikker på hvordan dette gjøres i din bios.

Ligger som regel under onboard diveces :p

 

Bare en liten tanke.

 

Går ikke det, ville jeg prøvd med en IDE cd/dvd drev!

Lenke til kommentar
Har vært borti samme problemet med en suse installasjon.

og dette visste seg og være fordi det var SATA cd/dvd drev.

Er ikke bestandig de er så lystlige til og boote fra.

Ja, optiske enheter og sata var/er mer problemfylte enn gamle IDE, men Intel sine chips er av de bedre og dagens ICH9 ville jeg trodd taklet dette.

Men jeg bruker alltid IDE-brennere der hvor jeg kan ved OS-install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...