Gå til innhold

Compact Flash/minnepinner som OS-disk i server? Kapasitet for diverse OS?


KVK

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere ett par servere den ene er en filserver (freeNAS) som hovedsaklig jobber som mediaserver, den andre er en router som kjører CC, men jeg kommer til å teste ut ett par andre OS også.

 

Frem til idag har jeg bare brukt gamle disker som jeg har hatt liggende, men disse synger på siste verset, og jeg ønsker derfor å bytte de ut, og jeg er fristet til å gå for enten USB-minnepenner (MP), eller Compact Flash (CF) kort som OS-disker. Men hvordan er det med den begrensede lese/skrivehastigheten på disse kontra en IDE-HD? CF og MP er vel stort sett begrenset til 20/25MB/s kontra 133MB/s for en IDE-disk?

 

Vil dette føre til lavere prestasjon for serveren og routeren, eller er det ikke OS/disken som setter begrensningene for dataoverføringen?

 

Jeg kjører ett HW-raid5 på filserveren om det skulle ha noe å si.

 

Hvor stor kapasitet trenger jeg eventuellt å ha på CF/MP for følgende OS?

 

- CC/M0n0wall og tilsvarende.

- Ubuntu

- Freenas

- Solaris

- WHS

- Andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på Osdisken har lite å si for ytelsen på en filserver. FreeNas laster uansett ganske raskt ved oppstart. Det er vel ikke så ofte du restarter uansett?

 

Om du har brukt en gammel E-IDE disk tidligere som sysdisk, så er det kun den teoretiske overføringshastigheten som er på 133Ms/s, vil tro en disk fra på 10Gb ikke har noe spesielt bedre ytelse enn dagens minnepinner/CF kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...